403 215 läst · 1 160 svar
403k läst
1,2k svar
Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län
Okej! Nej detta är en specialare vi hyvlade upp som sitter som en bröstning på fasaden lite överallt kors och tvärs, som snickarglädje helt enkelt, men hade beställt lite för mycket så räckte precis!Martin_B skrev:
Liten bilduppdatering...
Nu håller vi på och smådonar lite inför jul, har börjat elda i kakelugnarna också, väldigt skönt! Allra helst när vi har en värmepump som strular lite... Har inte så mycket "byggbilder" men ska försöka ta lite mer på övervåningen sen, där "byggs" det lite mer.. God jul!
Nu håller vi på och smådonar lite inför jul, har börjat elda i kakelugnarna också, väldigt skönt! Allra helst när vi har en värmepump som strular lite... Har inte så mycket "byggbilder" men ska försöka ta lite mer på övervåningen sen, där "byggs" det lite mer.. God jul!
Inspirerande tråd!
Jag hade även i ett vackert gammalt hus som ert valt att lägga golvvärme i badrumen.
Mvh Johan
Jag hade även i ett vackert gammalt hus som ert valt att lägga golvvärme i badrumen.
Mvh Johan
Kul att se järnrör i värmeinstallationen. Trodde det nästan var borta. Är det gamla rörkrökare som fixar den installationen? För nytt rörfolk har väl knappt sett sådana rör på annat än vykort..... där är det bara slang, RiR, kopparrör och presskopplingar som gäller.
Ja jag sa åt enda rörmokarn i byn att jag gärna ville ha järnrör till värmesystemet, så då fick jag det! Men i andra fall har man fått kämpa lite, men just våran röris är kanon!R roli skrev:
Jag "fick" presskopplingar, så här i efterhand när jag förstått att det är en oring som tätar dessa är jag mindre nöjd... Gängade lintätade järnrör överlever bevisligen i radiatorsystem i minst 100 år... En O-ring börjar troligen tappa spänsten efter 50 år och efter 100 är den troligen slut...
Nu kan man ju filosofiskt fundera på om det spelar roll om en oring pajjar när jag troligen inte längre finns, men tittar man på gamla byggnader så är perspektivet längre än en livstid - de har förmåga att stå i generationer. Så tror jag inte man resonerar med moderna hus.
Nu kan man ju filosofiskt fundera på om det spelar roll om en oring pajjar när jag troligen inte längre finns, men tittar man på gamla byggnader så är perspektivet längre än en livstid - de har förmåga att stå i generationer. Så tror jag inte man resonerar med moderna hus.