Ska jag byta uttag och central, endera eller ingenting?

  • Bara centralen, behåll uttagen

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    42
Hej

Nyinköpt hus, byggt 1964. 11 av eluttagen är vad jag kan se grunda originaluttag med petskydd. Därtill finns en diazedcentral utan komplett förteckning. Jag ska ändå ha dit elektriker för att dra en ny matning till tvättstugan för en torktumlare och för att göra en förteckning. Borde jag samtidigt byta centralen eller uttagen eller bådadera?
Se bilder för hur det ser ut.
 
  • Vägguttag i vit färg, europeisk standard, på en tapetserad vägg och trägolv nära synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar, energimätare och säkerhetsbrytare monterade på vägg, indikerar elektrisk infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Byt uttagen och installera en JFB som täcker alla grupper. Centralen måste inte bytas. Gruppförteckningen fixar du själv.
 
  • Gilla
SvanteC och 6 till
  • Laddar…
Byt uttag, installera jordfelsbrytare.
Centralen är högst troligt helt OK, låt den vara.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tack till er båda. Så hittills är råden att byta uttag och installera en jfb men lämna centralen.

@tommib tycker att man kan göra en gruppförteckning själv, och det tror jag mig nog klara av. Vad finns det för åsikter om byte av uttag. Borde man klara av det också som normalhändig? Jag klarar ju att byta sladdställ (lampor och spis hittills) och stickproppar, och montera taklampor i ubåtar och nyligen monterade jag ett nytt reglage i en spis. Så vägguttag känns ändå inte helt omöjligt.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tack till er båda. Så hittills är råden att byta uttag och installera en jfb men lämna centralen.

@tommib tycker att man kan göra en gruppförteckning själv, och det tror jag mig nog klara av. Vad finns det för åsikter om byte av uttag. Borde man klara av det också som normalhändig? Jag klarar ju att byta sladdställ (lampor och spis hittills) och stickproppar, och montera taklampor i ubåtar och nyligen monterade jag ett nytt reglage i en spis. Så vägguttag känns ändå inte helt omöjligt.
Japp, då ska det inte vara några problem att byta uttagen själv, du verkar ha nödvändig kunskap som man brukar säga. Bryt huvudströmbrytaren först bara.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
O
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej

Nyinköpt hus, byggt 1964. 11 av eluttagen är vad jag kan se grunda originaluttag med petskydd. Därtill finns en diazedcentral utan komplett förteckning. Jag ska ändå ha dit elektriker för att dra en ny matning till tvättstugan för en torktumlare och för att göra en förteckning. Borde jag samtidigt byta centralen eller uttagen eller bådadera?
Se bilder för hur det ser ut.
Jag sitter med samma dilemma.

Här lutar det åt både uttag och central. Men det är främst för att nuvarande central är full och vi planerar lite ombyggnationer samt ström till fler utrymmen (tex 3-faser till uterummet).

Kör på en överdrivet stor central så går den att bygga på med div DIN-apparatur.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tack till er båda. Så hittills är råden att byta uttag och installera en jfb men lämna centralen.

@tommib tycker att man kan göra en gruppförteckning själv, och det tror jag mig nog klara av. Vad finns det för åsikter om byte av uttag. Borde man klara av det också som normalhändig? Jag klarar ju att byta sladdställ (lampor och spis hittills) och stickproppar, och montera taklampor i ubåtar och nyligen monterade jag ett nytt reglage i en spis. Så vägguttag känns ändå inte helt omöjligt.
Håller också med ovan. Hur är det i köket - är det jordade uttag där? Annars borde du låta elektrikern byta till jordade uttag där.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag sitter med samma dilemma.

Här lutar det åt både uttag och central. Men det är främst för att nuvarande central är full och vi planerar lite ombyggnationer samt ström till fler utrymmen (tex 3-faser till uterummet).

Kör på en överdrivet stor central så går den att bygga på med div DIN-apparatur.
Jag har inte det behovet, utan ska ha in en eller två nya matningar i tvättstugan för torktumlare och eventuellt ytterligare en tvättmaskin på sikt. Jag verkar också ha två lediga platser i nedersta raden. Det är det. Jag sparar också gärna lite pengar om det går, så det lutar väl åt att centralen får vara kvar.
 
