U Utsliten och utdömd skrev:
läste du nått jag skrev?
Jag skrev att vi har hus från 1800-talet så utseendet på radiatorer drev upp priset, en estetisk sak.
Jag skrev också om om man har otur (som ifall man dimensionerar radiatorer fel eller inte får plats med tillräckligt stora radiatorer) kan shunt krävas. Inte att det alltid behövdes.

Citerar mig själv så kan du läsa igen:
OK. Gammal stil kostar förstås.
 
K karlmb skrev:
OK. Gammal stil kostar förstås.
Nej. Kvalitet kostar. För mig kostade 8 Lenhovda raddar ännu mer då jag beställde dem för någon månad sedan. Närmare 50'. Ändå tycker jag det är ganska ok prismässigt. De är bra, hyffsad plåttjocklek och är dessutom snygga. Mig veterligen den enda radiatortillverkaren i Sverige som fortfarande tillverkar sina gamla sektionsradddar.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nej. Kvalitet kostar. För mig kostade 8 Lenhovda raddar ännu mer då jag beställde dem för någon månad sedan. Närmare 50'. Ändå tycker jag det är ganska ok prismässigt. De är bra, hyffsad plåttjocklek och är dessutom snygga. Mig veterligen den enda radiatortillverkaren i Sverige som fortfarande tillverkar sina gamla sektionsradddar.
Nåja, jag är inte orolig för genomrostning av mina östeuropeiska raddar. Tror det är viktigare att välja koppel och termostater av nordisk standard. Samt själva utförandet då.
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Nissens
E etompau skrev:
Kanske investera i en solcellsanläggning istället?
Det där är ju helt galet. Självklart är det mycket bättre att byta till värmepump i första hand…
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 7 till
  • Laddar…
Om detta är normalpris har vi precis gjort ett sinnesjukt klipp! Liknande upplägg, byte från direkt el till vattenburet i hela huset. Källare, entréplan och övervåning fick 10 nya radiatorer. Fast pris inkl. all rördragning med kopparrör offert på 192 000. Nice S2125 + VVM S320. Allt är nu installerat av en riktigt duktig VVS tekniker och fakturan landade på kronan rätt. Måste vara dyra timmar på annan ort.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C ChalleS skrev:
Menar du att man skulle ha kvar direktverkande el och vvb som drar el och sen bara ”göra sin egen el” med solceller?
Är det verkligen klokt?
Nej, det är inte klokt. Många tror felaktigen att solceller ska täcka den egna elförbrukningen. Det stämmer bara i lite utsträcking. Du behöver mest el när solen inte skiner. Och batterier kan inte spara el i nämnvärda mängder.
Vattenkonverteringen är ett bra alternativ. Har du källare? Då blir installationen klart enklare.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det är inte klokt. Många tror felaktigen att solceller ska täcka den egna elförbrukningen. Det stämmer bara i lite utsträcking. Du behöver mest el när solen inte skiner. Och batterier kan inte spara el i nämnvärda mängder.
Vattenkonverteringen är ett bra alternativ. Har du källare? Då blir installationen klart enklare.
Tack för input. Tänkte så jag också. Resonerar lite som så, att solceller är väldigt dyrt och det tar ofta ganska många år innan de faktiskt börjar betala sig utifrån att de först ska äta upp installationskostnaden. Men det kanske är verklighetsfrånvänt, jag har inte närmare koll.

Vi har uppreglat och undertrycksventilerat golv. Planen är att såga upp och dra rören under golvet. Parketten skall ändå bytas.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Konverterade vid årsskiftet 2009/2010 från direktverkande el med element till bergvärme och vattenburna radiatorer.

Har för mig att vi betalade 340 Kkr, efter det konverteringsstöd, som då fanns.
Lite osäker på summan.
Lite drygt 300 kvm. 1,5 våning med källare.

Kolla vad du får betala för lånet, ränta per månad i förhållande till hur mycket el/kWh ni sparar och priset för det per månad.

Vi sparade, typ 1000-1500 kr/månad, vilket är lite lite. Egentligen för lite i förhållande till investeringen men eftersom vi sparade pengar omedelbart så tyckte vi att det kunde vara värt det.
Huset blir även lättare att sälja, även om man inte räknar med en värdeökning så var det en bra investering.
Nu har ju både ränta och elpriserna varit lägre än de är idag, elen kommer vara troligen vara dyr i många år till.

Sedan blir värmen något annat, en jämnare och behagligare värme. Sedan har man råd att höja en grad, om man nu vill det.

EDIT: Årsförbrukningen har gått ner från 39-40 000 kWh till 23-24 000 kWh.
 
Redigerat:
Har gjort den resan "1½ gång" senaste 3 åren. Bytte till bergvärme med vattenburna radiatorer i ett 3 plans sekelskifteshus (300 m2) för ca 320 000:- 2019.
Nu kommer vi att lägga golvvärme själva (80 000:- GVB) och låta firma installera BVP och borra (235 000:-, beställt 15 Feb).
Tog in offerter på hela kalaset från några firmor, mellan 350 000 - 480 000:- (Innan kriget).

Priset låter vettigt, men jag har väntat på pump sen i maj (första datumet) och kommer nog inte att få någon i år...

Vid lite olika temperaturspann (dygnsmedel, enl temperatur.nu) gjorde det olika mycket i det första huset:
runt -10 grader: 14% mindre energiförbrukning
runt 5 grader: 29% mindre energiförbrukning
runt 10 grader: 40% mindre energiförbrukning

"Tyvärr" var det för få dagar med under -10 den tid vi bodde där, och när medeltempen var över 18 grader körde vi en del AC, vilket förstör beräkningen.
 
