Förstår att det blir lite bakvänt men det borde gå att hålla i huvudet.

Du kan väl också få till nattsänkning mha av ingången för att styra natt och dagtemp. Tänker så här :
1. Du är inte i stugan. Master ON, dagtemp.
2. Du är i stugan, vill ha dagtemp. Master off = rumstermostaterna styr..
3. Du är i stugan, vill ha nattemp. Master ON, nattemp.

Grejen är väl bara att timern behöver styra båda ingångarna för att det ska funka att både slå på mastern och nattemp.
 
C
Mmm, precis. Problemet är bara att ON/OFF-ingången redan är kopplad till larmet. Och jag vill ju inte heller ha nattsänkning av frostskyddstemperaturen, så om larmet skickar ON-signal till mastern får inte timern aktivera nattsäkningen.
 
Hej vi köpte en stuga som har 7st LVI oljefyllda radiatorer som är bara några år gamla. De har en finess att kunna fjärrstyras mellan två temperaturer, t ex om man har 20 grader ordinarie rumstemp och den andra tempen satt till frostvakt. Man ansluter en styrledare som skall utgöras av nolla i elnätet och genom att koppla in en gemensam sådan nollsladd till alla elementen kan man få dem att växla mella de två temperaturerna. Jag funderar på att investera i ett GSM-larm och styra därifrån. Jag förmodar att man får sätta ett relä emellan för att hantera noll-ledningen.
10425360_4967274277389_6739396908109637672_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Det är nog ett bra antagande, om inte larmstyrdonet redan har ett potentialfritt relä som kan användas.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Dessa styrutgångar är nog generellt sett reläutgångar, men i många fall är de inte avsedda för att bryta nätspänning. Och det får nog anses vara ett (säkerhets-)krav för att styra dessa ingångar(?) Även om det inte är någon nätpotential som skall brytas så är ingågen uppenbarligen inte galvaniskt skiljd från elnätet.
 
Tackar, vi funderar på att blanda in den här Clas Ohlson-GSM-burken i sammanhanget: http://goo.gl/8BIwz8 och styra ett separat relä.
 
C
Med den burken ser det inte ut att vara något problem att styra radiatorerna direkt då reläutgången är specad till 230V 10A.
 
Öppnar upp denna tråd igen, då jag har lite funderingar kring ämnet.
Håller på att totalrenovera köket och har dragit in så jag koppla det enda elementet som blir, med 400V.
Det gamla var ett Adax , ej oljefyllda (230V) som jag köpte för 7-8 år sedan. Köpte det för att rådet då var lika som i denna tråden, att de helt enkelt nu för tiden är bättre än oljefyllda.
Elementet har funkat bra men en sak är att värmen stiger rakt upp och det ger ingen direkt strålvärme. Huset är gammalt och dragit och vi har en kökssoffa placerad framför elementet som sitter under ett fönster. Funderar nu på om ett oljefyllda element vore bättre då ja antar att en sådant hela tiden strålar värme och på så vis skulle det bli lite varmare vid kökssoffan/ köksbordet. Vi eldar med vedspis från andra sidan elementet så där strålar det ju bra men det blir lite kallt om ryggen när man sitter i soffan.

Tänker jag galet?
 
Det verkar lite knepigt att få till strålvärme från elementet om kökssoffan står i vägen :). Om jag nu förstår dig rätt. Vi har en blandning av konvektorer och oljefyllda element och kan inte säga att jag tänkt på någon direkt skillnad på dem. Visst konvektorerna bygger ju mer på att luften passerar igenom dem så att det blir ett flöde av varm luft uppåt, men egentligen gäller ju samma sak för de oljefyllda. Men de har ju lite större yta så det kanske blir lite mer strålvärme också. Fast jag tror ändå det är relativt marginellt. Vill du verkligen få mer spridning på värmen får du nog överväga något med fläkt eller flytta på soffan.
 
