Pumba skrev:
Man ska inte låna mer pengar än att man kan betala tillbaka dem, förutsättningar spelar som du säger in, kan du inte betala tillbaka så ska man inte heller låna.

Sen finns det massor som sitter och pratar om sina förträffliga aktieinvesteringar osv som man gjort istället för att betala av det man lånat, tror nog det mest är bara skitsnack.
Tror många amorterar för att de vill göra som mamma och pappa gjorde, parallellt med att de inte har tiden och kunskapen att sätta sig in i en aktiv ekonomi. Att amortera är ur mitt perspektiv lite slött, med mitt sätt att hantera pengarna så kan jag betala av mer än dig med samma insats, det är det du inte verkar förstå när du snackar om "tänka rätt", sjukt trött på det dravlet. Beträffande avkastning på aktier så tänker jag av två anledningar inte gå in på det, dels för att du skulle få ont i magen av hur du slösar dina pengar, dels för att du skulle tro att jag är mytoman. Jag inser att vi alla är olika, en del är intresserade av ekonomi, andra inte, dags även för dig att inse det istället för att sprida din "sanning".
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Pumba skrev:
Man betalar tillbaka just för att det är ett lån, inte hyra av banken.
Det är många som sitter med lån som på nöd och näppe täcker bostadens värde, det enda man hoppas på då är ju stigande priser, vilket man inte kan ta för en självklarhet hur länge som.

Går ju bra att räkna lånet som hyra när vi har under 2%, det lär bli svettigare när vi är på 6-7%, det är rätt mycket pengar på en 5 miljoners Stockholmsvilla.
Det är ju inget tvång (uppenbarligen) eftersom banken helst ser att du inte gör det. Se det inte som ett lån utan som en finansieringskostnad. Du får betala samma finansieringskostnad i en hyresrätt, men till någon annan. Där har du dessutom aldrig någon avkastning. Att många sitter med lån som inte täcker bostadens värde tror jag inte på med tanke på kravet på kontantinsats. Att alla fastigheter sen inte alltid ökar i värde är en annan sak.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Tror många amorterar för att de vill göra som mamma och pappa gjorde, parallellt med att de inte har tiden och kunskapen att sätta sig in i en aktiv ekonomi. Att amortera är ur mitt perspektiv lite slött, med mitt sätt att hantera pengarna så kan jag betala av mer än dig med samma insats, det är det du inte verkar förstå när du snackar om "tänka rätt", sjukt trött på det dravlet. Beträffande avkastning på aktier så tänker jag av två anledningar inte gå in på det, dels för att du skulle få ont i magen av hur du slösar dina pengar, dels för att du skulle tro att jag är mytoman. Jag inser att vi alla är olika, en del är intresserade av ekonomi, andra inte, dags även för dig att inse det istället för att sprida din "sanning".
De jag känner som tjänar pengar på aktier gör det för att de har så gått om pengar så de har råd att förlora dem.
Känner däremot ingen som sitter med höga bolån och handlar aktier och andra investeringar, framförallt ingen som sean använder pengarna till att betala av nått lån.
Jag tjänar mina pengar på mitt jobb vilket jag är bra på och tjänar där efter, ser inte varför jag ska sitta och fippla med massa annat på fritiden som ger mig mindre än om jag åker bort och jobbar ett par timmar en lördag förmiddag.
Det kräver ju tämligen stora insatser för att få ut så mycket vinst att jag skulle vilja lägga intresse i det.

falkn skrev:
Det är ju inget tvång (uppenbarligen) eftersom banken helst ser att du inte gör det. Se det inte som ett lån utan som en finansieringskostnad. Du får betala samma finansieringskostnad i en hyresrätt, men till någon annan. Där har du dessutom aldrig någon avkastning. Att många sitter med lån som inte täcker bostadens värde tror jag inte på med tanke på kravet på kontantinsats. Att alla fastigheter sen inte alltid ökar i värde är en annan sak.
Kontantinsats är ju ett tämligen nytt fenomen och du kan ju låna upp till det via blancolån utan större problem om du har rätt inkomst.
Känner ett antal personer som har så pass belåning att takpannorna nästan lyfter.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Går ju bra att räkna lånet som hyra när vi har under 2%, det lär bli svettigare när vi är på 6-7%, det är rätt mycket pengar på en 5 miljoners Stockholmsvilla.
Låt oss räkna på det. Säg att räntan är 6% och du har lånat 85% dvs 4,25 miljoner. Efter skatteavdrag blir räntekostnaden 14'. Plussa drift på ca 3-4'. Vad tror du en villa i Stockholm med det värdet kostar att hyra? Det är inte under 20' i månaden kan jag säga dig.

