Hej.
Jag håller på att bygga ett isolerat förråd i en gammal lada. Jag har lagt 140 reglar på cc60 I taket då jag trodde det skulle räcka för gipsskivor.
Jag har hört nu i efterhand att gipsen kommer hänga på cc60 men hur mycket då egentligen?
Det är bara ett förråd/verkstad så så noga är det inte egentligen. Kommer det synas att det hänger eller är det bara när man drar fram långpasset man ser det?
Om jag nu måste ha cc30, är det billigaste sättet att sätta glespanel då så jag slipper köpa fler 140 reglar?
Jag håller på att bygga ett isolerat förråd i en gammal lada. Jag har lagt 140 reglar på cc60 I taket då jag trodde det skulle räcka för gipsskivor.
Jag har hört nu i efterhand att gipsen kommer hänga på cc60 men hur mycket då egentligen?
Det är bara ett förråd/verkstad så så noga är det inte egentligen. Kommer det synas att det hänger eller är det bara när man drar fram långpasset man ser det?
Om jag nu måste ha cc30, är det billigaste sättet att sätta glespanel då så jag slipper köpa fler 140 reglar?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Har du 140x45 eller 140x28 som gles? Enklaste är väl att komplettera med en typ 70 bred i mellan.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 336 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 336 inlägg
Ska utrymmet hållas varmt och tort så tror jag det kommer duga efter hur jag tolkar din nivå, fuska inte med skruvningen bara. (40cc är okej för många gipstillverkare som referens)
Gips tappar styvhet/styrka vid hög luftfuktighet så det är inget jättebra material i kallstälda hus.
Gips tappar styvhet/styrka vid hög luftfuktighet så det är inget jättebra material i kallstälda hus.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Sätt 28x70 glespanel CC30 tvärs över eller Huntonit 60x120 skiva, den är ok för CC60.
Tack för alla svar. Jag biter i det sura äpplet och köper osb istället så slipper jag allt extrajobb. Tid är pengar det också.
Liknande trådar
-
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Snickare har lagt gipsbruk som avjämning inför golvläggning
Golv -
Höjd på gips för att täcka bjälklag i trappa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gipsens vara eller inte vara vid uppregling för ny vägg?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga innervägg i lägenhet. För sovrum. Innertak av gips och parkettgolv.
Byggmaterial & Byggteknik