Hej,

Vi har ett stort hus vid kusten i bohuslän från 1850. Idag är det dåligt målat med Linoljefärg (HP:s Faluröda) och måste målas om. Två sidor är mkt hårt utsatt för sol o regn/blåst, vilket syns... Kåken ligger på en "klippa så det är ett h-vete att få upp byggställning som måste resa 18 meter på en sidan.....

Innan Linoljefärgen kom på så har troligen varje färgtyp som är möjlig att komma på använts. Det har gjort att linoljefärgen på vissa ställen "bubblat" sig/släppt. Svartmögel förekommer på färgen.

Jag vill nu få dit en färg, så att man slipper skrapa eländet till hus. Målningen skall hålla och se fräsch ut i 10 år minst. Måste jag då skrapa bort ALL färg och använda t ex Demidekk eller kan jag skrapa bort det som är löst och måla över linoljefärgen?

Hur får man tag i Boracol som användes förr för att döda mögel?

Oerhört mycket tacksam för all hjälp.

Boracol finns att köpa i färghandel (fanns i alla fall för 3 år sedan).
gaia

Hmmm, Trodde Boracol var förbjudet och man var tvungen att få det via Norge? Eller vad hette det medlet?

Använts tidigare som båtfärg, etc. Är inte Boracol rätt namn på medlet?

Om jag minns rätt :-/ så var det en vattenlösning av borsalter som skulle hindra/döda mögelpåväxt och namnet på plastdunken var "Boracol". Man penslar detta på angripna träytor som sugger in medlet. Verkar bra inomhus då regn har ingen chans att spola av dom aktiva salter (vind, källare). Tror inte det är verksam på målat virke utomhus. ... om vi nu pratar om samma medel :-/
gaia

Nej, det gör vi nog inte. Jag vill ha tag i en vätska, så slår Du en kapsyl eller liknande i färgpytsen, så har Du garanterat inget problem...

Vet att det är förbjudet pga av sin giftighet men.... Det är enda sättet att få husen att stå emot här på västkusten. Om man inte gillar eternit.... ;)

Kan det vara Captan du är på jakt efter? ???

hej OLHA!
Olika "undermedel" har diskuterats här på forum tidigare. Man varnar för att blanda något i färger för då gäller inte färgtillverkarens garanti (som om det fanns några garantier ;)).
Jag känner inte till något fungerande medel som man kan köpa. Det som fanns i färger förr och var mycket effektivt är tyvärr förbjudet. Klassas det som gift så tror jag inte du får tag i det i en butik varken här eller i Norge som har samma miljölagar. Men du kan lätt bli offer för en skojare som påstår att hans medel är just det du behöver ;).
Jag kan tänka mej att färgtillverkarna söker febrillt efter nya effektiva tillsatser som har inte hunnit bli förbjudna men dom är också intresserade att sälja färg så ofta och så mycket som möjligt ;). Dessutom börjar det dyka upp olika sortens fasadtvättmedel som ska ju också säljas....
Jag tycker att i ditt fall - svårt tillgängliga väggar i mycket utsatt läge - börde man kunna få dispans för litet starkare skydd men det är tyvärr inte möjligt :(.

Sök i alla fall efter ett färgsystem som skyddar bra själva fasadvirket som är ju viktigast att behålla intakt. Då är kanske dom små svarta harmlösa prickar eller grön nyans av algier på färgytan inte så viktig i det långa löpet?
Är det tjockt med all sorts färg på fasaden så rekommenderas det oftast att rensa till rent trä och börja om från början med att grunda och måla = hård jobb!
Hoppas du hittar ett sätt att måla bara var 10-de år!
gaia

Immobil skrev:
Kan det vara Captan du är på jakt efter? ???
... vad är det för något? Vem säljer?
(ett garage ska målas)
gaia

Vet inte vad det heter medlet. Dock att en bekant använde det och att en del blåste mot en häck, som tvärdog....

Vad är Captan?

Under blåsorna ser det ut som det varit vanlig falu rödfärg. Man får bort det om man blandar ut linoljefärg och terpentin och "mättar" samt målar över igen.

Dock så ser det inte så bra ut med ett fläckigt hus.... Detta då linoljefärgen tappar mycket lyster när det är utsatt. Och det här har "något" soligt läge.

Egentligen är det inget fel på eternit......

Någon som vet hur man får tag i medlet/kemikalien?

gaia skrev:
... vad är det för något? Vem säljer?
Vill minnas att det klassas som bekämpningsmedel. Såldes tidigare iaf av de som levererar sprutmedel till lantbruket. Kan tänkas att det behövs licens för att få köpa ut. Såvida inte miljömupparna har stoppat försäljningen. ???

Håller för övrigt med dig, om att det kan vara tveksamt att exprimentera själv. ;)

hmm, Tror Du är på rätt spår, Immobil.

Sen om man skall experimentera själv, så är två barn redan klara, så... va, f-n. ;)

Eller så får jag hyra in några...... Men kåken ligger så otroligt dumt till för att måla om att jag många gånger funderat på "Hur kom dom ens på idén att bygga där!" Men då det är Orust och ont om bra mark för att odla, byggde dom alltid förr på "fattig mark". Dock ligger det majestätiskt som en mäklare skulle uttrycka det. Han lär nog inte nämna något om byggställning, blåst, etc.... ;D

Hej,

Det är, på sina ställen, hur många olika färglager som helst. Vissa färglager på svåråtkomliga ställen har krackelerat och sitter stenhårt i trät. Har testat ta bort med stämjärn bl a och då lossnar trä med färgen. Jag har ingen aning om vilka färger som använts då det inte finns dokumenterat. Dom sista 30 åren har det varit målat med HP:s linoljefärg, Faluröd.

Under blåsorna, som går hela vägen in till träet, ser det ut som ordinarie falurödfärg. OM det är det, har jag ingen aning om. Träet under ser helt friskt och fräscht ut. Riktigt kärnträ.

På vissa håll har färgen flagnat bort totalt. Beroende på utsatthet och troligen för att det varit lätt att skrapa där någon gång i tiden.

Avseende det medlet så använde nog alla det förr i tiden på västkusten. Jag tror det är samma medel som man målade båtskrov med eller ett närbesläktat medel. Vet att det finns folk som fortfarande använder det när dom målar sina hus. Medlets syfte är att inget växer på färgen typ svartmögel, alger, etc.

Misstänker att jag lär få skrapa hela huset trärent och köra om målningen. OM jag gör det, kan jag då använda något, typ demidekk? Som inte behöver skrapas i fortsättningen som linoljefärgen? Ni har ingen aning om vilket jättejobb det är.... Målare har inte ens viljat lämna pris på det... Någon har föreslagit att byta fasad...

Huset ligger mycket svåråtkomligt och vackert. Dvs utsatt för sol, regn och blåst.

Vad göra?

Ok....

Nu hänger jag inte med.... Vad menar Du med övermättat? Känns inte riktigt så för mig. Snarare för torrt. Och om man målat för 10 år sen och det flagnat dom sista 5 så... Troligen lite fukt här och där där träet är bart.

Montera ner träet, är helt omöjligt. Definitivt. Har funderat på att byta panel eller ersätta panel vid något ställe. Då det är gjort 1850 går det inte att få tag i passande panel som är både liggande och stående. Med snickarglädje därtill...

När det gäller medlet, så vet jag att folk haft i sådant. Att det finns är jag 100% säker på. Namnet lär nog komma någonstans ifrån? Vad var det dom tog bort i båtfärgerna?

Sen kan vi gärna snacka norrmän..... ;-) Men det är en helt annan historia.....

Nä, det lär nog bli att skrapa....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.