F
D Dilato skrev:
Japp, min Mitsubishi ASX 2011 har det så.
Efter 20 000 mil behövdes det justeras lite på handbromsen, några klick på justeraren så är det som nytt.
[media]
Japp. Och när du byter bromsbackar så får du justera tillbaka. Ett riktigt stenålderssystem. Vi har samma på en Toyota Yaris men den har även en justering man kan göra vid kryckan. Alternativet är som sagt självjusterande kolvar på skivbromsen och där måste man då istället skruva tillbaka kolven vid byte av belägg. Nåt som kan vara nog så omöjligt om man fisbromsar och det kan gå 5-6 år mellan byte av belägg.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Nej tvärstrimmorna är väl bara utmattat material; mellan själva skivans slityta och centrumdelen så brukar det vara minimalt med gods för att inte värma upp hjullager och där ser iallafall jag rostflagor som brukar indikera försvagat gods.

I och för sig så har man ju frambromsarna kvar…
Det är inget utmattat material..
Det är lite ytkorrosion som försvinner om man bromsar lite mer än normalt en enda gång från 100.
Snälla...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det syns ganska tydligt att ytan börjar släppa i flagor, och varefter mer och mer släpper blir skivan skrovligare och bromsen hugger mer och mer. Jag har provat detta. Byt skivor.
[bild]
Bara de yttersta 10 mm eller vad det är man ser. Bata att knacka bort det som inte lossnat redan och köra vidare.
 
Var och en blir salig på sin tro.
Min släde fick nya skivor fram i somras, bak blir det i vår.
Lev väl, åk säkert.

Eder
Fotografen
Garagemek i 35 år
 
Fotografen Fotografen skrev:
Var och en blir salig på sin tro.
Min släde fick nya skivor fram i somras, bak blir det i vår.
Lev väl, åk säkert.

Eder
Fotografen
Garagemek i 35 år
Fast jag vet. Bilkonstruktör i 34 år.
 
K karlmb skrev:
Fast jag vet. Bilkonstruktör i 34 år.
Sätter ni rostiga skivor redan på fabrik? 🙄
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Är genuint imponerad över att det finns personer som svarvar gamla slitna bromsskivor med tanke på vad nya kostar.

Då är man verkligen dedikerad till att minska konsumtionen. Hatten av till er miljövänner.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är genuint imponerad över att det finns personer som svarvar gamla slitna bromsskivor med tanke på vad nya kostar.

Då är man verkligen dedikerad till att minska konsumtionen. Hatten av till er miljövänner.
Tja, själv sparar massor av tid på att fixa grejor utan att demontera ens.
Hatten av till er som hjälper handeln och staten med mer inkomster!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Sätter ni rostiga skivor redan på fabrik? 🙄
Nej. Men vi måste tänka på vad som kan hända när bilen gått några mil.
 
F
K karlmb skrev:
Fast jag vet. Bilkonstruktör i 34 år.
Vad konstruerar du? Antar att du är på Volvo eller Geeley?
 
Cheesen
M Mjolnir skrev:
En Seat Leon 2015
Är det bakaxeln? Kolla så att du inte har anliggande bromsar. Har haft problem med det på min Seat. Har likt fsn smort mig less... Den har haft dessa problem sedan den var ny (2010). Fick förklarat att bilen kan ha en funktion som gör att bromsarna läggs ann vid dåligt väder för att torkas upp. Och det är rimligt i mina öron då jag mest har märkt av anliggande bromsar när det regnar.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Fick förklarat att bilen kan ha en funktion som gör att bromsarna läggs ann vid dåligt väder för att torkas upp.
Hur vet den isf att vädret är dåligt? Torkarna går? Mäter luftfuktighet?
 
Cheesen
Fotografen Fotografen skrev:
Hur vet den isf av att vädret är dåligt? Torkarna går? Mäter luftfuktighet?
Har sensor i vindrutan. Likt den som styr torkarna men min bil har inga automatiska torkare. (Man kan tydligen få problem med anliggande bromsar om man har en sliten vindruta)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad konstruerar du? Antar att du är på Volvo eller Geeley?
Jag har jobbat med det mesta. Inte kaross, luckor eller inredning (förutom airbags) bara.
På nästan alla av våra fordonstillverkare. Saab är undantaget.
 
S
K karlmb skrev:
Delbytare gör så.
Exakt, riktiga mekaniker hade lagt på ett lager kemisk metall. Huvusaken är att det är ett jämnt lager!
 
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.