Kan tillägga att räntan skulle behöva vara 9% för att det skulle bli billigare för oss att hyra motsvarande lägenhet. 130 kvadrat i Malmö med hög standard kostar ca 20 000 kr/mån. Vi har lån på 2,5 Mkr och 4,9' i avgift. Vi har knappt 70% belåningsgrad.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Kontantinsats är ju ett tämligen nytt fenomen och du kan ju låna upp till det via blancolån utan större problem om du har rätt inkomst.
Har du rätt inkomst lär du ju ha betalat av ditt blancolån innan du tvingas sälja till undervärde då blancolånet är ganska dyrt och lönar sig i regel att amortera av.
 
falkn skrev:
Har du rätt inkomst lär du ju ha betalat av ditt blancolån innan du tvingas sälja till undervärde då blancolånet är ganska dyrt och lönar sig i regel att amortera av.
Men det är ju det som är grejen med att ha det tänket, du kan ju skita i att betala på blancolånet med, eller ja iaf lägga ut betalningen på en fruktansvärt lång tid och därmed även kvala in detta under "hyran" tänket.

Ju mer du tjänar ju mindre ont har du ju av att bara betala ränta.
 
Apropå att inte amortera när räntan är låg, varför inte? Räntan hänger ju oftast ihop med börsens upp eller nedgång så oavsett ränteläge kan alltid amortering vara ett alternativ för den som inte vill hänga på börsen.

Personligen tycker jag att det är roligare att jobba extra på mitt ordinarie jobb, än att investera i aktier men jag har full förståelse för alla som tycker tvärt om. Smaken är som baken!
 
  • Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
Linuxs skrev:
Personligen tycker jag att det är roligare att jobba extra på mitt ordinarie jobb, än att investera i aktier men jag har full förståelse för alla som tycker tvärt om. Smaken är som baken!
Då slipper man ju också att gå runt på all övrig tid och fundera på om hur aktierna gått idag, det räcker med att fundera över hur mycket bolån man har kvar att betala.

Jag funderar med på detta med aktier, om jag åker till jobbet 2 timmar en lördag så gör jag ca 1000kr efter skatt på de 2 timmarna, hur mycket pengar skulle jag behöva och skulle jag på 2 timmars arbete med dessa pengar lyckas tjäna ihop 1000kr skattat och klart?
 
Då man tittar på er från Finland så ser det ut som om ni har en bostadsbubbla i Sverige. Samtidigt har ni höga löner och låg arbetslöshet och låg ränta. Ett gyllene tillfälle att amortera.

Vad tänker ni som inte armorterar göra den dagen då bostadspriserna börjar sjunka och arbetslösheten stiger och löner och pensioner och arbetslöshetsstöd börjar tappa köpkraft? Har ni tänkt på hur det drabbar era barn och barnbarn?

När arbetslösheten har legat mellan 10 och 20% i 25 år och ungdomsarbetslösheten har fastnat kring 20% och kryper upp i åldrarna varefter ungdomarna blir vuxna och löner och arbetslöshetsdagpenningar och sjukdagpenningar och pensioner har förlorat i köpkraft då kan en skuldfri fastighet i familjen innebära skillnaden mellan att klara sig eller bli utslagen.
Vi är i det läget nu här i Finland.

Om man har föräldrar som äger ett skuldfritt hus och stor tomt och uthus och gärna litet jord eller skog då har man utrymmen som ger en möjligheter att dra igång en egen verksamhet eller företag av något slag och förtjäna sitt uppehälle. Om man själv bildar familj och vill skaffa sig en bostad har man borgenärer och med litet tur finns det verktyg och utrustning i gården och skog som går att hugga och såga till byggnadsvirke så man kan bygga billigt. Om man blir sjukskriven eller arbetslös någon längre tid kan man flytta ihop med föräldrarna och överleva på sjukdagpenningen eller arbetslöshetsdagpenningen.

Annars har man....... ingenting....... och sedan arbetslöshetsdagpenning eller sjukdagpenning som knappt räcker till hyran plus socialbidrag med rätt att äga egendom och pengar till ett värde av 300 euro (knappt 3000 kr) plus litet husgeråd och några möbler och en bil som kostar under 300 euro.
Somliga har tur och får en hygglig anställning då de blir färdiga från skolan.....och en del köper en anställning för svarta pengar...... men blir man sjuk eller arbetslös slås man småningom ut och fastnar i arbetslöshet och socialbidragsberoende utan väg tillbaka.
Inte ens jag skulle klara av att dra igång ett industriföretag på 300 euro i investeringskapital.

Tänk på era barn och barnbarn!
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Pumba skrev:
Men det är ju det som är grejen med att ha det tänket, du kan ju skita i att betala på blancolånet med, eller ja iaf lägga ut betalningen på en fruktansvärt lång tid och därmed även kvala in detta under "hyran" tänket.

