G gunnar blomkvist skrev:
Självklart är en ombyggnad till vattenburet på sikt lönsamt. Hus med direktverkande el är väldigt oattraktiva på marknaden nästan osäljbara. I alla fall i Stockholmsområdet där jag bor.
I dagsläget är byggmarknaden fortfarande het. Men marknaden kommer att bromsa in snabbt och då blir nog priserna lägre.
När vi renoverade vår gamla kåk la jag golvvärme på hela nedervåningen med en Nibe bergvärmepump. Fungerar fantastiskt.
Offerten speglar troligtvis just marknaden för hus med direktvärkande elvärme just nu.
Men det finns ju andra leverantörer som kanske fortfarande räknar på tids- och materialåtgång i första hand.
 
Jag tror nog inte det är marknaden "just nu". Genomförd Inflation försvinner inte, vi är bara i penningvärde 10% dyrare, om ett år till sannolikt ytterligare 10% osv, sen har vi krig och brist på råvaror och komponenter, som kan vara länge. Visserligen en dålig valuta för allt som importeras. Men värmepumpar kommer inte bli bi billigare, knappast radiatorer eller kopparrör heller. För några år sedan räknade man ofta på 4-5k per radd, numera 7+. Men jag tycker nog ni skall kunna hamna på 300k totalt med ex 15 kvalitetsraddar, dragning och en Nibe/ctc.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K
Om återbetalningstiden är väldigt viktigt bör man räkna på ”rätt” sätt. Svårt att beräkna det då el priserna är rörliga men jag gjorde på detta viset.

beräknad förminskning på mitt hus totala elförbrukning är ca 13.000 kWh per år.
Om man blygsamt räknar ett snitt 1.5kr/kWh med moms och skatter per år, är det en besparing på 19.500kr per år.

Då tar det 10 år att räkna hem denna investering.
Dock så tror jag att jag minst får pengarna tillbaka från dag 1 vid försäljning även i dessa tider.

Värt att tillägga är jag tror att snittet är och kommer vara högre än 1.5kr/kWh med moms och skatter kommande år och då minskar återbetalningstiden, men det är mina spekulationer.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hej ts!
Mitt ena hus har aldrig haft vattenburet system, så inga radiatorer eller golvvärmeslingor någonstans. Jag har tidigare värmt huset med tre llvp (en på varje plan) och de absolut kallaste dygnen har jag eldat grenar och ved från trädgården i braskamin. Jag står just nu mitt i komplettering med ett mycket litet vattenburet system. Jag kommer inte att installera radiatorer i precis alla rum, utan målet är att det skall bli en grundvärme som antingen kan kompletteras med llvp som då kommer att gå på sparlåga eller eldning i braskaminen.
Mitt förslag till dig är helt enkelt att komplettera med radiatorer i de rum som behöver det och fortsätta köra med llvp:n i övrigt. Det du vinner med lvvp är att du får billigare tappvarmvatten samt att du får bättre verkningsgrad mot radiatorerna jämfört med direktverkande radiatorerna. Kanske räcker det med 4-6 radiatorer och då lär du spara en del pengar.
Vad använder du för värmekälla till ditt lilla vattenburna system?
Funderar själv på att konvertera, fast göra det i steg över längre tid (vartefter renoveringsbehoven uppstår).
 
uhag uhag skrev:
Vad använder du för värmekälla till ditt lilla vattenburna system?
Funderar själv på att konvertera, fast göra det i steg över längre tid (vartefter renoveringsbehoven uppstår).
Jag har en pelletspanna.
Jag ser inte vitsen med att köra helt på ett system. Det är lite som att lägga alla ägg i en korg. Jag har snart tre som alla har sina svagheter och styrkor, och som medför att jag alltid kan välja det som är billigast ;)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag tror nog inte det är marknaden "just nu". Genomförd Inflation försvinner inte, vi är bara i penningvärde 10% dyrare, om ett år till sannolikt ytterligare 10% osv, sen har vi krig och brist på råvaror och komponenter, som kan vara länge. Visserligen en dålig valuta för allt som importeras. Men värmepumpar kommer inte bli bi billigare, knappast radiatorer eller kopparrör heller. För några år sedan räknade man ofta på 4-5k per radd, numera 7+. Men jag tycker nog ni skall kunna hamna på 300k totalt med ex 15 kvalitetsraddar, dragning och en Nibe/ctc.
Vi som konverterade för 20+ år sedan, med bidrag från länsstyrelsen minsann, vi fattade ju att det var det enda raka oavsett vad förståsigpåare "Det lönar sig inte", gapade om.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har en pelletspanna.
Jag ser inte vitsen med att köra helt på ett system. Det är lite som att lägga alla ägg i en korg. Jag har snart tre som alla har sina svagheter och styrkor, och som medför att jag alltid kan välja det som är billigast ;)
Japp, jag kompletterar min sjövärmepump nu med en pelletsbrännare.
Politikerna är inte att lita på, oavsett lag så jag får ordna bästa förutsättningar själv.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Japp, jag kompletterar min sjövärmepump nu med en pelletsbrännare.
Politikerna är inte att lita på, oavsett lag så jag får ordna bästa förutsättningar själv.
Helt rätt. Jag kör på begagnat, så jag har inte betalat mycket för varken kaminer eller panna, skruv och förråd. Det dyraste jag gjort var att röra skorstenen. Det gick på 20 kkr. Vvs:aren med material till 4-6 radiatorer kommer att kosta mig ca 20 kkr till, sedan är jag set :) Till nästa år kommer batteri och solceller att finnas så att jag kan köra huset bekvämt under 6-8 månader om året, och elda de resterande.
 
