K karlmb skrev:
Jag skrev just om en betydligt enklare procedur.
>>suck<<
 
  • Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den där skivan ska inte gå igen om en besiktning och jag skulle byta utan minsta tvekan. Så där blir det när man ecodrivar för mycket, skivorna rostar sönder. Det är ju ingen panik att byta, men byta skulle jag göra.

Materialet till bytet kostar ju inte många kronor på tex trodo.se
Jag har då besiktat med skivor i det skicket utan problem. Jag har fått nerslag på det en gång. Då var det mer rostyta än greppyta.

På normala bilar lönar det sig definitivt inte att anlita någon för att svarva skivor. Det är om man är snål och har möjlighet att göra det själv det kan löna sig. Skivor till vanliga bilar är så pass billiga.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
>>suck<<
Men för helvete, det är bakbromsar på en lite personbil. Det kommer att fungera och går med största sannolikhet igenom besitningen utan problem.
 
  • Gilla
  • Ledsen
hapazard och 6 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jag har då besiktat med skivor i det skicket utan problem. Jag har fått nerslag på det en gång. Då var det mer rostyta än greppyta.

På normala bilar lönar det sig definitivt inte att anlita någon för att svarva skivor. Det är om man är snål och har möjlighet att göra det själv det kan löna sig. Skivor till vanliga bilar är så pass billiga.
Då får man verkligen ha en låg värdering av sin egen tid. Jag bytte nyligen både ok och skivor bak på min skrotbil. Skivorna kostade väl 270kr/st eller nåt sånt på Trodo.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
F
M Mjolnir skrev:
Hej,

Bytte däck och noterade att en av skivorna verkar skadad. Se bild. Ser ut som rost på bilden men det har lossnat metall så finishen är ojämn.

Nåt allvarligt eller bara se till att byta snart?
Vad är det för bil?
 
F fsn skrev:
Vad är det för bil?
En Seat Leon 2015
 
Fotografen Fotografen skrev:
Sedan är det så att skivor med gravrost blir inte salongsfähiga med en svarvning; det är pension som gäller.
alla skivor kan svarvas eller slipas.
Bara fråga om hur mkt material det blir kvar.
 
Fotografen Fotografen skrev:
>>suck<<
Jadu...
Du vet förstås bättre än nån som provat det mesta i praktiken.
 
Jag är den som provat det mesta i praktiken.
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag är den som provat det mesta i praktiken.
Tydligen inte på bromsar i gamla bilar då.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
🤖
 
Fotografen Fotografen skrev:
🤖
Det står att du är grinig och bakåtsträvande.
 
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Jag är den som provat det mesta i praktiken.
Det är bakbromsar på en liten Seat. Hade det varit frambromsar så hade det varit befogat. En rimlig insats är att motionera oken ordentligt och kolla beläggens tjocklek mellan insida och utsida. Sen kör man och ser hur det ser ut när man byter till sommarostarn. Man byter kanske skivorna när beläggen är slut men det är inte nödvändigt nu.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har då besiktat med skivor i det skicket utan problem. Jag har fått nerslag på det en gång. Då var det mer rostyta än greppyta.

På normala bilar lönar det sig definitivt inte att anlita någon för att svarva skivor. Det är om man är snål och har möjlighet att göra det själv det kan löna sig. Skivor till vanliga bilar är så pass billiga.
Jag har också fått igenom betydligt värre på besiktningen, senast förra året. Då hade de avslutat besiktningen när de såg hur illa det var men orkade väl inte rätta till misstaget. Men att det går igenom betyder ju inte att det är rätt. Hade gravrost över hela skivan som dessutom slagit sig och var skeva pga att även beläggen rostat fast och bara tog på ena sidan….. till de flesta standardbilar är skivor billigt så det är ju bara att byta.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det beror ju lite på vilken bil det gäller.
Ja givetvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.