Har installerat några tego roundline med rf-plugg och trådlös termostat vid det här laget. Alltid gått smidigt att få dem att kommunicera. Dock har det alltid varit jordade installationer. Även om jag inte riktigt kan förstå varför jord ska behövas för att få det att fungera.

Hör med Tegos support. De har varit mycket hjälpsamma när jag kontaktat dem. Finns förstås en risk att du fått ett måndagsexemplar.
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Har växlat mail med support på Tego, men inte fullföljt. Karl Johnsinius på Tego svarade hjälpsamt på min fråga att på de fem stiften är en nolla och en fas, de övriga tre går till en potentiometer.
" Felet du upplever låter lite märkligt men beror nog inte på att du kör ojordat eller på 400V. möjligtvis är det något fel på termostaten eller rf-pluggen."
Macarus - var dina element 230 volt? (Där finns ju nolla) Enligt inkopplingschemat som följde med leveransen så ska inkoppling ske mellan L1 och L2 på 400volts-elementen
Nu är faktiskt termostaterna på sidan av elementerna så bra att jag inte hade behövt köpa rumstermostat eller RF-pluggar. Konstant 22 grader på den innervägg där jag vill mäta. Har en sjukling i det sovrummet.

Hade ingen aning om att det skulle bli så drastisk skillnad i temperaturkvaliteten jämfört med bimetalltermostater!
 
hulingen skrev:
Macarus - var dina element 230 volt? (Där finns ju nolla) Enligt inkopplingschemat som följde med leveransen så ska inkoppling ske mellan L1 och L2 på 400volts-elementen
Nu är faktiskt termostaterna på sidan av elementerna så bra att jag inte hade behövt köpa rumstermostat eller RF-pluggar.
Jo stämmer att alla element jag installerat varit 230 v. Intressant att höra att de vanliga termostaterna fungerar bra också. Har ju inte testat att köra elementen så eftersom jag köpt med rf-plugg och rymstermostat. Jämfört med de flesta andra tillverkares trådlösa lösningar är ju Tegos väldigt billig. Har väl sett vinsten främst i att det går att låta temperaturen på rätt plats i ett rum styra (kan diffa mycket mellan olika delar av ett rum), och att det är smidigt att reglera upp och ner eller växla mellan olika fasta temperaturer.
 
Hej,

Jag passar på att blanda mig i i diskussionen med en rad frågor till er som har lite mer erfarenhet inom ämnet.
Vi bor i ett 70 tals radhus, direktverkande el och luftvärmepump.

Elementen är från 2000 och oljefyllda.
Har under hösten haft koll på energiförbrukningen och vi har snittat från oktober ca 1600kwh/månad.Köpte en elmätare för att se hur mkt luftvärmepumpen drar ( ca 12 kWh/dygn iofs plusgrader i Götet nu). Dock hänger inte elementen med alls, de är iskalla och för att få dem varma får jag ställa upp termostaten ganska rejält och då blir de istället kokheta. Ibland är det ena elementet iskallt och det andra kokhett, har två i vardagsrummet.

Började läsa lite här och fastnade för Nobö´s system. Nya radiatorer samt styrenhet skulle landa på ca 13000 sek (utan installation) och då har jag tagit lite höjd på antal W på radiatorerna i förhållande till m2 då vi har öppen planlösning på nedervåningen. 1100W/230V är det på nuvarande, har två st i vardagsrummet.

Är det värt denna investeringen jämfört med att köpa "moderna" oljefyllda element? Kommer jag kunna minska mina kostnader med 10-20% med ett styrsystem ( alla tillverkare hävdar detta) De som bodde här innan oss snittade ca 2000kwh/måndad mellan oktober-mars, vilket jag inte anser vara hållbart.

Tacksam för vägledning:)
 
Det finns ingen orsak till att köpa oljefyllda element nu för tiden, det är ca 20 år sedan "vanliga" konvektorelement med elektroniska termostater blev minst lika bra. Och några större besparingar kommer du inte att göra med ett styrsystem MAX 10% men du kommer att få ett lite bättre inomhusklimat. Ska man tjäna det som tillverkarna uppger ska man ha mycket dåliga element med bimetalltermostater.
Nobö har ett mycket bra system med många möjligheter.
Troligen klarar du dig även utan styrsystem med moderna konvektorradiatorer som har elektroniska termostater.
Jag skulle rekommendera NOBÖ eller ADAX som är dom som anses vara absoluta toppen.
Och jag skulle även rekommendera att du väljer "storlek" så att du får en effekt på min ca 70W/m2
 
Jag hade börjat och titta på termostaterna på elementen. Det låter inte korrekt att en del element är iskalla och andra heta.
Ofta finns det en justering på termostatvredet, för att kunna justera så att temperaturskalan stämmer med omgivningstemperaturen. Kanske ska du börja med att titta på detta och försöka justera in termostaterna så att de jobbar korrekt.
Med elektroniska termostater får man en jämnare styrning och med det en jämnare yttemperatur på elementen.
 
Termostat på en radiator med inställningar och symbolförklaringar, användare undrar om funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ovan är en bild på termostaten, känner mig aningen novis och på gränsen till korkad. Nu har jag stängt av dem för att se hur elförbrukningen ter sig. Men N i termostaten står för? Och markeringarna om varje sida?
 
Gissar på att "N" står för normal temperatur och högre temp fås vid vridning av reglage medurs.
Någon justeringsmöjlighet för att kalibrera termostaten ser jag inte att elementet är utrustat med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.