Vi amorterar med två syften. För att minska belåningsgraden samt för att skapa utrymme för framtida renoveringar utan att behöva omvärdera huset för att ta ut fler pantbrev. Det första ger därmed det andra i vårt fall.
Att "betala av bolånet" är inte i min mening rimligt eller vettigt om man bor i ett storstadsområde och köpt sitt hus de senaste 10 åren.
 
falkn skrev:
Du kan ju också ha pengarna på ett sparkonto. Med dagens låga ränta är det fortfarande ett bättre alternativ än bolån och du låser inte upp dina medel i ett hus där du måste sälja för att plocka ut dem.
Fast det beror ju lite på syftet med sparandet eller amorteringen. Om du amorterar på ditt bolån sjunker ju räntekostnaden och du skapar ett utrymme för framtida låneuttag med det amorterade beloppet. Ska det vara en fördel med sparkonto förutsätter det ju att du har högre sparränta än låneränta. Så tänker i alla fall jag.
 
Robert63 skrev:
Nej, jag tror inte att ni är dumma i huvudet, men ni har inte intresse eller djupare kunskap om ekonomi/investeringar. Inget fel i det, vi är alla olika, själv lägger jag stor tid åt att dagligen se över och eventuellt korrigera mina investeringar, framförallt aktier, och att i mitt läge amortera när räntan är så låg vore ekonomiskt vansinne då avkastningen alltid slagit räntan. Med hästlängder.
Jag är insatt i ekonomi, diskutera med mig du.
Vad använder du för verktyg som ger en sån säker och hög avkastning i den här tiden ?
Ta upp ett exemple sen får vi se hur säker den är.
Om du kan din sak då har du redan försått att avkasning och risktagande är tvillinglar. De växer med varan. Ju säkrare ränta destu lägre avkasning. Har du tänkt nån gång varför har stastpapper en sån låg ränta.
Jag tycker tvärtom att du inte har någon kunskap om ekonomi och investeringar utan bara skriver saker och ting utan att tänka efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Ett exempel: I januari 2012 var 3-mån rörlig ränta ca 4,25% och idag ligger den på ca 2%. Om man tittar på ränteutgiften för ett bolån på 2 000 000 kr är det nu 3 750 kr billigare/månad före ränteavdrag.

Om man frågar flertalet låntagare vad de gör för dessa 3 750 kr som de har "över" nu så är det så att det stora flertalet har inte dessa "över" då de av någon anledning har gått åt till annat.
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Max R70 skrev:
Ett exempel: I januari 2012 var 3-mån rörlig ränta ca 4,25% och idag ligger den på ca 2%. Om man tittar på ränteutgiften för ett bolån på 2 000 000 kr är det nu 3 750 kr billigare/månad före ränteavdrag.

Om man frågar flertalet låntagare vad de gör för dessa 3 750 kr som de har "över" nu så är det så att det stora flertalet har inte dessa "över" då de av någon anledning har gått åt till annat.
Källa? Oavsett så ser jag inte varför detta spelar någon roll. Det kommer alltid finnas människor som inte bryr sig om vare sig pengar eller sunt förnuft.

jbvall skrev:
Fast det beror ju lite på syftet med sparandet eller amorteringen. Om du amorterar på ditt bolån sjunker ju räntekostnaden och du skapar ett utrymme för framtida låneuttag med det amorterade beloppet. Ska det vara en fördel med sparkonto förutsätter det ju att du har högre sparränta än låneränta. Så tänker i alla fall jag.
Min text ovan handlade om alla de domedagsprofeter som härjar på Byggahus och hävdar att de amorterar för att trygga sin framtid. Det jag ville få fram var då att effekten kan bli den motsatta då du låser kapital i ett hus och du måste då sälja för att frigöra detta. Du kan ju inte gå till banken och säga att du vill belåna ditt hus för att du blivit uppsagd från jobbet...

Jo, absolut och ingen har hävdat något annat. Tittar du på boräntan just nu (efter avdrag) så är den mindre än en procent om man har förhandlat något alls.

