Binesh skrev:
Men om man ska må bra och kunna bygga altanen med ett leende så måste man ha båda, eller hur pojkar?
En av våra grannar, som flyttade in i sitt nya hus samtidigt som vi i vårt har på detta året byggt en 50 kvm stor altan med tak, en 15 kvm stor altan utan tak, en 15 kvm friggebod samt nu ett ca 30 meter långt staket och 30 meter plank. Det enda elverktyg han använder är en billig B&D skruvdragare (väldigt sällan, det mesta spikas) samt någon borrmaskin av okänt märke. Varenda bräda till altaner, frigga samt staket/plank har jag sett honom stå och såga med fogsvansen.. och snabb är han. Så man ska inte förringa den ödmjuka fogsvansen i rätt händer.
 
BobbyEwing skrev:
En av våra grannar, som flyttade in i sitt nya hus samtidigt som vi i vårt har på detta året byggt en 50 kvm stor altan med tak, en 15 kvm stor altan utan tak, en 15 kvm friggebod samt nu ett ca 30 meter långt staket och 30 meter plank. Det enda elverktyg han använder är en billig B&D skruvdragare (väldigt sällan, det mesta spikas) samt någon borrmaskin av okänt märke. Varenda bräda till altaner, frigga samt staket/plank har jag sett honom stå och såga med fogsvansen.. och snabb är han. Så man ska inte förringa den ödmjuka fogsvansen i rätt händer.
Traditionell metod i all ära, men du sa inget om hans humör. Står han där och ler samtidigt som B&D:n fräser o spottar ur sig när knappt halva skruven är inne? :D
 
Ja han är en av de gladaste personer jag har träffat på och han älskar att snickra uppenbarligen.. och som sagt så använder han skruvdragaren ytterst sällan, det mesta byggs med hammare och spik på den sidan gatan.
 
Okej, i början gjorde jag samma sak, hade i princip ingenting förutom händerna, en fogsvans, några slippapper och en hammare. Det var faktiskt roligt och resultatet blev bra men ju mera avancerade saker man ger sig in på så inser man att allt är möjligt men om man vill få det att bli riktigt bra så måste man ha bra verktyg. Det går inte att förneka det. Och när man väl skaffat sig bättre verktyg så upptäcker man en ny värld som gör en ännu gladare och nu skulle jag aldrig tänka mig gå tillbaka till den tiden då jag inte hade något annat än några basic handverktyg även om jag vet att det är fullt möjligt att få saker gjorda med bara dessa.
 
BobbyEwing skrev:
Ja han är en av de gladaste personer jag har träffat på och han älskar att snickra uppenbarligen.. och som sagt så använder han skruvdragaren ytterst sällan, det mesta byggs med hammare och spik på den sidan gatan.

Varning, fullständigt oseriöst inlägg: Det är väl klart han är glad och nöjd när an gör allt för hand med hammare och spik, då alternativet hade varit att använda en B&D!! :D

--- Mats ---
 
Binesh skrev:
Okej, i början gjorde jag samma sak, hade i princip ingenting förutom händerna, en fogsvans, några slippapper och en hammare. Det var faktiskt roligt och resultatet blev bra men ju mera avancerade saker man ger sig in på så inser man att allt är möjligt men om man vill få det att bli riktigt bra så måste man ha bra verktyg. Det går inte att förneka det. Och när man väl skaffat sig bättre verktyg så upptäcker man en ny värld som gör en ännu gladare och nu skulle jag aldrig tänka mig gå tillbaka till den tiden då jag inte hade något annat än några basic handverktyg även om jag vet att det är fullt möjligt att få saker gjorda med bara dessa.
Men handen på hjärtat så tror jag många, åtminstone bland oss hemmapulare, gärna köper diverse elverktyg först och kommer på behovet av dem i efterhand, eller på sin höjd att vi, medan vi står där och fingrar på den fina leksaken i affären, kommer på en jättebra anledning till varför vi måste ha den för att övertyga frugan (och oss själva) att den där utlandsresan med familjen nog kan vänta en månad till...

Och absolut behöver man bra verktyg för att kunna göra saker riktigt bra. Däremot behöver dessa bra verktyg inte alls vara elverktyg. Det har ju funnits generationer av skickliga snickare som inte har haft ett enda elverktyg till hjälp. Dessa verktygs största förtjänst ligger ju inte i att de ökar kvalitén på det man bygger, utan att det går fortare, vilket naturligtvis är jättebra för yrkesmän, men kanske inte lika nödvändigt för oss hobbyanvändare.

Nåja, jag är själv konsument av en hel del roliga verktyg, även då jag faktiskt försöker sansa mig; det är svårt att motivera en festool sänksåg med sug och bräda för sitt altanbygge om man ska vara det minsta rationell.
 
Du har helt rätt i att precisionen inte ligger i om man har elverktyg eller inte. Däremot är förväntningarna på även hobbysnickaren högre idag. Om jag ska stå och bygga en altan i 1 år kommer alla i min omgivning att klaga och undra när jag ska bli klar med det. Men jag tror inte någon skulle klaga om det var 200 år sen. Det var självklart att saker tar sin tid, det är det inte idag. Det är givetvis inte något argument till att trådskaparen prompt måste ha elverktyg men som samhället ser ut idag, att vi vill ha förändringar allt snabbare så tror jag inte han vill stå och finsnickra med traditionella verktyg.
 
Fast just i fallet altan tar det inte så mycket längre tid att såga med en grovtandad fogsvans av bra kvalitet. På det sättet jag bygger på i alla fall blir det lätt en sågning då och då istället för rationell kapning av alla bjälkar, och då kan det nästan kännas onödigt att dra fram sladdvindan, ta fram elverktyget osv, när det går så snabbt att kapa t ex en 45 x 145 med handkraft.
 
Beror givetvis på hur altanen ser ut! Ska man gera avslutningsmötena och göra lite mer än bara kapa plankorna så tar det betydligt längre tid med fogsvans.
 
Återigen med min granne som exempel så tog det cirka 3 veckor (dvs 3 helger och ett antal kvällar) att smälla upp altanen inklusive tak, räcke och lite dekorationssnickerier. Det som har tagit längst tid är friggeboden som han höll på med ca 3 månader innan både in- och utsida var klar, men då byggde han allt, inklusive takstolarna, dörr, etc från grunden. Han är den helt klart snabbaste hemmasnickaren i byn.
 
Jag skulle gärna vilja inspektera hans verk med vattenpass och måttband :D
 
Binesh skrev:
Jag skulle gärna vilja inspektera hans verk med vattenpass och måttband :D
Jag skulle granska med ögonen och ser man inge fel så är det inte fel ;)
Om han hade haft elverktyg så skulle det gått snabbare tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.