D Dublin skrev:
Håller också med ovan. Hur är det i köket - är det jordade uttag där? Annars borde du låta elektrikern byta till jordade uttag där.
Köket är renoverat 2013 med jordade uttag. I källaren är det också modernare uttag, men minns inte nu om de är jordade eller ojordade. Det är bara i sovrum och vardagsrum det fortfarande är gamla 60-talsuttag.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tack till er båda. Så hittills är råden att byta uttag och installera en jfb men lämna centralen.

@tommib tycker att man kan göra en gruppförteckning själv, och det tror jag mig nog klara av. Vad finns det för åsikter om byte av uttag. Borde man klara av det också som normalhändig? Jag klarar ju att byta sladdställ (lampor och spis hittills) och stickproppar, och montera taklampor i ubåtar och nyligen monterade jag ett nytt reglage i en spis. Så vägguttag känns ändå inte helt omöjligt.
Kan bara hålla med om det som skrivits där och som sagt kan du som ett mellansteg själv byta de uttag som ser ut som på bilden. Och se till att du byter till ojordade uttag så du inte gör som brukar komma upp i många trådar här felaktigt sätter in jordade utan ansluten skyddsjord.

Som ett vettigt plus sen sätta in JFB för hela centralen det är ett litet jobb att köpa in om du inte gör det också själv.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad din budget är, men om du kapital så skulle jag byta hela centralen samt installera JFB samt jorda alla uttag. Räkna grovt med 10 000kr för centralen samt 1000kr per apparat, dvs uttag, strömbrytare och kopplingsdosa. Diazedcentraler i all ära med tröga 10-or, men det blir betydligt snyggare på väggen samt du får en bra garanti på installationen i sin helhet.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Håller med om att uttag ska bytas och jordfelsbrytare installeras onödigt att byta central.
Du har en fullt fungerande och bra central
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tack till er båda. Så hittills är råden att byta uttag och installera en jfb men lämna centralen.

@tommib tycker att man kan göra en gruppförteckning själv, och det tror jag mig nog klara av. Vad finns det för åsikter om byte av uttag. Borde man klara av det också som normalhändig? Jag klarar ju att byta sladdställ (lampor och spis hittills) och stickproppar, och montera taklampor i ubåtar och nyligen monterade jag ett nytt reglage i en spis. Så vägguttag känns ändå inte helt omöjligt.
Förresten så finns det mall för gruppförteckning här om du vill göra en egen som ser snygg ut https://hager.com/se/support/ladda-ner/gruppforteckningar
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Nu vet jag inte vad din budget är, men om du kapital så skulle jag byta hela centralen samt installera JFB samt jorda alla uttag. Räkna grovt med 10 000kr för centralen samt 1000kr per apparat, dvs uttag, strömbrytare och kopplingsdosa. Diazedcentraler i all ära med tröga 10-or, men det blir betydligt snyggare på väggen samt du får en bra garanti på installationen i sin helhet.
Den typen av resurser finns tyvärr inte. Det skulle landa på någonstans mellan 50 och 60 000, för det är en hel del ojordade nyare uttag i huset och en hel massa strömbrytare. De pengarna har jag användning för på annat håll just nu. Det är minsta nödvändiga som gäller, för det är mycket som ska betalas de närmaste månaderna. Så centralen får nog vara kvar. Elektrikern får dra matningar till tvättstugan och installera jfb, och jag gör det jag får göra, alltså byta uttag och göra gruppförteckning.
 
  • Gilla
VisionW och 1 till
  • Laddar…
tommib
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
samt 1000kr per apparat, dvs uttag, strömbrytare och kopplingsdosa
Det verkar ju helt vanvettigt att betala 1000 kr per apparat för något man faktiskt får göra själv för 100 kr per apparat. Någon måtta får det väl ändå vara?

Anledningen till att jag tycker att uttagen ska bytas är att de där grunda innebär en risk att komma åt spänningssatta stift. Dessutom är de gamla och kan vara glappa samt att petskydden fungerar dåligt. Ojordade uttag av rimlig modell (Elko, Schneider, ABB) ligger på ca 100 kr/uttag vid en snabb googling. Är man lite medveten kan man nog komma ner till 80 kr.

Att byta ledningarna i väggarna är med all sannolikhet helt onödigt.

Edit: Gruppförteckningen kan man också snofsa till genom att köpa en anslagsram och montera bredvid centralen. Har funnits på Bauhaus också och finns på Hornbach om jag inte minns fel om man föredrar fysisk butik.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.