Ska jag byta uttag och central, endera eller ingenting?

  • Bara centralen, behåll uttagen

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    42
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
…samt du får en bra garanti på installationen i sin helhet.
Hur ser ett sådant garantibevis ut och hur många år gäller det? :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det verkar ju helt vanvettigt att betala 1000 kr per apparat för något man faktiskt får göra själv för 100 kr per apparat. Någon måtta får det väl ändå vara?

Anledningen till att jag tycker att uttagen ska bytas är att de där grunda innebär en risk att komma åt spänningssatta stift. Dessutom är de gamla och kan vara glappa samt att petskydden fungerar dåligt. Ojordade uttag av rimlig modell (Elko, Schneider, ABB) ligger på ca 100 kr/uttag vid en snabb googling. Är man lite medveten kan man nog komma ner till 80 kr.

Att byta ledningarna i väggarna är med all sannolikhet helt onödigt.
I de tusen kronorna är timpeng plus omdragning och komplettering med skyddsjord. Det får man inte göra själv. Ska man installera jordfelsbrytare är det en bra idé att jorda det som är ojordat.
 
tommib
Varför skulle det vara bra att jorda det som är ojordat bara för att man ska installera JFB? Hur menar du att det skulle spela någon som helst roll?

Hur menar du att jordning, givet att miljön i rummet inte ändrats, skulle påverka säkerheten?

Om TS inte har pengarna nu så är en utmärkt säkerhetshöjande åtgärd just att byta ut de gamla uttagen och ev brytarna om de glappar och installera JFB. Resten kan man ta senare i samband med större ombyggnader eller pengar som bränner obehagligt i fickan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Ska man installera jordfelsbrytare är det en bra idé att jorda det som är ojordat.
Nja, det beror på. Jordfelsbrytaren funkar lika bra utan jordade uttag, särskilt i dag med moderna apparater som inte är jordade i alla fall.
 
tommib tommib skrev:
Varför skulle det vara bra att jorda det som är ojordat bara för att man ska installera JFB? Hur menar du att det skulle spela någon som helst roll?

Hur menar du att jordning, givet att miljön i rummet inte ändrats, skulle påverka säkerheten?

Om TS inte har pengarna nu så är en utmärkt säkerhetshöjande åtgärd just att byta ut de gamla uttagen och ev brytarna om de glappar och installera JFB. Resten kan man ta senare i samband med större ombyggnader eller pengar som bränner obehagligt i fickan.
Jag säger vad jag hade gjort när man ändå är inne i anläggningen och installerar nytt. Nu är jag också gammal elektriker och lite trångsynt på det sättet. Det är inget fel i att behålla gammalt ojordat, men heller inget fel i att förnya och förbättra.
 
D Dilato skrev:
Nja, det beror på. Jordfelsbrytaren funkar lika bra utan jordade uttag, särskilt i dag med moderna apparater som inte är jordade i alla fall.
Absolut! Men som sagt högre upp, inget fel i att jorda och förbättra när man ändå petar i anläggningen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur ser ett sådant garantibevis ut och hur många år gäller det? :)
2 år på material och 10 års ansvarstid från entreprenör enligt konsumenttjänstelagen.
 
tommib
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag säger vad jag hade gjort när man ändå är inne i anläggningen och installerar nytt. Nu är jag också gammal elektriker och lite trångsynt på det sättet. Det är inget fel i att behålla gammalt ojordat, men heller inget fel i att förnya och förbättra.
Ok. Eftersom det för TS inte finns budget att göra större ingrepp så kvarstår min rekommendation. Visst kan man dra om och jorda allt men man bör vara tydlig med att det är något man kan göra, inte måste eller ens bör göra.

Jag menar inte detta på något elakt sätt alls men ditt uttalande är för mig ett tecken på dålig omsorg om kunden om denna har en begränsad budget (vilket de flesta har). Tyvärr verkar det också vara ganska vanligt, speciellt om man ska tro en annan nylig tråd i forumet.

