Ska jag byta uttag och central, endera eller ingenting?

  • Bara centralen, behåll uttagen

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    42
Jag gillar automatsäkringar, så om pengarna finns skulle jag ha bytt centralen också. Men det finns ju annat man kan lägga pengarna på också, om du är nöjd med porslinsproppar.
 
Jag tycker själv att det ofta är svårt att motivera kostnaden för skyddsjordning av uttag då det i praktiken (=alla dagens dubbelisolerade apparater) ger en ganska liten höjning av säkerheten. Man tog förr, ett idag obegriplig, beslut att blunda för vattenradiatorer. På den tiden, med sina klass 0-apparater innebar vattenradiatorer en betydligt större risk för olyckor. Folk dog inte som flugor för det.

Så man kan alltid söka alternativ. Gäller bara att göra en bedömning som inte orsakar några olyckor. Det bör vara "erkända" åtgärder även om de inte är formellt nedtecknade i en föreskrift.
- Man kan t.ex (bättrings)måla vattenradiatorerna....
- Eller man kan se på möjligheten att plocka bort de uttag som är placerade inom 2.5 meter från vattenradiatorerna, eller byta dessa till eurouttag. Det får inte innebära att det krävs skarvsladdar istället som når fram till radiatorerna.
Det är inga 100 % säkra åtgärder, men reglerna ger inte heller 100 % säkerhet. Det finns alltid en riskbedömning.

I vilket fall ska man alltid se till att alla elapparater är oskadade. Det är främst skador i elapparater som orsakar olyckor i form av strömgenomgång. Gamla bordslampor kan visa sig vara en dödsfälla om man släpar in jord i rummet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nu har det inte presenterats som ett problem men en torktumlare kan dra lite mer ström så se till att anläggningen blir balanserad i samband med att de extra grupperna kommer dit.
 
M mrsnhp skrev:
Jag gillar automatsäkringar, så om pengarna finns skulle jag ha bytt centralen också. Men det finns ju annat man kan lägga pengarna på också, om du är nöjd med porslinsproppar.
Men, i en normal bostad. Hur ofta behöver du pilla med säkringarna?

Jag funderar lite, i vårt hus gjorde vi om det mesta i elväg för 15 år sedan. Vi har ett 30 tal säkringar. Såvitt jag kan påminna mig, har det på dessa 15 år varit 3 säkringar som har löst ut. 2 pga. fel i apparater, en pga. överbelastning (jag kopplade in för många maskiner på det jag trodde var 2 olika grupper). Jordfrelsbrytaren har löst ut "skarpt" 2 ggr, spisen resp. kaffebryggare, kaffebryggaren löste även en säkring.

Sedan har vi personskyddsautomat till utomhusuttag, den har löst några ggr. pga regn och skarvkabel...
 
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Laptopladdare och annan elektronisk utrustning vill också ha skyddsjordade uttag av EMC-skäl.
Det där försvinner i rasande fart.
Min TV, DVD-spelare, Laptopladdare har alla Europlug och jag har inte sett en enda USB-laddare med skyddsjord.
Sedan introducerar vi EMC frivilligt med Homeplug!

Den här var lite intressant att läsa, EMC-filter/lysrör löser ut jordfelsbrytaren när apparater stängs av.
https://www.ltu.se/cms_fs/1.16364!/examensarbete jordad stickpropp i ojordat uttag.pdf
 
Provbytt och provkört. Gick finemang. Ett rörigt rum med verktyg, dammsugarslang, vägguttag och element. Tecken på arbete eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Provbytt och provkört. Gick finemang. [bild]
Finn två fel :cry:
 
D Dilato skrev:
Finn två fel :cry:
Dammsugaren och elementet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Dammsugaren och elementet?
Japp!
Men jag har exakt likadant här i mitt vardagsrum (med grunda uttag) så det är inte ovanligt.
Fönster = element och fönsterbelysning = vägguttag.
 
H hempularen skrev:
Men, i en normal bostad. Hur ofta behöver du pilla med säkringarna?

Jag funderar lite, i vårt hus gjorde vi om det mesta i elväg för 15 år sedan. Vi har ett 30 tal säkringar. Såvitt jag kan påminna mig, har det på dessa 15 år varit 3 säkringar som har löst ut. 2 pga. fel i apparater, en pga. överbelastning (jag kopplade in för många maskiner på det jag trodde var 2 olika grupper). Jordfrelsbrytaren har löst ut "skarpt" 2 ggr, spisen resp. kaffebryggare, kaffebryggaren löste även en säkring.

Sedan har vi personskyddsautomat till utomhusuttag, den har löst några ggr. pga regn och skarvkabel...
Det beror på vad man har för grejer och hur optimistisk man är med att koppla in flera grejer på samma säkring ;)
 
D Dilato skrev:
Japp!
Men jag har exakt likadant här i mitt vardagsrum (med grunda uttag) så det är inte ovanligt.
Fönster = element och fönsterbelysning = vägguttag.
Ja det är inte optimalt, men det är i alla fall inte ett grunt uttag med defekt petskydd som det som satt där innan.
 
  • Ett vit vägguttag med en öppen barnsäkerhetsplugg på en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
tommib
Klar säkerhetsförbättring och helt i enighet med den (urkorkade) standard som fanns vid byggåret.

Det vore bra att jorda anläggningen men är du medveten om riskerna kan du också minimera dem med nuvarande installation. JFB är ett utmärkt tilläggsskydd men ersätter inte jordningen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Förresten så finns det mall för gruppförteckning här om du vill göra en egen som ser snygg ut [länk]
En liten uppdatering är att jag har börjat göra den där gruppförteckningen. Väl investerad tid. Det visar sig att jag har minst tre rum med två uttag vardera som matas via olika säkringar.
 
  • Dokument på skärmen, Excel-tabell, elinstallationer, belysning, tvättstuga, diskmaskin, spisbäl, laptop Dell, tangentbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är helt normalt och ansågs tidigare lämpligt. Även nu förespråkar många det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är helt normalt och ansågs tidigare lämpligt. Även nu förespråkar många det.
Så kan det vara, men det är bra för både mig och resten av familjen att veta. Spontant tänker man ju att all el i ett rum går på samma säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.