B b_hasse skrev:
Lagen från 2016 har inte ändrats, och där finns inget förbud mot t.ex stödtjänster. Villkoret för att få bidraget är att batteriet bidrar till lagring och ökad användning av egenproducerad el. Man måste alltså ha egen produktion (solceller). Om det anses att batterierna bidrar för lite kan CheckWatt enkelt öka bidraget genom att t.ex skruva på SOC (state of charge) utifrån aktuell solproduktion.
Det som Skatteverket förtydligat är sin egen tolkning av lagen, och jag anser att den är fel.

Vad politikerna hade för syfte med lagen är en annan fråga. De hade förmodligen ingen aning om att batterierna kunde användas för stödtjänster. När lagen skrevs var det inte möjligt för ett batteri i en normal villa att delta i en sådan stödtjänst. Det fanns ingen aggregator för privatpersoner i villor, och Svenska Kraftnät kräver minst 100kW för att köpa något.
Lagen från 2016 har inte ändrats i det här avseendet, men den är inte heller längre tillämplig.

Lagen från 2016 avser bidrag och gäller bara för installationer som slutförts senast 30 juni 2021.

Från 1 januari 2021 så är det inte ett bidrag, utan en skattereduktion som administreras av skatteverket och regleras i inkomstskattelagen. Alltså prick mitt i skatteverkets riktiga kompetensområde.

Det är möjligt att du har rätt och skatteverket har fel. Men skatteverkets egen bedömning av hur lagen ska tolkas och tillämpas är helt glasklar, vilket dom ju också tydligt kommunicerar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JohT JohT skrev:
Från 1 januari 2021 så är det inte ett bidrag, utan en skattereduktion som administreras av skatteverket och regleras i inkomstskattelagen. Alltså prick mitt i skatteverkets riktiga kompetensområde.
Men finns det någon annan lag som reglerar vem som har rätt till skattereduktionen?
Det är inte Skatteverket som sjäva hittat på detta med bidrag/skattereduktion för "grön teknik".
Politikerna har hittat på det, och det är någon lag som reglerar vem som har rätt att utnyttja det?

Den stora förändringen med övergång till skattereduktion är att man inte kan få mer än man betalat i skatt.

Edit:
Jag hittade det själv. Formuleringen är lite annorlunda, men inte villkoren:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/27071.html?date=2021-01-01#section67-38

"där systemet bidrar till att
a) lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och
b) öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet."
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Men finns det någon annan lag som reglerar vem som har rätt till skattereduktionen?
Det är inte Skatteverket som sjäva hittat på detta med bidrag/skattereduktion för "grön teknik".
Politikerna har hittat på det, och det är någon lag som reglerar vem som har rätt att utnyttja det?

Den stora förändringen med övergång till skattereduktion är att man inte kan få mer än man betalat i skatt.

Edit:
Jag hittade det själv. Formuleringen är lite annorlunda, men inte villkoren:
[länk]

"där systemet bidrar till att
a) lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och
b) öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet."
Ser att du hittade det ja. I inkomstskattelagen som jag skrev. :)

Som sagt, det kan såklart vara så att du har rätt och att skatteverket i sin tolkning och implementation har fel. Det har ju hänt förrut att skatteverket fått korrigera sin tolkning efter prövning i domstol.

Men allt annat lika, så ligger det ju nära till hands att väga skatteverkets uttryckliga bedömning ganska högt i förhållande till anonyma forummedlemmar som dig eller mig. Dom har trots allt uppdraget att vara experter på just skattelagstiftningen och har en ganska betydande samlad kompetens på området i sin verksamhet.
 
R Robert-san01 skrev:
De stora tillverkarna av växelriktare är på gång, men det tar lite längre tid då de har större organisationer och kanske lite mer omfattande tester innan de släpper något.

Generellt kan man konstatera att de asiatiska tillverkarna lägger många gånger mer pengar på R&D än vad konkurrenterna.