Det tillför väldigt lite för de kronor man lägger på omdragningen. En normalhändig person byter utan problem eluttagen själv och sparar på så sätt en rejäl slant.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ok. Eftersom det för TS inte finns budget att göra större ingrepp så kvarstår min rekommendation. Visst kan man dra om och jorda allt men man bör vara tydlig med att det är något man kan göra, inte måste eller ens bör göra.

Jag menar inte detta på något elakt sätt alls men ditt uttalande är för mig ett tecken på dålig omsorg om kunden om denna har en begränsad budget (vilket de flesta har). Tyvärr verkar det också vara ganska vanligt, speciellt om man ska tro en annan nylig tråd i forumet.

Det tillför väldigt lite för de kronor man lägger på omdragningen. En normalhändig person byter utan problem eluttagen själv och sparar på så sätt en rejäl slant.
Jag började mitt inlägg med att förtydliga att om kapitalet fanns. Jag har stor omsorg då jag jobbar som konsult idag och fokuserar mycket på hållbarhet i mitt arbete. Men du har helt rätt i dina synpunkter. Skillnad på viktigt att ha och trevligt att ha.
Har man en elektriker på plats kan det vara värt (om kapitalet finns), att lägga några tusenlappar på att ha en anläggning som uppfyller dagens krav och normer.
 
  • Gilla
foppa och 4 till
  • Laddar…
O
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har inte det behovet, utan ska ha in en eller två nya matningar i tvättstugan för torktumlare och eventuellt ytterligare en tvättmaskin på sikt. Jag verkar också ha två lediga platser i nedersta raden. Det är det. Jag sparar också gärna lite pengar om det går, så det lutar väl åt att centralen får vara kvar.
Ja men då har du tänkt på det iaf!

Då hade jag låtit centralen sitta tills visare. Gällande uttagen så hade jag bytt de till vanliga ojordade och varit nöjd med det. Ska du göra det själv och om det är orginalsladdar i väggarna så var försiktig. Vid tidigare elarbete i 50-talslägenhet hade kablarna börjat vittra när vi drog i dom. Så där drog vi om all kablage.
 
tommib
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag började mitt inlägg med att förtydliga att om kapitalet fanns. Jag har stor omsorg då jag jobbar som konsult idag och fokuserar mycket på hållbarhet i mitt arbete. Men du har helt rätt i dina synpunkter. Skillnad på viktigt att ha och trevligt att ha.
Har man en elektriker på plats kan det vara värt (om kapitalet finns), att lägga några tusenlappar på att ha en anläggning som uppfyller dagens krav och normer.
Ja, det gjorde du ser jag nu och jag ber om ursäkt för min missuppfattning.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Borde jag samtidigt byta centralen eller uttagen eller bådadera?
Det går inte att svara på. Det är ingen tycke-och-smak-fråga. Det beror på hur det ser ut hos dig.

En avgörande fråga som saknas i tråden är om rummen fortfarande är isolerade från jord, eller om ni t.ex har vattenradiatorer. Det är en säkerhetsbrist som man förr blundade för. Finns det någon form av jord i rummet så ska det vara skyddsjordade uttag.

Nu får man göra underhåll och byta ojordade uttag till nya ojordade. Detta under förutsättning att anläggningen är korrekt enligt dåtidens regler. Man får även komplettera med en JFB utan att behöva höja statusen till dagens standard. Så vad är skälet till att byta de ojordade uttagena? De har trots allt antydan till petskydd. Men små barn och glapp kan vara nog så relevanta motiv.

Jord i isolerade rum med ojordade uttag anses idag som bland de allra grövsta brotten som elsäkerhetsreglerna. Paradoxalt dör man dock inte direkt av det, utan det handlar om "halv" säkerhet, en av två skyddsbarriärer är satta ur spel. Det är alltså "dubbelt" så stor risk för en olycka.

Så det är något man bör beakta när man väljer grad av modernisering här. Det kostar ju ett par gånger mer att byta till skyddsjordade, men om det ändå ligger i planerna så är ju nya ojordade uttag en kostnad som hamnar i sjön, relativt liten kostnad dock. Laptopladdare och annan elektronisk utrustning vill också ha skyddsjordade uttag av EMC-skäl.