  • Gilla
husbil2015 och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt rätt. Jag kör på begagnat, så jag har inte betalat mycket för varken kaminer eller panna, skruv och förråd. Det dyraste jag gjort var att röra skorstenen. Det gick på 20 kkr. Vvs:aren med material till 4-6 radiatorer kommer att kosta mig ca 20 kkr till, sedan är jag set :) Till nästa år kommer batteri och solceller att finnas så att jag kan köra huset bekvämt under 6-8 månader om året, och elda de resterande.
Japp, begagat förstås, har gett nu 2200: för 2x brännare o skruv (en i reserv) samt ett 720l förråd. Tillkommer några zigbee termometrar och en ventilmotor så att pannan kan kopplas in och ur med automatik.
 
C ChalleS skrev:
Hej,

Vi har ett 1,5-planshus från -76 med original el-radiatorer som vi har för avsikt att konvertera till vattenburet värmesystem och luft-/vattenvärmepump.
Idag finns en liten luft-/luftpump som är tillräcklig i de utrymmen den räcker till, men de avgränsade rummen förblir kalla.

Vi tänker att vattenburet system med luft-/vattenvärmepump är jämnt och dessutom värmer tappvattnet - men så satans dyrt att installera!

Vi har tagit in fyra offerter och de landar på mellan 300-380kkr. Vi har medlen, men är det vansinne att lägga ner de pengarna?

Kloka alternativ?

Tacksam för input!
Min arbetskollega tog in ett företag från utlandet. Han har ca 90 kvm 1,5 hus plus källare.
Med arbetskraft, alla rör, panna, el (totalentrepenad) så betalade han 68 000kr för ca 7 år sedan för att få in det du vill ha.

Dock vet jag ej vilket företag.

Men jag hade nog hellre tagit ett svenskt med bra rek. och med skriftligt avtal.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Japp, begagat förstås, har gett nu 2200: för 2x brännare o skruv (en i reserv) samt ett 720l förråd. Tillkommer några zigbee termometrar och en ventilmotor så att pannan kan kopplas in och ur med automatik.
Det var ett bra pris. Jag gav 4000:- för panna, brännare, skruv och veckoförråd.
Ett tips är att styra brännaren med ett relä som bryter på kontrollboxen istället ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det var ett bra pris. Jag gav 4000:- för panna, brännare, skruv och veckoförråd.
Ett tips är att styra brännaren med ett relä som bryter på kontrollboxen istället ;)
Ännu bättre pris, 4000!
Jag blev lite avundsjuk när säljaren av brännarna visade sin uppgradering:
En pelletspanna med brännare på sidan så man kan öppna en lucka och titta in på hur det brinner..
Men jag får klara mig med min gamla vedpanna från TMW anno 1979..
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
C ChalleS skrev:
Hej,

Vi har ett 1,5-planshus från -76 med original el-radiatorer som vi har för avsikt att konvertera till vattenburet värmesystem och luft-/vattenvärmepump.
Idag finns en liten luft-/luftpump som är tillräcklig i de utrymmen den räcker till, men de avgränsade rummen förblir kalla.

Vi tänker att vattenburet system med luft-/vattenvärmepump är jämnt och dessutom värmer tappvattnet - men så satans dyrt att installera!

Vi har tagit in fyra offerter och de landar på mellan 300-380kkr. Vi har medlen, men är det vansinne att lägga ner de pengarna?

Kloka alternativ?

Tacksam för input!
Hej, har ni kollat upp möjligheten att installera solceller?
Det funkar ju bra med direktverkande el.
 
J jaxpeder skrev:
Hej, har ni kollat upp möjligheten att installera solceller?
Det funkar ju bra med direktverkande el.
Utom när elpriset är högt och det är natt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Konstigt att du inte fått bergvärme pump trots beställning i maj. Vi beställde i september och fick hem den förra veckan. En Nibe. Utan inbyggd VVB iofs, jag har hört att det kan vara kö hos Borö (som tillverkar pannorna åt flera fabrikat på bergvärme).
Intressant, kanske skulle pressa installatören lite på info.
Vi gick för IVT då den lokala installatören är välkänt bra och vill bara köra med IVT. Ville gärna ha Nibe (Hade en S1255 i första huset), men installatören som hade Nibe dök inte upp på avtalad tid och var sen mycket dyrare än den vi valde.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.