D
Som en del nämner så är ju förutsättningarna olika. Hörde ju nån stans att man ska lägga upp en budget där ens nödvändigaste kostnader skulle vara 20/30 % mer vanliga kostnader 20/30% och 50% mer nytta nöje. Var ett bra ta sen så kommer inte ihåg exakt. Men min tanke när man tänkt på sitt boende och kostnader är att man ska kunna klara sig på halva inkomsten.

Sedan så gäller ju leva här och nu också. För att få en bra kostnad förhållande till lön har jag köpt renoverings objekt och renoverat upp de i en trevlig standard där jag trivs och kan njuta av.
Då jag nu renoverar så är det väldigt lite man amorterar. Men däremot så investerar man en del och då i aktier m.m.
 
Kunde inte se särskilt många svar på frågan så här kommer ett.

Samtliga riksdagspartier är eniga om att nybyggnation skall undantags från kravet på amortering med motiveringen att man vill främja nybyggnation. Politiker har dock en förmåga att säga en sak idag och göra en annan i morgon så det återstår att se hur det blir. Rent juridiskt kan man dock slippa amorteringskravet om man ingår ett avtal innan lagen träder i kraft.

Dock kräver många banker sedan några år tillbaka att man amorterar på den del av lånet som överstiger 70% vilket grundar sig på en amorteringsrekommendation från bankföreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.