SolarEdge sägs vara under test för att certifieras mot CheckWatt.
Det är fan i mig vansinne, har har vi nån lirare som har ett företag som omsätter 12 miljoner som levererar mjuk/hård-vara till vår kritisk infrastruktur.
12 miljoner är bara vad testresurserna borde omsätta.

Det här är fan i mig dummare än när televerket (dåvarande Telia) byggde ”nya” AXE telefonväxlar ovanpå sprängtrummor (det var vägtrummor undre strategiskt viktiga vägar skulle fyllas med dynamit och sprängas i händelse av krig)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
bygges och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är fan i mig vansinne, har har vi nån lirare som har ett företag som omsätter 12 miljoner som levererar mjuk/hård-vara till vår kritisk infrastruktur.
12 miljoner är bara vad testresurserna borde omsätta.

Det här är fan i mig dummare än när televerket (dåvarande Telia) byggde ”nya” AXE telefonväxlar ovanpå sprängtrummor (det var vägtrummor undre strategiskt viktiga vägar skulle fyllas med dynamit och sprängas i händelse av krig)
Så lätt är det inte att snirkla sig in och SVK är en av de mer kompetenta myndigheter vi har.

Dessutom så kan inte Checkwatt själva leverera dessa tjänster mot marknaden, eftersom att rollen BSP inte har implementerats ännu. Så för närvarande är det bara BRP:er, balansansvariga som kan göra det. Så Checkwatt måste "gå genom" en BRP som också förhoppningsvis ställer vettiga krav.

Förkvalificeringsprocessen är ganska omfattande och går i slutändan ut på att övertyga SVK om att din metod fungerar och är tillförlitlig.

Här kan du läsa om förkvalificeringsprocessen på SVK:s hemsida:
https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra-med-reserver/forkvalificering/

Och här är specifikt säkerhetskraven vad gäller datasäkerheten för att kvalificera objekt att delta på FCR-N och D:
https://www.svk.se/siteassets/aktor...rhetskrav-for-central-styrning-av-fcr-2-0.pdf
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är fan i mig vansinne, har har vi nån lirare som har ett företag som omsätter 12 miljoner som levererar mjuk/hård-vara till vår kritisk infrastruktur.
12 miljoner är bara vad testresurserna borde omsätta.

Det här är fan i mig dummare än när televerket (dåvarande Telia) byggde ”nya” AXE telefonväxlar ovanpå sprängtrummor (det var vägtrummor undre strategiskt viktiga vägar skulle fyllas med dynamit och sprängas i händelse av krig)
Ställde faktiskt frågan till MSB på en träff när det talades om cybersäkerhet och infrastruktur. Jag frågade hur de ser på saken och de svarade att de ser mycket allvarligt på det och på vilka konsekvenser som kan uppstå.

Frågade sedan om de har några riktlinjer eller rekommendationer om detta. -Nej, det har dem inte. 🤦‍♂️
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ställde faktiskt frågan till MSB på en träff när det talades om cybersäkerhet och infrastruktur. Jag frågade hur de ser på saken och de svarade att de ser mycket allvarligt på det och på vilka konsekvenser som kan uppstå.

Frågade sedan om de har några riktlinjer eller rekommendationer om detta. -Nej, det har dem inte. 🤦‍♂️
MSB kanske ligger lite efter på den här punkten, men lyckligtvis är det något som SVK har tänkt på och är mycket väl medvetna om.

Se säkerhetskraven jag länkade ovan, de tar alltså detta på stort alvar och har utarbetade strategier för att det inte ska utgöra något systemproblem.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det kanske behöver tilläggas att alla CheckWatt CM10 har 4G modem och kommer med ett aktiverat SIM kort installerat i kartong.