Jo, så är det ju förstås, men soffans rygg betår ju bara av av några pinnar/brädor så där är det öppet för att värmen komma ut. Men om man teoretiskt tar bort soffan och bara sätter sig på en stol 1m från elementet/fönstret, skulle inte ett oljefyllt elements strålningsvärme göra att det blev varmare där jag sitter än ett som inte är oljefyllt? Oljan är väl hela tiden varm och strålar lite värme medans ett utan olja är bara varmt på ytan när det värmer?

Som sagt jag bara spånar lite och kan mycket väl tänka helt fel, det har hänt förrut:)
 
Element med bimetalltermostater hade nytta av "trögheten" hos oljan, men jag misstänker att det mest var för att förlänga av/på cyklerna. Det krävs temperaturvariationer för att en bimetalltermostat ska fungera. Korta cykler sliter på den mekaniska strömbrytare som styrs av termostaten.

Bra elektroniska termostater kan hålla en jämn temperatur på elementet, med eller utan olja. Mina termostater har av/på-cykler med fast tid, 40 sekunder. Beroende på värmebehovet så varieras tiden som elementet är på under varje cykel. Elementen har ingen olja, men det blir ingen nämnvärd ändring i temperaturen på 40 sekunder.

Det existerar förmodligen dåliga elektroniska termostater, men de bra har alltså ingen nytta av att elementet är oljefyllt.

Att vedspisen strålar mer beror nog mest på att den har mycket högre effekt än elementet, jag gissar på ca 5-10 gånger högre. Bör inte element stråla mer om man målar dem svarta? Det funkar ju så åt andra hållet, när de ska absorbera strälning.
 
Mikael_L
Framförallt ökar avgiven energi i form av strålning med temperaturen på den strålande ytan.
Så ett svalt element strålar mindre än ett varmt.

Låter rätt självklart ser jag nu när jag skrivit det :surprised:, men om jag förstått rätt så ökar alltså andelen avgiven energi i form av strålning också, dvs ledning och konvektion får mindre andel och strålning högre av den totala energin.
 
Stefan-Boltzmanns strålningslag: avgiven strålningseffekt är proportionell mot temperaturen upphöjt till 4. Dvs det blir dramatiskt mycket mer värmestrålning när temperaturen ökar. Men för att upprätthålla den höga temperaturen krävs ju då givetvis också att mycket effekt tillförs, vilket det gör i en vedspis.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Precis som b_hasse skriver är även en konvektor med en bra termostat lite varmt hela tiden på ytan. Skillnaden mot oljefyllt är bara att det är riktigt varmt inuti och luften värms främst upp genom att passera igenom det. Ett oljefyllt har en mycket större ljummen yta, men uppvärmningen av luften sker fortfarande främst genom att luften passerar elementet uppåt. Men eftersom temperaturen är lägre måste ytan vara mycket större - därav blir oljefyllda element stora och klumpiga.

Utifrån vad f91jsw skriver kan man nog lika gärna försöka hävda motsatsen, att en konvektor strålar mer eftersom att den har en mindre yta som då istället är varmare än för ett oljefyllt...
 
Hänger på i tråden. Läser med intresse beskrivningen av Roundline uppvärmningssystem! Har idag ersatt ett Gnosjö oljefyllt element 400 volt med ett Roundline. Jag tycker det verkar fungera så här långt.

Jag kopplade likadant som det gamla Gnosjöelementet, dvs utan jord. Hela rummet saknar jord liksom även dosan i väggen.

Men jag tycker inte RF-pluggen gör sitt jobb. Den har kommunikation med rumstermostaten, visas genom en svag lysdiod när man trycker in en knapp. Men däremot går inte elementet igång, även om jag sätter rumstermostaten på 35 grader.RF-pluggen har fem stift som man trycker in i hål i elementet. Jag funderar på om ett av dessa stift är jord? Och om detta isåfall behöver jord för att arbeta?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.