Att sitta och amortera för att sedan plocka ut mer lån vid renovering verkar ju väldigt konstigt (speciellt med låg avkastning). Varför inte spara pengarna själva (sparkonton, aktier eller annat med högre utdelning) och slippa gå till banken och ansöka om att plocka ut era egna pengar för att renovera köket? Det finns ju liksom inget egenvärde i att amortera om det inte blir en ekonomisk vinning. Det kan ju också vara så att när du väl ska renovera, så har räntekostnaden stigit vilket gör att du får betala dyrt för de pengar du plockar ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Dave13 skrev:
Det där vill jag ha en säker källa på. I alla diskussioner och förslag så drabbas inte nybyggnation och befintliga lånav amorteringskrav.
Mig drabbar det inte oavsett men det lär ju finnas medlemmer här som blev lite halvskrämda när du skrev detta
Jag sa inte att det gäller för nybyggnation, vilket det heller inte står någonting om där jag läste det, så det låter jag vara osagt. Däremot står det "Amorteringskravet påverkar dig som ska ta nya bolån för att köpa bostadsrätt, villa eller fritidshus om bolånen totalt (både nya och befintliga) överstiger en belåningsgrad på 50%."
vart Vi i villa fått källan ifrån vet jag inte.

Det var offtopic men min poäng var att man ska amortera:)

Den här tråden tog bra fart..
 
Tycker den här diskussionen tog en konstig riktning.

Problemet är inte de som väljer att amortera. Inte heller de som väljer att investera/förvalta sina pengar med en bra avkastning.

Problemet är alla de som köper/bygger ett hus som är så dyrt att amorteringsfritt är en del av kalkylen. Problemet är alla de som konsumerar till sista kronan som om det inte fanns någon morgondag.

Se på Spanien där bankerna sade upp lånen när bubblan sprack. Banken tog säkerheten (=bostaden) och kvar stod bostadsköparna med bara skulderna kvar. Frågan är hur långt Sverige ligger efter?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
Jag håller med arro. Amortera eller investera är en diskussion. Amortera/investera eller betala räntor/konsumera är en annan.

Om man amorterar/investerar (själv förespråkar jag investera före amortera) kommer man ha lägre kostnader/högre inkomster med tiden jämfört med om man konsumerar pengarna. Man kanske kan pensionera sig tidigare och ha råd att bo kvar jämfört med om man måste jobba för att få in pengar till räntekostnader för att man varken amorterat eller investerat.

Att amortera för att renovera ser jag ingen direkt poäng med. Varför inte bara spara istället och slippa gå omvägen via banken?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Att amortera för att renovera ser jag ingen direkt poäng med. Varför inte bara spara istället och slippa gå omvägen via banken?
Det förutsätter väl att sparräntan är högre än låneräntan, och var är den det? Eller missar jag någonting i kalkylen?
 
OXYD
Håller fullt med Matstj.
I dessa tider är investeringar problematiska och svåra att överblicka. Börsen hålls uppe på konstgjord väg. När man tror det är på väg ett håll så kommer klåfingriga politiker och häller in pengar i systemet.

Sen en ostabil världsbild som är omöjlig att parera för.

