Hej,
När jag fick maskinen så var den kopplad enligt bilderna. Kopplingsschema finns beskrivet.
Den verkar rätt kopplad, så ville kolla lite här på forumet innan jag tar hit en elektriker.
 
  • Elektriskt schema för trefas 380V, 4kW motor, med markeringar, symboler och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning, trådar, säkerhetsdosering, elektriska kablar, blå, brun, gul/grön, grå, röd plastbas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa med Siemens komponenter och färgkodade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas ordningen i uttaget verkar fel. Byt plats på L1 och L2 någonstans.
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

byt plats på två av faserna med varandra så kommer den gå åt andra hållet t.ex brun o grå
 
  • Gilla
Olof.s och 5 till
  • Laddar…
Om du inte vill göra det själv (fast det är enkelt) så finns det skarvkablar och annat med fasvändarfuntion.
 
  • Gilla
Leif BJ Landberg och 2 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar starkt att lösa problemet vid källan som kan finnas i mätarskåpet, elcentralen eller i det fast installerade CEE-uttaget. Det blir bara kaos annars om man ska börja dribbla med skarvsladdar som vänder på rotationsriktningen. Sådana använder man endast för att kunna köra en maskin i en anläggning som man själv inte råder över.
 
  • Gilla
civilingenjören och 11 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar starkt att lösa problemet vid källan som kan finnas i mätarskåpet, elcentralen eller i det fast installerade CEE-uttaget. Det blir bara kaos annars om man ska börja dribbla med skarvsladdar som vänder på rotationsriktningen. Sådana använder man endast för att kunna köra en maskin i en anläggning som man själv inte råder över.
Om alla elektriker och maskintillverkare kunde enas om vad som är rätt riktning och sedan följa det, skulle jag hålla med dig helt. Nu behöver man in i kontakter och fippla trots att man anlitat ”riktiga” elektriker och bara köpt nya maskiner.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
F
Hep Hep skrev:
Om alla elektriker och maskintillverkare kunde enas om vad som är rätt riktning och sedan följa det, skulle jag hålla med dig helt. Nu behöver man in i kontakter och fippla trots att man anlitat ”riktiga” elektriker och bara köpt nya maskiner.
Det finns vridbara CEE-anslutningar på många maskiner som vänder L2 och L3.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det finns en riktning som är rätt, utan några oklarheter alls. Om någon har gjort fel så tycker jag att man bör rätta till det felet där felet finns.
 
  • Gilla
b_hasse och 12 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns vridbara CEE-anslutningar på många maskiner som vänder L2 och L3.
Vilket är ett tecken på att de också fattat att något ”rätt håll” inte finns i praktiken. Jag har tre moderna maskiner från samma österrikiska företag. Två går åt olika håll och den tredje kan man välja riktning på.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Som sagt finns lite olika varianter på fasväxlare bland annat denna:
https://www.ahlsell.se/products/el/...-byggcentraler/ieccee-don/fasvaxlare/2424630/

Fungerar bra om man flyttar utrustning mellan olika anläggningar och sparar tid. Skulle dock rekommendera att om man endast använder utrustningen i egna anläggningar att man korrigerar fasföljden i anläggningen (anläggningarna) och är konsekvent med fasföljden så har man inga problem när man flyttar utrustning internt.
 
  • Gilla
Sadelmakare och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en riktning som är rätt, utan några oklarheter alls. Om någon har gjort fel så tycker jag att man bör rätta till det felet där felet finns.
Du menar att jag borde kräva att Felder kommer ut och byter plats på kablarna i nya maskiner, eller ska jag skicka tillbaks maskinen.

Jag vet att du har rätt, men så länge det inte ser ut så överallt tycker jag att man ska vara beredd på att skruva själv eller köpa en lösning. Jag byter plats i en kontakt utan att tveka, men lämnar pillandet i elcentraler åt andra.
 
F
Hep Hep skrev:
Vilket är ett tecken på att de också fattat att något ”rätt håll” inte finns i praktiken. Jag har tre moderna maskiner från samma österrikiska företag. Två går åt olika håll och den tredje kan man välja riktning på.
Intressant. I min värld så finns det två olika håll, rätt håll eller fel håll. Alla nätägare i Sverige har i stort samma uppfattning.

Mitt hus ”går åt fel håll” och i princip alla 3~ maskiner får vändas. Att det går åt fel håll beror på att det var inte så noga när byggelen drogs fram. Sen kopplade elektrikern in bergvärmen på byggelen och när nätägare kom för att permanenta inkopplingen så vände dom inte rotationen just för att byggelen låg med fel rotation. Rätt tjatigt faktiskt.
 
  • Gilla
Freeddee och 1 till
  • Laddar…
C
Man kan göra som "min" elektriker också. Sätta upp två uttag bredvid varandra med olika fasföljd. Det är svårt det där tydligen. 😡
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Andreas_kalmar och 8 till
  • Laddar…
H
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar starkt att lösa problemet vid källan som kan finnas i mätarskåpet, elcentralen eller i det fast installerade CEE-uttaget. Det blir bara kaos annars om man ska börja dribbla med skarvsladdar som vänder på rotationsriktningen. Sådana använder man endast för att kunna köra en maskin i en anläggning som man själv inte råder över.
Vi kör alltid kabel med fasvändare i handsken när vi är ute på jobb, för vi kan inte börja ändra i mätarskåp osv hos kunder.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man kan göra som "min" elektriker också. Sätta upp två uttag bredvid varandra med olika fasföljd. Det är svårt det där tydligen. 😡
Den varianten var ny!

Jag var elmontör i "liten firma på landet" en gång för länge sedan, där stod det "RÄTT" eller "FEL" textat med spritpenna i mätarskåpen, "elverket" hade koll på fasföljden...
 
  • Gilla
  • Haha
eleson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.