Hej!
Tänkte byta dimmer hemma men är osäker på hur jag ska koppla den nyköpta dimmern. Kan jag utifrån bilderna förstå hur jag ska koppla den nya dimmern bara genom att kolla hur den tidigare varit ihopkopplad eller måste jag mäta strömmen i kablarna med multimeter för att kunna koppla rätt?
En vit, en brun och en svart kabel kommer från dosan. Vit och brun är kopplad till samma plint med krysspilen och svart är kopplad till L.
Tänkte byta dimmer hemma men är osäker på hur jag ska koppla den nyköpta dimmern. Kan jag utifrån bilderna förstå hur jag ska koppla den nya dimmern bara genom att kolla hur den tidigare varit ihopkopplad eller måste jag mäta strömmen i kablarna med multimeter för att kunna koppla rätt?
En vit, en brun och en svart kabel kommer från dosan. Vit och brun är kopplad till samma plint med krysspilen och svart är kopplad till L.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är i badrummet. Så det är en lampa ovanför badrumsspegeln samt 6 st spottar i tak. Men alla har tänts och släckts med samma dimmer. Finns ingen annan brytare heller.
Bästa svaret
Dåså, vi kan anta att en går till spottarna och en till lampan.G Gaffelmaster skrev:
Du kopplar exakt likadant, svart på L och dom två andra på pil/våg (dimmerutgång till lampor).
Redigerat:
Stort tack för svar! Skall koppla ihop det imorgon och se om de funkar som det skall.
Japp, det ska dras fram en blå FK också, annars blir det inget bra.
En hyggligt bra dimmer som inte kräver nolla är Vadsbo VD200
https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-dimmer-for-led-200w
Man är aldrig säker på om det kommer funka bra med kombinationen LED-lampa och någon ny dimmer.
Men just denna dimmer har jag haft väldigt lite problem med faktiskt.
Och som dosdimmer brukar jag även där köra Vadsbo, LD200, LDN200, de har också krondimmer.
https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-dimmer-for-led-200w
Man är aldrig säker på om det kommer funka bra med kombinationen LED-lampa och någon ny dimmer.
Och som dosdimmer brukar jag även där köra Vadsbo, LD200, LDN200, de har också krondimmer.
Enligt kopplingsschemat så är det draget en nolla men kommentaren under indikerar att det inte behövs.R roli skrev:
Så som den tidigare dimmern var kopplad var den kopplad utan nolla. Är det annorlunda nu med en LED-dimmer (0-370v) jämfört med den tidigare som var en Transistor-dimmer (20-315v) om jag förstått det korrekt?
Kommentarerna indikerar väl att det behövs en nolla eller? Är själv ingen elektriker men hade monterat en nolla när anslutning finns samt att led kan göra så att nolla krävs. Dessutom står det i instruktionerna att dimmerns funktioner blir bättre så varför utesluta en nolla då??G Gaffelmaster skrev:
Det står ju att dimmern behöver ej neutralledare (N). Sen om det hade förbättrat funktionen hade man ju gärna gjort de såklart men de är kanske inget man gör själv tänker jag med relativt begränsad kunskap om el och koppling?R roli skrev:
Hur tolkar du kopplingsschemat? Behöver jag nollan eller bör det funka bra utan?Mikael_L skrev:Japp, det ska dras fram en blå FK också, annars blir det inget bra.
[länk]
Nej, nu när du visat inkopplingsanvisningen så är det ju rätt tydligt att nollan ej behöver vara inkopplad.G Gaffelmaster skrev:
Ja det är väl bara att koppla in den nya på samma sätt som den gamla.
Funkar det bra så är allt frid och fröjd, blir funktionen lite halvkass, t.ex. att det inte går att dimma ner så mycket, eller flimmer och fladder osv, så blir funktionen kanske bättre med nolla ansluten.
Det brukar vara tragiskt svårt att få in två ledare till de här kopplingsplintarna.
Jag skulle ta en 3-pol toppklämma och satt i vit och brun där, och sen en några cm lång trådstump till dimmerns utgång.