Man kan argumentera för att endast dubbelisolerade apparater används. De gör att man inte är utsatt för denna brist att det finns jord i rummet. Jag ser dock inte att argumentet håller, varken formellt eller praktiskt. Ska rummet hålla dagens elsäkerhetsstandard så krävs skyddsjordade uttag om det finns jord i rummet. Och förr eller senare åker det fram en gammal skyddsjordad värmefläkt.

Likaså är JFB ingen godkänd åtgärd för detta brist. Man får inte lösa problemet med en JFB. Här obstruerar man givetvis och sätter in en JFB i alla fall, men man får inte tappa huvudet och tro att problemet är löst. Men i och med att de allra flesta apparater idag är dubbelisolerade så kan man göra bedömningen att risken för olyckor är på en normal nivå.

Det beror på ju vad det finns för elapparater i ert hem. Glöm inte gamla lamparmaturer som kanske är i stort behov av underhåll.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ska du göra det själv och om det är orginalsladdar i väggarna så var försiktig. Vid tidigare elarbete i 50-talslägenhet hade kablarna börjat vittra när vi drog i dom
Det var ett teknikskifte på 50 talet, vet inte exakt vilket år man införde PVC isolering. Men PVC isolerade trådar från 50 talet är idag oftast fortfarande i nyskick. Har ett exemp från ett fritidshus i fjällområde, byggt som villa 1955. Där är trådarna i perfekt skick fortfarande. Men de hade inte börjat med toppklämmor än då, så alla skarvar i kopplingsdosor är lödda, och isolerade med vulktejp, som vittrar en del.

Men tidigt 50-tal och tidigare, så var det fortfarande någon form av gummi/textilisolering som numera brukar se ut som ett vitt pulver som rasar av från ledningarna vid minsta beröring.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En avgörande fråga som saknas i tråden är om rummen fortfarande är isolerade från jord, eller om ni t.ex har vattenradiatorer. Det är en säkerhetsbrist som man förr blundade för. Finns det någon form av jord i rummet så ska det vara skyddsjordade uttag.

Nu får man göra underhåll och byta ojordade uttag till nya ojordade. Detta under förutsättning att anläggningen är korrekt enligt dåtidens regler. Man får även komplettera med en JFB utan att behöva höja statusen till dagens standard. Så vad är skälet till att byta de ojordade uttagena? De har trots allt antydan till petskydd. Men små barn och glapp kan vara nog så relevanta motiv.
Tack. Det finns vattenburen värme i radiatorer, så det skulle kunna vara ett motiv för att dra jord i hela huset. Källaren är redan skyddsjordad, och så är även köket. Elektriker kommer på torsdag, så jag ska ta ett samtal med honom då tänkte jag. På sikt ska badrummet renoveras, och då måste det ändå dras jord dit plus att jag senast då ändå måste byta central har jag insett. Nu har jag plats för två extra matningar till tvättstugan, men sedan är centralen full. Så att jorda hela anläggningen och byta central i samband med badrumsrenoveringen är med i planeringen nu.

Anledningen till uttagsbyte är att petskydden är trasiga på vissa uttag. De är så spröda i plasten att de har spruckit. Ett par av dem glappar också märkbart, så byte sker mycket av säkerhetsskäl. Men nu när allt talar för att det ändå blir att dra jord i hela anläggningen inom ett par byter jag kanske bara de värsta.
 
H hempularen skrev:
Det var ett teknikskifte på 50 talet, vet inte exakt vilket år man införde PVC isolering. Men PVC isolerade trådar från 50 talet är idag oftast fortfarande i nyskick. Har ett exemp från ett fritidshus i fjällområde, byggt som villa 1955. Där är trådarna i perfekt skick fortfarande. Men de hade inte börjat med toppklämmor än då, så alla skarvar i kopplingsdosor är lödda, och isolerade med vulktejp, som vittrar en del.

Men tidigt 50-tal och tidigare, så var det fortfarande någon form av gummi/textilisolering som numera brukar se ut som ett vitt pulver som rasar av från ledningarna vid minsta beröring.
Jag öppnade ett uttag idag och trådarna är hela och isoleringen vare sig sprack eller smulade sönder. Vita och svarta ledare i hela den gamla delen av anläggningen som det verkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.