Så trots alla krav på säkerhet mm som finns från SVK så ser jag en rätt uppenbar ingång om man bara vill.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det kanske behöver tilläggas att alla CheckWatt CM10 har 4G modem och kommer med ett aktiverat SIM kort installerat i kartong.

Så trots alla krav på säkerhet mm som finns från SVK så ser jag en rätt uppenbar ingång om man bara vill.
Precis, och din farhåga är ju en som delas av SVK och som de därför tar höjd för. :)

https://www.svk.se/aktorsportalen/b...for-centralt-styrd-fcr-placerad-i-kategori-b/

"Volymbegränsning för central styrning handlar om att begränsa den volym som riskerar att försvinna i händelse av problem i centralstyrningen, samt att minska den volym som kan styras vid antagonistiska attacker."
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det kanske behöver tilläggas att alla CheckWatt CM10 har 4G modem och kommer med ett aktiverat SIM kort installerat i kartong.

Så trots alla krav på säkerhet mm som finns från SVK så ser jag en rätt uppenbar ingång om man bara vill.
Eller ännu enklare, gå in i Checkwatts system direkt, då är en punkt som man behöver göra intrång på ist för 100-1000 st
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Någon med DI-prenumeration som har lust att sammanfatta?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
M Malmgren skrev:
Någon med DI-prenumeration som har lust att sammanfatta?
Skatteverkets svar till oroliga villaägare: Nytt ställningstagande 26 januari
Skatteverket bekräftar att det uppdaterat och ändrat i hushållens villkor för att få rätt till grönt skatteavdrag för investeringar i hemmabatterier. Skatteverket tillbakavisar branschens kritik men meddelar samtidigt att myndigheten nu gör en ny beredning och råder villaägarna att invänta ett nytt ställningstagande i slutet av januari.

Som Di rapporterat skapar en ny regeltolkning av Skatteverket kring villkoren för grönt skatteavdrag för batterier stor oro bland många av landets villaägare och kaos och upprorsstämning i energibranschen

”Det stämmer att vi har gjort ett förtydligande på vår hemsida. Bakgrunden är att avdragen för batterier ökat mycket kraftigt och att det enligt vår syn inte finns stöd i lagen för att använda batterierna till annat än att lagra el för eget bruk i hushållet”, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist på rättsavdelningen hos Skatteverket.

Svenska villaägares rusning efter hemmabatterier har lett till att skatteavdragen blivit långt större än vad som tidigare förväntats. Bara under 2023 beviljades hushållen skatteavdrag på sammanlagt cirka 1,3 miljarder kronor för batterier, uppger hon.

”Det kan jämföras med att lagstiftaren räknade med runt 13 miljoner kronor om året. Den stora avvikelsen understryker vikten av att avdragen, som ju är skattemedel, verkligen är i linje med lagstiftarens avsikt”, säger Pia Blank Thörnroos.

Efter att bland annat många privatpersoner hört av sig har Skatteverket bestämt sig för att göra en ny beredning av frågan.

Vad är då ditt råd till alla som nu undrar över vad som gäller för skatteavdrag för batterier?
”Vänta till den 26 januari. Då är målet att vi kommer med vårt ställningstagande i vår nya beredning”, säger Pia Blank Thörnroos.

Kort sammanfattning 😀
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Sä förtydligandet ska följas upp av ett ställningstagande när folket har gjort sin röst hörd. Man får inte direkt ökat förtroende för SKV!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sä förtydligandet ska följas upp av ett ställningstagande när folket har gjort sin röst hörd. Man får inte direkt ökat förtroende för SKV!
Jag tycker det är bra. Skatteverket publicerar ju ett hundratal ställningstaganden årligen, just för att djupare förtydliga rättsläget och deras officiella hållning i frågor som kanske är lite kniviga. Dels för allmänheten och dels för den interna verksamheten.

Tydlighet och noggrannhet är ju en bra sak. Skatteverket brukar inte ha tendenser att vika sig för opinion direkt så det är nog inte det det handlar om.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.