Svårt att se på bilden om det är något problem med den skivan eller inte. Bromsar den bra så skulle jag inte bry mig. Se bromsvärdena från senaste besiktningen. Är det tillräckligt jämnt mellan sidorna så vänta med bytet. Oket ser ut som glidpinnar och enkelt ok, de brukar kärva fast efter många år. Bra att göra rent med 1-2 års intervall så slipper man byta eller renovera oken.
Edit: har det lossnat material vid inringningen? Då kanske det börjar bli dags ändå. Provbromsa hårt från 50 eller 70 km/h och notera om den bromsar rakt eller inte.
Edit: har det lossnat material vid inringningen? Då kanske det börjar bli dags ändå. Provbromsa hårt från 50 eller 70 km/h och notera om den bromsar rakt eller inte.
Den skivan är slut, utan minsta tvekan. Den blanka ytan vi ser är polerad rost, och att ytan börjar släppa säger oss att rosten finns under denna. Släpper mer yta börjar bromsen hugga.
Planera för nya skivor och belägg inom ett par hundra mil.
När du nu skiftar hjul, fukta spalten i navet mellan nav och skiva med lite olja, gärna ATF, så släpper skivan lättare.
Planera för nya skivor och belägg inom ett par hundra mil.
När du nu skiftar hjul, fukta spalten i navet mellan nav och skiva med lite olja, gärna ATF, så släpper skivan lättare.
Den där skivan ska inte gå igen om en besiktning och jag skulle byta utan minsta tvekan. Så där blir det när man ecodrivar för mycket, skivorna rostar sönder. Det är ju ingen panik att byta, men byta skulle jag göra.
Materialet till bytet kostar ju inte många kronor på tex trodo.se
Materialet till bytet kostar ju inte många kronor på tex trodo.se
Jag har kommit igenom besiktningen utan problem med skivor som ser värre ut än de där. Samtidigt har jag sett många videor från verkstäder i USA där de förfasar sig över den typen av skador.
Jag skulle inte se det som ett problem.
Jag skulle inte se det som ett problem.
Ta en hammare och knacka bort de delar som fortfarande inte lossnat.M Mjolnir skrev:
Då blir det en tillräckligt jämn yta för att klossarna ska kunna komma åt igen och slita ren från rost, givet att man inte kör allt för försiktigt.
Om man vill kan man mha en medhjälpare, eller motorn på tomgång o växeln i om det är ett drivhjul, snurra skivan och slipa av den med en fast hand och vinkelslip. (andningsskydd rekomenderas..).
Besiktningen har sällan grova anmärkningar så länge bromsverkan är tillräcklig och lika som på andra sidan.
Om man kommer ihåg något från fysiklektionerna så inser man att bromsverkan inte minskar bara för att ytan minskar..
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Byt skivor.
Min erfarenhet är att man inte återställer slitytan genom att knacka bort rosten. För det krävs en svarvning. Men jag gör ändå så, men jag räknar inte med att nya belägg greppar på den ytan
Det beror ju lite på vilken bil det gäller.MathiasS skrev:
Sedan är det så att skivor med gravrost blir inte salongsfähiga med en svarvning; det är pension som gäller.