Hej!


Är väldigt novis vad gäller detta. Har precis flyttat in i ett hus med ett risigt FTX system. En Rexovent RDKA. Insatt när huset byggdes 1984. Sådan som sitter bakom kryddhyllan.

Denna vill vi bli av med då vi ska renovera köket och vill ha en fräsch spisfläkt.
Har begärt offerter utav företag att fixa ett ny aggregat och sätta den på vinden.

Har en bekant som jobbar på en ventilationsfirma som la fram förslaget till mig att helt enkelt ta bort FTX aggregatet och sätta in en FLVP. Tycker det låter lite knasigt. Är detta något som är vettigt att göra? Kör just nu på en vanlig gammal elpanna som kör vattenburet.

Det uppskattade priset för flytt av ftx till vind samt nytt aggregat är på ungefär 40 tusen. Har inte fått några klara offerter än men det var vad dom räknade med på ett ungefär. Min bekant säger att han kan fixa jobbet med FLVP för cirka 10-15 tkr mer. Är det värt detta? Har ett hus på 150 m2 förövrigt.

Är det något oklart, fråga gärna :)

Mvh
 
Hej Kontje, välkommen till Bygga Hus!

Kalkylen verkar ju lite ofullständig.
Bara frånluftvärmepumpen (Nibe F750) går väl loss på runt 80 papp, plus installation.

Men om du har all kanalisation för FTX är det lite synd att inte utnyttja den.
En Fresch Renovent är rätt liten och kan sättas i tvättstugan.
Den ligger säkert nära köket, så ändringarna i kanalerna kanske inte blir så stora.
Och då tycker jag 40 papp låter som en rejäl överskattning.

Och kanske du skulle titta på att ersätta elpannan, på sikt, med en Luft/Vatten värmepump.

Med lite mer uppgifter om huset kan du nog få klokare synpunkter.
 
Hej!

Han som kan hjälpa mig med detta kan få en heeel del rabbater samt att han kommer göra allt arbete gratis. Har inte fått nåt exakt pris av han men på ett ungefär iallafall. Är mest sugen på en ny FTX då jag gillar luften som vi har här inne. Tvättstuggan ligger ungefär 2 meter brevid där den nuvarande ftxen sitter så visst är det ett alternativ. Hade en kille som var här och kikade för att ge mig en offert, Har inte fått den än, men han nämnde ingenting om tvättstugan. Hans föreslagna placering var klädkammaren på övervåningen. Går vent rör i kattvinden precis brevid. Var själv inte hemma vid denna tidpunkt tyvärr.

Har funderat i precis dom banorna du nämner tidigare men så kom min bekanta med denna idén då med flvp. Hade inte haft en tanke på detta tidigare.
 
Är du verkligen säker på att du inte har fått begreppen om bakfoten?
 
Ja....? :D

Har ett FTX system just nu. Vill bli av med köksfläkten där ftxen sitter. Har SJÄLV kontakt företag för offerter att flytta upp denna på vind.

Min bekanta föreslog nu idag att jag skulle sätta in en FLVP och helt enkelt slänga ftxen.

Så menar jag i korta drag. :)
 
B
Behåll ftx... De återvinner ju massa energi,
 
Det intressanta är ju den totala energiförbrukningen om man jämför FTX + elvärme med FLVP.
 
B
Glöm inte komforten ett ftx ger, inget kallt drag osv... Satsa på bra ftx, sen värmer du där efter. Jag skulle nog tro att totala energiförbrukning är lika med ftx +el jämfört med flvp...
 
Boan skrev:
Glöm inte komforten ett ftx ger, inget kallt drag osv... Satsa på bra ftx, sen värmer du där efter. Jag skulle nog tro att totala energiförbrukning är lika med ftx +el jämfört med flvp...
Det skulle inte förvåna mig om du har rätt!

Nu när energimyndigheter och annan överhet "tjatar" om att vi skall spara energi,
borde det ju har gjorts undersökningar om utfallet av olika "energibesparande"
installationer.

Någon som sett något från SP till exempel?


Själv har jag i vinter kompletterat min täljstenskamin + FTX med en L/L värmepump av minsta sorten.
Det räcker utmärkt för ett värma upp ett modern, relativt välisolerat hus.
I alla fall i sydsverige.
 
Läste ett examensarbete, tror det var en D-uppsats där FTX jämfördes teoretiskt med FLVP, länk har cirkulerat här på forumet. Slutsatser var att ju lägre årsmedeltemp desto mer lönade sig FTX ekonomiskt. I Haparanda sparades någon krona på FTX och Malmö var det FLVP som blev lite billigare på en livscykel.
 
Såg en uppsats som jämförde FLVP och FTX för ett antal år sedan. Har för mig att slutsatsen var att det beror på var i landet man bor. Vid kallare klimat var FTX att föredra. Vid varmare blev FLVP mer lönsam. Kommer tuvärr inte ihåg var jag hittade den.
 
OK, jag tror jag förstår.

Men man kan väl inte rakt av bara jämföra FTX med FLVP.
FTXen i sig tillför ju ingen värm. Det behövs någon värmekälla också.

Eller skall man tolka det så här
I Skåne behövs endast lite tillskott av värme, så där är FLVP med sin elpatron, som sällan går, ok.
Men i Haparanda fick FLVP gå på elpatronen mest, och var därför inget bra alternativ.

Men vad var den alternativa värmekällan i Skåne? Respektive i Haparanda?

Man måste ju se till helheten:
Värmeenergi + ventilation + varmvatten.


Vore kul om ni kunde rota fram den där uppsatsen!
 
FLVP stora fördel var att den kunde värma tappvattnet sommartid. Se det så här istället. När du ventilerar släpper du ut värme FTXen skickar ut mindre värme än FLVPn ju kallare det är.
 
Där var den ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.