Hej!
Tänkte byta dimmer hemma men är osäker på hur jag ska koppla den nyköpta dimmern. Kan jag utifrån bilderna förstå hur jag ska koppla den nya dimmern bara genom att kolla hur den tidigare varit ihopkopplad eller måste jag mäta strömmen i kablarna med multimeter för att kunna koppla rätt?

En vit, en brun och en svart kabel kommer från dosan. Vit och brun är kopplad till samma plint med krysspilen och svart är kopplad till L.

• Närbild på bakpanelen av en dimmer med tre kablar: vit, brun och svart, kopplade i en elektrisk dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en dimmer från Schneider Electric med anslutningsplintar märkta för olika kablar: krysspilen, L (fas) och N (neutral).
    Skapa konto
Vit och brun går till två olika lampor att jag?

Det är i badrummet. Så det är en lampa ovanför badrumsspegeln samt 6 st spottar i tak. Men alla har tänts och släckts med samma dimmer. Finns ingen annan brytare heller.

Bästa svaret

G Gaffelmaster skrev:
Det är i badrummet. Så det är en lampa ovanför badrumsspegeln samt 6 st spottar i tak. Men alla har tänts och släckts med samma dimmer. Finns ingen annan brytare heller.
Dåså, vi kan anta att en går till spottarna och en till lampan.

Du kopplar exakt likadant, svart på L och dom två andra på pil/våg (dimmerutgång till lampor).

Redigerat:
  • Gilla
Gaffelmaster
  • Laddar…
Stort tack för svar! Skall koppla ihop det imorgon och se om de funkar som det skall.

G Gaffelmaster skrev:
Stort tack för svar! Skall koppla ihop det imorgon och se om de funkar som det skall.
Om du kopplar bara antingen vit eller brun först så får du ju veta vilken som går vart, kan ju vara bra att veta i framtiden kanske 🤓

Behöver det inte kompletteras med en nolla till dimmern också? Ser ut som om den skall ha det eller vad säger dimmerns bruksanvisning?

Mycket riktigt Nolla till dimmern. Eller köp en dimmer som inte kräver nolla.

Mikael_L
Japp, det ska dras fram en blå FK också, annars blir det inget bra.

En hyggligt bra dimmer som inte kräver nolla är Vadsbo VD200
https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-dimmer-for-led-200w

Man är aldrig säker på om det kommer funka bra med kombinationen LED-lampa och någon ny dimmer.
Men just denna dimmer har jag haft väldigt lite problem med faktiskt.

Och som dosdimmer brukar jag även där köra Vadsbo, LD200, LDN200, de har också krondimmer.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R roli skrev:
Behöver det inte kompletteras med en nolla till dimmern också? Ser ut som om den skall ha det eller vad säger dimmerns bruksanvisning?
Enligt kopplingsschemat så är det draget en nolla men kommentaren under indikerar att det inte behövs.

Så som den tidigare dimmern var kopplad var den kopplad utan nolla. Är det annorlunda nu med en LED-dimmer (0-370v) jämfört med den tidigare som var en Transistor-dimmer (20-315v) om jag förstått det korrekt?

• Kopplingsschema för en dimmer, med instruktioner om neutralledarens (N) anslutning och justering av ljusstyrka för LED-lampor.
    Skapa konto
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G Gaffelmaster skrev:
Enligt kopplingsschemat så är det draget en nolla men kommentaren under indikerar att det inte behövs.
Kommentarerna indikerar väl att det behövs en nolla eller? Är själv ingen elektriker men hade monterat en nolla när anslutning finns samt att led kan göra så att nolla krävs. Dessutom står det i instruktionerna att dimmerns funktioner blir bättre så varför utesluta en nolla då??

R roli skrev:
Kommentarerna indikerar väl att det behövs en nolla eller? Är själv ingen elektriker men hade monterat en nolla när anslutning finns samt att led kan göra så att nolla krävs. Dessutom står det i instruktionerna att dimmerns funktioner blir bättre så varför utesluta en nolla då??
Det står ju att dimmern behöver ej neutralledare (N). Sen om det hade förbättrat funktionen hade man ju gärna gjort de såklart men de är kanske inget man gör själv tänker jag med relativt begränsad kunskap om el och koppling?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, det ska dras fram en blå FK också, annars blir det inget bra.

En hyggligt bra dimmer som inte kräver nolla är Vadsbo VD200
[länk]

Man är aldrig säker på om det kommer funka bra med kombinationen LED-lampa och någon ny dimmer.
Men just denna dimmer har jag haft väldigt lite problem med faktiskt.

Och som dosdimmer brukar jag även där köra Vadsbo, LD200, LDN200, de har också krondimmer.
Hur tolkar du kopplingsschemat? Behöver jag nollan eller bör det funka bra utan?

Mikael_L
G Gaffelmaster skrev:
Hur tolkar du kopplingsschemat? Behöver jag nollan eller bör det funka bra utan?
Nej, nu när du visat inkopplingsanvisningen så är det ju rätt tydligt att nollan ej behöver vara inkopplad.

Ja det är väl bara att koppla in den nya på samma sätt som den gamla.
Funkar det bra så är allt frid och fröjd, blir funktionen lite halvkass, t.ex. att det inte går att dimma ner så mycket, eller flimmer och fladder osv, så blir funktionen kanske bättre med nolla ansluten.

Det brukar vara tragiskt svårt att få in två ledare till de här kopplingsplintarna.
Jag skulle ta en 3-pol toppklämma och satt i vit och brun där, och sen en några cm lång trådstump till dimmerns utgång.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G Gaffelmaster skrev:
Du behöver inte nollan.
0-370va = nolla
3-370va = ingen nolla.
Den gamla var 20- 315va alltså behöver du ingen nolla.

• Gilla
Gaffelmaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.