Ska jag byta uttag och central, endera eller ingenting?

  • Bara centralen, behåll uttagen

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    42
Henningelvis Henningelvis skrev:
Så kan det vara, men det är bra för både mig och resten av familjen att veta. Spontant tänker man ju att all el i ett rum går på samma säkring.
Det ska vara flera grupper i varje rum, går det en säkring ska man ha möjlighet att tex ha belysning i alla fall. Om jag inte mins helt fel finns det angivet i ELAMA som är den "bok" där det mesta om hur elinstallationer ska vara finns.
Något faromoment kan jag inte se för INGEN bryter en grupp och utan att sedan kontrollera att det man ska jobba med är spänningslöst.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
En fundering som dök upp. jag förstår riskerna som finns med vattenradiator och ojordat uttag bredvid, men hur mycket kan man tänka sig att färgen på radiatorn i praktiken isolerar?
 
I praktiken isolerar färg ganska bra. Men du kan aldrig veta om den är heltäckande. Kan räcka med en osynlig spricka. Strömmen kryper igenom sprickan. Det behöver inte vara direktkontakt med metallen. Ström hoppar om spänningen är tillräckligt hög. En mm per 1000V i vacuum. Längre i luft, och även längre om det finns en yta för strömmen att krypa över.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.