6 733 läst · 89 svar
7k läst
89 svar
Byta bromsskivor, dags?
Det är inte i närheten av så illa i detta fallet. Det handlar om en halv cm ytterkant.MathiasS skrev:Jag har också fått igenom betydligt värre på besiktningen, senast förra året. Då hade de avslutat besiktningen när de såg hur illa det var men orkade väl inte rätta till misstaget. Men att det går igenom betyder ju inte att det är rätt. Hade gravrost över hela skivan som dessutom slagit sig och var skeva pga att även beläggen rostat fast och bara tog på ena sidan….. till de flesta standardbilar är skivor billigt så det är ju bara att byta.
Viktigt dock att kolla så att baksidan av skivan är ok, väldigt vanligt att framsidan kan vara ok med den typiska rostkanten mot yttersidan, medans innersidan kan vara dålig på riktigt.
Inte helt ovanligt när det gäller bakbromsar och glidande ok med daglig fiskörning.
Det bästa för att se till att bromsarna håller sig i trim är att använda dem!
Vid torrt och bra väglag, dra upp bilen till 100 kmh och ställ dig på bromsen näst intill att ABS:n går in, då blir det lite tryck även på bakbromsen som annars knappt går in vid vanlig "tant Gertrud-körning".
Gör så några gånger per år och bromsarna håller sig i skick hela livstiden.
De skivorna på bilden är helt ok om det som är blankt är stål och inte polerad rost, och om bromsvärdena i övrigt är bra, också under förutsättning att baksidan är ok.
Inte helt ovanligt när det gäller bakbromsar och glidande ok med daglig fiskörning.
Det bästa för att se till att bromsarna håller sig i trim är att använda dem!
Vid torrt och bra väglag, dra upp bilen till 100 kmh och ställ dig på bromsen näst intill att ABS:n går in, då blir det lite tryck även på bakbromsen som annars knappt går in vid vanlig "tant Gertrud-körning".
Gör så några gånger per år och bromsarna håller sig i skick hela livstiden.
De skivorna på bilden är helt ok om det som är blankt är stål och inte polerad rost, och om bromsvärdena i övrigt är bra, också under förutsättning att baksidan är ok.
Svårt att ge råd på en bild. Skulle inte våga det…
Men iaf. En bättring är att lasta några hundra kg i bagaget och köra och bromsa mycket hårdare än vanligt. Då får bakbromsarna jobba hårdare och kanske man sliter till dem och motionerar ok:en tillräckligt.
Men iaf. En bättring är att lasta några hundra kg i bagaget och köra och bromsa mycket hårdare än vanligt. Då får bakbromsarna jobba hårdare och kanske man sliter till dem och motionerar ok:en tillräckligt.
Tillägg, ta isär, gör rent och smörj upp glidpinnarna till oken samt gör rent glidytorna där belägg och ok möts en gång per år så har du aldrig problem med bromsarna.
Är det inte enklare att köra i 50 på en lågtrafikerad väg och bromsa med handbromsen för att slita lite på bakre skivornas yta?D Dr Benz skrev:
Jo en gång. Men problemet uppstår för att bakbromsarna är överdimensionerade/ för lite använda. Det är det vardagliga brukandet som ställer till det. Det kommer att komma tillbaka när det väl har börjat. I längden så kommer oken antagligen också att sätta sig pga att dom rör sig för lite.
Kör in till bilbesiktning så vet du säkert. 😉M Mjolnir skrev:
Om man vet vad man gör går det utmärkt att svarva ner skivan, beror lite på vad nya kostar. Brukar köra på Biltemas själv..
Jag har smörjt glidpinnar till förbannelse bak. Har haft stora problem med påliggande broms bak på båda sidorna. Till slut kom jag på att det var gummipackningen som glidpinnarna gled i som svällt så förbannat att det låg på lite och kokade fälgen. Resultatet av långvarig kokning (förutom det uppenbara med bromsvätskan) är att o-ringarna i kolven tappar sin laddning eller spänst och drar inte tillbaka kolven. Det skilde 200kr på renoveringssats och nya ok så det blev nya ok istället.mikethebik skrev:
Det är därför man tar en jävla sats i en uppförsbacke och stampar på en 4-hjuls ABS-låsning….. typ 2-3 ggr/vecka.D Dr Benz skrev:
Bytte skivor och belägg bak på yngste sonens Volvo V40 förra veckan, och där är oken i aluminium.F fsn skrev:Jag har smörjt glidpinnar till förbannelse bak. Har haft stora problem med påliggande broms bak på båda sidorna. Till slut kom jag på att det var gummipackningen som glidpinnarna gled i som svällt så förbannat att det låg på lite och kokade fälgen. Resultatet av långvarig kokning (förutom det uppenbara med bromsvätskan) är att o-ringarna i kolven tappar sin laddning eller spänst och drar inte tillbaka kolven. Det skilde 200kr på renoveringssats och nya ok så det blev nya ok istället.
Då fick jag ta ur gummibussningen som pinnarna glider i och göra rent för att det bildats aluminiumärg i hålet där bussningen sitter.
Upptäckte det efter att ha rengjort glidpinnarna och smort in dem men ändå gick de tungt.
Efter denna operation var allt som nytt igen.
Faktiskt aldrig stött på det tidigare, men kanske att det inte varit helt tätt mellan bussning och borra så salt kommit in och medfört ärgning, var bara på ett av oken.
Medlem
· Stockholms län
· 495 inlägg
Tycker den ser tvärslut ut; tvärstrimmorna på slitytan och gravrosten (sprickor?) mellan slitytan och centrumdelen.M Mjolnir skrev:
Jag skulle ha bytt innan den började se ut så sliten, billigt/lätt att byta och billigaste försäkringen för att ha fungerande bromsar. Byt både belägg och skivor så snart som möjligt.
Gravrost är ordet, sa Bull.D Dortmunder DAB skrev:
Jo är det över hela skivan finns det ju ingen chans att det sliter till sig igen.MathiasS skrev:Jag har också fått igenom betydligt värre på besiktningen, senast förra året. Då hade de avslutat besiktningen när de såg hur illa det var men orkade väl inte rätta till misstaget. Men att det går igenom betyder ju inte att det är rätt. Hade gravrost över hela skivan som dessutom slagit sig och var skeva pga att även beläggen rostat fast och bara tog på ena sidan….. till de flesta standardbilar är skivor billigt så det är ju bara att byta.
Billigt kanske att byta vid minsta antydan, men någon här skrev att man måste värdera sin egen (eller en verkstads!!) nedlagda tid också.
Och att byta skivor förutom att man måste plocka av hjulen en gång till när man fått hem de nya delarna, tar trots allt en stund med demontage av ok mm.
Med min metod behöver man ofta inte ens ta bort klossarna och iaf inte oken.