Jag gillar att investera. Men idags läget går en stor del till amortera. Får vi en rejäl sättning såkommer jag investera istället.
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Jag är insatt i ekonomi, diskutera med mig du.
Vad använder du för verktyg som ger en sån säker och hög avkastning i den här tiden ?
Ta upp ett exemple sen får vi se hur säker den är.
Om du kan din sak då har du redan försått att avkasning och risktagande är tvillinglar. De växer med varan. Ju säkrare ränta destu lägre avkasning. Har du tänkt nån gång varför har stastpapper en sån låg ränta.
Jag tycker tvärtom att du inte har någon kunskap om ekonomi och investeringar utan bara skriver saker och ting utan att tänka efter.
Ditt svar skvallrar mycket om din okunskap, och att jag skulle diskutera investering/avkastning med dig finns inte på kartan, dessutom finns det bättre forum för denna diskussion. Det jag mest vänder mig emot är dravlet om att amortering är det enda rätta, att det är så man ska tänka. Jag påstår inte att det passar alla, men att jobba aktivt med sina investeringar ger så enormt mycket bättre avkastning än vad en ränta i dagsläget kan skänka. Avkastning och risk är inte nödvändigtvis tvillingar, det borde du som påstår dig kunna ekonomi förstå, det är väldigt väldigt basic. Jag skiter i den här diskussionen, alla gör som de vill och jag inser att alla inte är som jag, det vill säga har investeringar som en stor hobby jag spenderar väldigt mycket tid på.

Har full respekt om man inte har det intresset och tiden, men kontentan i kronor och ören är att amortering är en minusaffär. Sedan ska man självklart inte värdera allt i pengar, det kanske är lika kul att vara aktiv inom någon sport, så då kan ju amortering vara ett alternativ, men påstå aldrig att det är bästa alternativet - rent ekonomiskt.
 
Robert63 skrev:
Ditt svar skvallrar mycket om din okunskap,
osv + en massa nonsens och invektiv
Det var nog det mest innehållslösa inlägget i den här tråden hittills.

Kom igen nu och berätta hur mycket din förmögenhet har ökat året som gick.
Eller om ditt minne inte sträcker sig så långt tillbaka, hur har det gått med tillväxten i år 2016?


PS
Stockholmsbörsen -10% i år i dag den 3 feb.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Du förstår inte att pengar är ett verktyg som med med rätt kunskap går att få ut så mycket mer av än att ligga och takta mot en ränta på 1,3. Du fattar verkligen inte hur ekonomi i ett större perspektiv fungerar. Inget fel med det, alla är vi olika och har olika intressen.
Då är det ju tur att vi har dig med oss, dig som fattar. Tonläget börjar bli aningen konstig.

Om det nu skulle vara så pass mycket bättre att investera i aktier än att försöka minska huslån, då skulle man väl belåna huset så mycket det bara gå och investera dessa pengar i aktier. Och helst morsans hus med. Gör du det, Robert63?
 
...
 
Redigerat:
Robert63 skrev:
Ditt svar skvallrar mycket om din okunskap, och att jag skulle diskutera investering/avkastning med dig finns inte på kartan, dessutom finns det bättre forum för denna diskussion. Det jag mest vänder mig emot är dravlet om att amortering är det enda rätta, att det är så man ska tänka. Jag påstår inte att det passar alla, men att jobba aktivt med sina investeringar ger så enormt mycket bättre avkastning än vad en ränta i dagsläget kan skänka. Avkastning och risk är inte nödvändigtvis tvillingar, det borde du som påstår dig kunna ekonomi förstå, det är väldigt väldigt basic. Jag skiter i den här diskussionen, alla gör som de vill och jag inser att alla inte är som jag, det vill säga har investeringar som en stor hobby jag spenderar väldigt mycket tid på.

Har full respekt om man inte har det intresset och tiden, men kontentan i kronor och ören är att amortering är en minusaffär. Sedan ska man självklart inte värdera allt i pengar, det kanske är lika kul att vara aktiv inom någon sport, så då kan ju amortering vara ett alternativ, men påstå aldrig att det är bästa alternativet - rent ekonomiskt.
Det är bara bra att du har investeringar som hoppy och spenderar mycket tid på det. Det du missar här är begreppet riskjustetad avkastning. Ska du jämföra amortering med avkastning som placering på aktier och dylik då ska du justera det för risken. Sen kan du börja jämföra dem med varan. Risk mätt som volatilitet.
Att du jämför olika räntor utan att nämna deras risk tyder på att du spelar på en farlig mark. Med tanke på att du spendrerar mycket tid på dina investeringar vill jag bara att du har mer koll på vollan om du vill vara långvarig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.