Ju mer du tjänar ju mindre ont har du ju av att bara betala ränta.
Absolut, visst är det bra att man får göra som man vill? Går det då åt pipsvängen får man väl skylla sig själv. Det är inget "tänk", det handlar om att stoppa pengarna där de gör mest nytta. Amortering är en kapitalplacering, ett sparande. Avkastningen motsvaras av lånets ränta. Har man bättre avkastning än räntan på annat sätt bör man placera pengarna där. Fördelen med andra placeringar än amortering är att du inte måste sälja huset för att få tillgång till pengarna. T.ex. vid renovering eller alla de domedagsscenarion som ni tar upp.

Om ni både blir arbetslösa och ni har amorterat av en halv miljon på ert bolån så motsvarar det i nuläget mindre än 1000 kronor i månaden. D.v.s. det hjälper er föga. Däremot kan en halv miljon i likvida medel rädda er från tillfällig arbetslöshet eller sjukdom under en längre tid. Troligtvis blir det alltså ni som tokamorterat utan övrig placering som tvingas sälja i dessa lägen och inte vi andra. Trots att er intention var motsatsen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi flyttade in i vårt nybyggda hus i höstas och vi amorterar. Men håller låg amortering tills vi gjort iordning trädgården😊
 
  • Gilla
Zinkadus
  • Laddar…
Pumba skrev:
blablabla...
Du förstår inte att pengar är ett verktyg som med med rätt kunskap går att få ut så mycket mer av än att ligga och takta mot en ränta på 1,3. Du fattar verkligen inte hur ekonomi i ett större perspektiv fungerar. Inget fel med det, alla är vi olika och har olika intressen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Hm. Jag både amorterar och investerar. Är jag då trög, okunnig och ingenting fattar eller ofantligt smart?
 
falkn skrev:
Absolut, visst är det bra att man får göra som man vill? Går det då åt pipsvängen får man väl skylla sig själv. Det är inget "tänk", det handlar om att stoppa pengarna där de gör mest nytta. Amortering är en kapitalplacering, ett sparande. Avkastningen motsvaras av lånets ränta. Har man bättre avkastning än räntan på annat sätt bör man placera pengarna där. Fördelen med andra placeringar än amortering är att du inte måste sälja huset för att få tillgång till pengarna. T.ex. vid renovering eller alla de domedagsscenarion som ni tar upp.

Om ni både blir arbetslösa och ni har amorterat av en halv miljon på ert bolån så motsvarar det i nuläget mindre än 1000 kronor i månaden. D.v.s. det hjälper er föga. Däremot kan en halv miljon i likvida medel rädda er från tillfällig arbetslöshet eller sjukdom under en längre tid. Troligtvis blir det alltså ni som tokamorterat utan övrig placering som tvingas sälja i dessa lägen och inte vi andra. Trots att er intention var motsatsen.
Tyvärr fungerar det sällan sådär.
När det blir en svacka i ekonomin och arbetslösheten ökar markant brukar aktier och fonder och liknande också gå samma väg som allt annat. Det vill säga att en stor del av de "investerade" pengarna försvinner i toma intet.
Det är ju egentligen det som finansmarknaden handlar om i dag. Någon måste göra förlusterna för att storhajarna skall kunna håva in vinsterna.

Jag säger inte att man skall tokamortera varenda öre man äger. Alla privatekonomier mår bra av att ha ett par tre månadslöner på bank som krisbuffert...... men jag hävdar att långsiktigt måste skuldfrihet vara målet.
 
heimlaga skrev:
Tyvärr fungerar det sällan sådär.
När det blir en svacka i ekonomin och arbetslösheten ökar markant brukar aktier och fonder och liknande också gå samma väg som allt annat. Det vill säga att en stor del av de "investerade" pengarna försvinner i toma intet.
Det är ju egentligen det som finansmarknaden handlar om i dag. Någon måste göra förlusterna för att storhajarna skall kunna håva in vinsterna.

Jag säger inte att man skall tokamortera varenda öre man äger. Alla privatekonomier mår bra av att ha ett par tre månadslöner på bank som krisbuffert...... men jag hävdar att långsiktigt måste skuldfrihet vara målet.
Fast varför kan det inte göra det? Men oavsett om aktierna skulle backat, så kan man ändå sälja dem med förlust och behålla sitt hus. Sen tycker jag inte man bör handla med aktier för en halv miljon om man inte har spridit riskerna tillräckligt mycket alternativt säljer när de börjar dippa och inte bara väntar ut förlusten.

Du kan ju också ha pengarna på ett sparkonto. Med dagens låga ränta är det fortfarande ett bättre alternativ än bolån och du låser inte upp dina medel i ett hus där du måste sälja för att plocka ut dem.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.