Mors!

I husets källare finns ett skyddsrum som inretts till garderob. Ganska elakt placerat finns denna ventil som i natt sprang läck efter att jag bestämt mig för att vrida på den (justera flödet). Taskigt. Det blev till att lyfta bort mattor, flytta garderober och sätta in avfuktare.

Jag tätade läckan som uppstått (det rann längs med ventilaxeln) genom att lossa på "locket", snurra ihop gängtejp, vira den runt axeln och skruva åt locket.

Hursomhaver så är jag inte riktigt nöjd med den lösningen, iaf inte dess persistens. Vill ogärna göra om det igen så jag tänker att 70 års ålder får vara nog för ventilen.

Så till frågan: Hur skulle ni göra för att ersätta den mot någon ventil av samma funktion? Vilket material skulle ni använda?

Jag mätte ytterdiametern på rören till 27 mm vid de två röda punkterna.

Screenshot_2015-10-20-13-02-42.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för input.

Mvh

Johan Ö

Redigerat:
Detta ser ut att vara något riktigt gammalt, galvade rör?

Kan bara rekommendera dig att byta både rör & ventil. Från inkommande till anslutning.

En god vän som just köpt ett hus gick ett galv.rör inuti väggen sönder under flyttstädningen...

Krilleman
Om det är en ventil på en radiatorslinga som TS skriver i rubriken så är det ju busenkelt.

Köp en ny kulventil med samma byggmått som din befintliga och skruva loss allt med hjälp av skarvröret. Lina om allt och återmontera.

Ytterdiameter ca 27mm är dimension 20 (3/4").

krilleman_215 skrev:
Om det är en ventil på en radiatorslinga som TS skriver i rubriken så är det ju busenkelt.

Köp en ny kulventil med samma byggmått som din befintliga och skruva loss allt med hjälp av skarvröret. Lina om allt och återmontera.

Ytterdiameter ca 27mm är dimension 20 (3/4").
OK.

Tänker du dig en såhär som exempel?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kulventil-087-inv-inv-r20

För om jag tolkar delarna rätt så är det gamla ventilhuset invändig-invändig gänga.

Krilleman
Exakt. Viktigt är ju att byggmåttet är någelunda samma som din befintliga ventil!

Krilleman
Absolut. Satsa på en kulventil.

Åk och kika på byggvaruhuset i din länk.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.