R Robert-san01 skrev:
Du kan ju köpa ett batteri utan att dra ROT. Då kan du använda det till stödtjänster och få typ 5-6års återbetalningstid.
Eller om man har lantbruk(näringsverksamhet) så kan du dra momsen och göra avskriningar)
 
Visst förstår man ett det blir dyrare med färdiga produkter men ändå. Vårt batterilager på 10 kWh kostade ca 10 kkr men då med AGM blybatterier DIY.

Inte helt jämförbart så klart men väl stor skillnad.

Fråga får man detta bidrag bara för att det finns ett lager med viss nominell kapacitet?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Visst förstår man ett det blir dyrare med färdiga produkter men ändå. Vårt batterilager på 10 kWh kostade ca 10 kkr men då med AGM blybatterier DIY.

Inte helt jämförbart så klart men väl stor skillnad.

Fråga får man detta bidrag bara för att det finns ett lager med viss nominell kapacitet?
Egengjorda batterilager brukar vara på 12V med en inverter till 230V. Här pratar vi om 48V-ackar. Kan vara det som gör (del av) prisskillnaden?

Vilket bidrag menar du?

Checkwatt ger ersättning för att man har möjlighet att tillhandahålla en specifik effekt, tex 10kW, under en viss tid, tex 20 min. Detta för att, vid behov, hjälpa elnätet att hålla rätt frekvens.

Staten ger skattereduktion för att du köper ett batteri avsett att laddas på dagen och användas själv på natten.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ola.R Ola.R skrev:
Egengjorda batterilager brukar vara på 12V med en inverter till 230V. Här pratar vi om 48V-ackar. Kan vara det som gör (del av) prisskillnaden?

Vilket bidrag menar du?

Checkwatt ger ersättning för att man har möjlighet att tillhandahålla en specifik effekt, tex 10kW, under en viss tid, tex 20 min. Detta för att, vid behov, hjälpa elnätet att hålla rätt frekvens.

Staten ger skattereduktion för att du köper ett batteri avsett att laddas på dagen och användas själv på natten.
Blyackar finns både som 12V, 24V och 48V. Jag har du jobbat med alla de spänningarna på blyackar.
 
Ola.R Ola.R skrev:
Egengjorda batterilager brukar vara på 12V med en inverter till 230V. Här pratar vi om 48V-ackar. Kan vara det som gör (del av) prisskillnaden?

Vilket bidrag menar du?

Checkwatt ger ersättning för att man har möjlighet att tillhandahålla en specifik effekt, tex 10kW, under en viss tid, tex 20 min. Detta för att, vid behov, hjälpa elnätet att hålla rätt frekvens.

Staten ger skattereduktion för att du köper ett batteri avsett att laddas på dagen och användas själv på natten.
Nej kan inte vara det. Mitt lager är kopplat 24V men det går bra att koppla det 48 V till samma kostnad.

Men ser nu att plocka ut 10 kW under 20 minuter är rätt tufft krav...
 
  • Gilla
Ola.R
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och idag på NyTeknik:
- [länk]

Priserna för stödtjänster verkar snabbt rasa, jag skulle inte satsa på detta i alla fall.
Exakt. Priserna kommer att rasa snabbt, eftersom att marginalkostnaden för att tillhandahålla kapaciteten är så låg.

Och det är inte bara batterier, här till exempel kom nyhet om för några dagar sedan
https://www.energinyheter.se/202401...6ZBzkmzT3Y-2U6zcLEfa_aLz_w-RnYUqAvinMweZ5Ox-g

Att Gekås i Ullared ska delta på frekvensreglermarknaderna genom att bjuda in kapacitet att sänka sin elförbrukning temporärt. För detta är marginalkostnaden mycket nära noll, till skillnad för batterilösningar.

Så priserna kommer dumpas och det troligen rätt fort. Alla eventuella kalkyler för att räkna hem en investering av batterilager för hemmabruk bör absolut inte baseras på någon betydande intäkt från "stödtjänster".
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
B
R Robert-san01 skrev:
Ställde faktiskt frågan till MSB på en träff när det talades om cybersäkerhet och infrastruktur. Jag frågade hur de ser på saken och de svarade att de ser mycket allvarligt på det och på vilka konsekvenser som kan uppstå.

Frågade sedan om de har några riktlinjer eller rekommendationer om detta. -Nej, det har dem inte. 🤦‍♂️
Är inte det precis den känslan man har om MSB, en i dagsläget tandlös myndighet? Men kul att du bollade mot dem och i alla fall fick en ärlig åsikt. Får man fråga hur du ställde frågan lite mer exakt?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Hur tolkar ni SKV´s nya utlåtande?

"Batteriet ska ”uteslutande eller så gott som uteslutande användas till att lagra den egenproducerade elen” för att skattereduktion för grön teknik ska kunna medges."
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur tolkar ni SKV´s nya utlåtande?

"Batteriet ska ”uteslutande eller så gott som uteslutande användas till att lagra den egenproducerade elen” för att skattereduktion för grön teknik ska kunna medges."
Ingen CheckWatt i alla fall. Och inte köp av el vid lågt elpris med försäljning vid högt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ingen CheckWatt i alla fall. Och inte köp av el vid lågt elpris med försäljning vid högt.
Frågan är ju hur de ska kunna kontrollera det?
Checkwatt är ju lätt, men hur ska de kontrollera att jag köper billig el på natten och säljer(kan gå)eller använder själv dagtid?
 
N noone70 skrev:
Frågan är ju hur de ska kunna kontrollera det?
Checkwatt är ju lätt, men hur ska de kontrollera att jag köper billig el på natten och säljer(kan gå)eller använder själv dagtid?
Därav "så gott som uteslutande". Det är gissningsvis få timmar per år då detta är lönsamt och de ser mellan fingrarna under dessa timmar (därav den luddiga formuleringen).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du säljer el så syns det ju. Men om du använder den själv är det svårare. Så det kan du sannolikt fortsätta med utan upptäckt.
 
Ja, underhållsladdning blir ju därmed OK.

Och om man laddar när det är billigt och sedan använder samma energi för peak shaving (dvs ingen export) så bör det kunna rymmas inom "så gott som uteslutande".

Men någon bra affär lär det inte bli (längre).
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du säljer el så syns det ju. Men om du använder den själv är det svårare. Så det kan du sannolikt fortsätta med utan upptäckt.
Ja, för alla med solpaneler och batterier flyter allt ihop...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.