Har precis fått ett tak lagt med begagnade betongpannor efter utbyggnad av huset, och det är pannor av olika åldrar som ligger. Blev bra men inte riktigt nöjd med hur dom ligger eftersom det bildades några tydliga fält med ljusa respektive mörka pannor (olika slitage). Byggaren var snabb ner med väderskydd och ställning och det var så många intryck att jag inte riktigt hann reagera. Jag ser att det är relativt få pannor, ca 15-20 st som man behöver lirka bort på vardera sida av taket och byta plats på för att "luckra upp".
Taket är rätt så brant (ca 40 grader?), så inget man ger sig upp på utan stege på taket som är säkrad och/eller säkerhetslina. Det finns dock ett platt tak bredvik, så man behöver aldrig ge sig ner på marken utan kan använda det för att bära pannor från en sida till den andra. Hur svårt är detta att göra för en som är van vid takpannor och får hjälp av hantlangare som springer med pannor? Min byggare verkar motvals och vill inte göra det, är för upptagen med annat nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.