  • Gilla
Dan83 och 1 till
  • Laddar…
Jag har direktverkande elradiatorer (oljefyllda) och luft-luft. Vi förbrukar 9000-11000 kWh per år varav hushållsel + VVB(el) drar ca 6000 kWh per år. Om dessa kvarstående ca 5000 kWh skulle minska med 66% (COP 3) och med elpris i snitt på 1.5 kr handlar det om en potentiell besparing på 5000 kr/år. När ni nämner investeringskostnader på 340 tkr så pratar vi alltså återbetalningstid på 68 år. Ett sparkonto på bara 1% ränta ger i jämförelsen 3400 kr/år. Och allt detta var under förutsättningen att min nuvarande uppvärmning var med direktverkande men det är huvudsakligen luft-luft vp som värmer.

Så jag tror man får fundera på andra värden än de ekonomiska om man tycker det är värt investeringen. Det är samtidigt ett stort ingrepp i huset och det blir rör överallt och mer skötsel (luftning) och mer komplicerad styrning med framledningstemp och kurvor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
U
Jo men det har ju helt klart med vad man har för hus/förbrukning som avgör om det går ihop sig.

vårt hus innan vi installerade allt hade en total förbrukning på ca 28 000kwh/år, nu har vi inte fått värmepumpen än så oklart vad nya förbrukningen blir. Kalkylen säger från 20 000 till 5 500 i förbrukning för värme och vatten.
Senaste året när huset varit obebott har det dragit 9 000kwh med elradiatorer får att hålla en mintemp på 10-12 grader, förutom i vintras då den mängden element vi hade endast klarade hålla 6 grader när det sjönk mot -10 grader ute.

en (beräknad) besparing på 14 500kwh ger en återbetalningstid på ca 6-8år lite beroende på elpriset och alla pålägg, för oss.
 
Hej ts!
Mitt ena hus har aldrig haft vattenburet system, så inga radiatorer eller golvvärmeslingor någonstans. Jag har tidigare värmt huset med tre llvp (en på varje plan) och de absolut kallaste dygnen har jag eldat grenar och ved från trädgården i braskamin. Jag står just nu mitt i komplettering med ett mycket litet vattenburet system. Jag kommer inte att installera radiatorer i precis alla rum, utan målet är att det skall bli en grundvärme som antingen kan kompletteras med llvp som då kommer att gå på sparlåga eller eldning i braskaminen.
Mitt förslag till dig är helt enkelt att komplettera med radiatorer i de rum som behöver det och fortsätta köra med llvp:n i övrigt. Det du vinner med lvvp är att du får billigare tappvarmvatten samt att du får bättre verkningsgrad mot radiatorerna jämfört med direktverkande radiatorerna. Kanske räcker det med 4-6 radiatorer och då lär du spara en del pengar.
 
parsen parsen skrev:
Har gjort den resan "1½ gång" senaste 3 åren. Bytte till bergvärme med vattenburna radiatorer i ett 3 plans sekelskifteshus (300 m2) för ca 320 000:- 2019.
Nu kommer vi att lägga golvvärme själva (80 000:- GVB) och låta firma installera BVP och borra (235 000:-, beställt 15 Feb).
Tog in offerter på hela kalaset från några firmor, mellan 350 000 - 480 000:- (Innan kriget).

Priset låter vettigt, men jag har väntat på pump sen i maj (första datumet) och kommer nog inte att få någon i år...

Vid lite olika temperaturspann (dygnsmedel, enl temperatur.nu) gjorde det olika mycket i det första huset:
runt -10 grader: 14% mindre energiförbrukning
runt 5 grader: 29% mindre energiförbrukning
runt 10 grader: 40% mindre energiförbrukning

"Tyvärr" var det för få dagar med under -10 den tid vi bodde där, och när medeltempen var över 18 grader körde vi en del AC, vilket förstör beräkningen.
Konstigt att du inte fått bergvärme pump trots beställning i maj. Vi beställde i september och fick hem den förra veckan. En Nibe. Utan inbyggd VVB iofs, jag har hört att det kan vara kö hos Borö (som tillverkar pannorna åt flera fabrikat på bergvärme).
 
  • Gilla
parsen
  • Laddar…
J
C ChalleS skrev:
Hej,

Vi har ett 1,5-planshus från -76 med original el-radiatorer som vi har för avsikt att konvertera till vattenburet värmesystem och luft-/vattenvärmepump.
Idag finns en liten luft-/luftpump som är tillräcklig i de utrymmen den räcker till, men de avgränsade rummen förblir kalla.

Vi tänker att vattenburet system med luft-/vattenvärmepump är jämnt och dessutom värmer tappvattnet - men så satans dyrt att installera!

Vi har tagit in fyra offerter och de landar på mellan 300-380kkr. Vi har medlen, men är det vansinne att lägga ner de pengarna?

Kloka alternativ?

Tacksam för input!
Gå in på Blocket där jag säljer 17 st radiatorer för en tredjedel av Ahlsellpriset. Har värmt ca 200 m2 i en 70 tals villa men installerade 2007 och nästan i nyskick.Viss konsultation kan jag ge som både för rörmontör och pensionerad VVS ingenjör.
Lämna kontaktuppgifter på Blocket
 
  • Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter som ett rimligt pris. Tyvärr ska ju 'alla' byta till vattenburet och värmepump nu sen elpriserna skenade, så installationsfirmorna kan ta bra betalt. På en mindre het marknad hade det säkert kostat 100 000:- mindre...

Hur bra investeringen är beror på vad ni har för elförbrukning och kostnad idag, men rent generellt så är alla investeringar som minskar mängden köpt el bra.[/QUOTEEnklast att använda luft/luft värmepumpen nu ni har, och köpa en till de andra utrymmena ]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.