Finns referenser till den i tidigare trådar men ingen uttömmande svar.
Var och tittade på den och den verkar bra om man kan avvara en cirkelsåg och nöjer sig med skenans längd, men jag tycker skenan var för kort. Även det att man skruvar fast cirkelsågen i en "form" vilket gör att antingen skruvar man fast den varje gång eller så har man avsatt en cirkelsåg till detta.
Det skall gå att koppla på skenor men bauhaus har inga sånna inne...
 
Efter att ha kikat på videon så ser skenan lite "vek" ut. För att inte tala om plattformen cirkelsågen ska ligga i. Den är gjord i tunn plast. Om man ska använda splitterskyddet på skenan med maximal effekt blir man nog tyvärr tvungen att som BigBernt säger att avvara en cirkelsåg. Sen kan jag inte avgöra om man kan justera glappet såg/skena som man gör på Festool. En annan sak är vad som händer med splitterskyddet när man snedsågar typ 45 grader? Sågar man då i splitterskyddet? Beror ju på hur cirkelsågen är konstruerad i leden för tiltning. På Festool är den saken noga avvägd till skenan. Men till det priset verkar den bra.
 
Glappet verkar man kunna justera med en liten insex skruv i plast "formen" mot skenan, däremot så funkar nog inte snedsågning utan att man blir tvungen att fixa och trixar lite.
Men man skall nog inte jämföra skenan mot festool/makita utan kanske mer mot att man för en rimlig peng kan få möjlighet att kapa bättre än bara ett sidoanhåll.
Verkar ändå bättre än bosch snik variant för äldre boschverkyg där skenan kostar 1000:- plus att man skall köpa ett sido anhåll för 200:- som ändå blir sladdrigare än wolfcraft.
 
Kunde inte motstå att åka bort och köpa ett ex...

Den har en finess som inga andra har, man fäster nämligen inte alls plattan på cirkelsågen utan cirkelsågen bara läggs i och passas in med sex anhåll. Det funkar faktiskt riktigt bra och passar perfekt för mig. Man lägger i och tar bort handcirkeln utan några konstigheter.

Skenan är rätt kort, 1150 mm men för bänkskivor och justering av dörrar så räcker det gott och väl.

Insexskruvarna för att justera glappet är inte av plast utan av mässing.

Det finns förlängning, tveksamt hur bra det blir men jag är sugen på att prova det.

Lite trix för att få sågen att ligga helt parallellt men med skjutmåttet så löste det sig på 0,05 mm och nåt säger mig att klingan wobblar mer än så *S*

Smala arbetsstycken hanterar den inte så lätt eftersom tvingarna som spänner fast skenan löper i spåret som är på exakt motsatt sida som splitterskyddet/skärkanten.

Klart prisvärd för 599:- men som sagts ovan, det är en enkel variant och absolut ingen ersättare för en Festo utan se det som ett perfekt komplement till de som har en handcirkelsåg och som tycker att de inte har nytta av t ex en Festo sänksåg.

Skall se när jag får behov att snedsåga med den, men nej, det lär inte funka så bra som Feston gör eftersom det är ett av deras trumfkort. Å andra sidan så är det inte det som jag skaffat den för utan just för att enkelt kunna justera hyllplan, bänkskivor, dörrar etc och det funkar den bra för.

/Kent
 
Mikael_L
Det beror inte på skenan ifall man kan snedsåga, utan det är om sågen är utrustad med sidoförflyttning när man vinklar klingan. Dvs en finess som endast lär hittas på sågar avsedda för körning mot tillverkarens egen skena.

Jag har köpt skenan, men jag har inte testat den nåt. Bara ett 60 cm melaminhyllplan har fått sätta livet till med den nya leksaken.
Jag justerade ihop insexskruvarna lite, men det borde kanske varit lite till (jag var rädd att dra ihop det så det skulle kunna nypa), så det syntes med blotta ögat att det inte var alldeles 100% rakt.

Måste jag köra ett vinklat snitt så får jag väl köra sågens bottenplatta mot skenan istället, på det gamla vanliga sättet ;).
Då missar jag den snabba inmåttningen samt splitterskyddet. Men man kan inte få allt om man inte vill betala för Festool ..... :rolleyes:

edit: I denna tråd avhandlades det tidigare...
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/85920-billig-universell-styrskena.html
 
Redigerat:
På wolfcraft´s reklamfilm sågar de vinklat (typ en 25 grader) med skenan, men det kanske inte är sådan snedsågning som ni avser?
 
Redigerat:
  • Gilla
daniel1981
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, det skulle gå, men då är man tvungen att justera om sågen i såghållaren innan.
(Nu vet jag inte vad för snitt som filmen visar, så det kanske blir förvirrat)

Mao, nåt man kanske skulle göra ifall man hela tiden sågade vinklade snitt med en viss vinkel, eller åtminstånde hade en hel del meter att göra med samma vinkel.
Men det är ingen ide att hålla på och justera in sågen om och om igen bara för att ibland dra ett 45°-kap bland alla 90°-gradare.
 
Ok! ja det är klart irriterande.
 
Sitter och bläddrar i den nya 64 sidor tjockare Clas Ohlson katalogen 2008/2009. En av nyheterna är wolfcrafts sågskena för 599:-. Även deras geringslåda med styrskena för sticksågar släpps för 499:-.
 
Snorunge skrev:
Sitter och bläddrar i den nya 64 sidor tjockare Clas Ohlson katalogen 2008/2009. En av nyheterna är wolfcrafts sågskena för 599:-. Även deras geringslåda med styrskena för sticksågar släpps för 499:-.
Var har du fått tag på den nya classe katalogen, dom hade den inte i varuhuset och den verkar inte gå att beställa från deras hemsida.
 
Den släpps på insjödagen den 10/8. Det ex jag har kommer från tryckeriet
 
Snorunge skrev:
Den släpps på insjödagen den 10/8. Det ex jag har kommer från tryckeriet
Fuskis! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.