Campar Campar skrev:
Näe, vill du asfaltera hela tid tomt så får du det, likaså får du bygga altan fram till tomtgräns.
Och om det för din kommun gäller att man får bygga altan utan bygglov upp till 1,2m över marknivå så kan du bygga den enda fram till gränsen.
Visa mig gärna underlag för att jag har fel annars.

[länk]

"Om altanen inte anses vara en tillbyggnad eller nybyggnad behövs inget bygglov. Altanen får då byggas var som helst på tomten under förutsättning att den följer den detaljplan som gäller för området. En sådan altan kan byggas ända fram till tomtgränsen utan grannens medgivande. "
Så det är inte en tillbyggnad eller nybyggnad menar du?
 
P Poolvillan skrev:
Den sidan mot oss kommer de troligtvis att täcka med plank för de har jacuzzin där tror du det krävs bygglov för det ? Eller får de bygga upp plank 1,2 m mot oss ?
Om planket är högre än 1,10 krävs bygglov. Om det är en tät altan på 1,0 meter och ett plank på 1,20 så ses det oftast som en enhet och är då bygglovspliktigt.
Altanen i sig kan kräva bygglov som fasadändring, kommunerna har gjort lite olika tolkning av när detta sker, men en del säger redan från 0,6 m. Kolla om kommunen skrivit något på sin hemsida om altaner, det brukar man göra.
 
J Jocu skrev:
Så det är inte en tillbyggnad eller nybyggnad menar du?
Näe, eftersom att altan inte räknas som byggnad överhuvudtaget om den är bygglovsbefriad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Hmm
Grannar ska man prata o umgås med!
Jag är tjenis med hela gatan !
Nä sura grannar är inget o ha !
Inte smygfota o dyl
Börjar tro att det är inte grannen det är fel på!
Är det inte bättre att du flyttar ut till skogen?
Håller med, vi pratar med alla grannar även om vi bor på landet och har 3000kvm tomt med närmaste grannen 100m bort. Vänta bara till TS granne är klar och kör sina återkommande poolpartyn i sommarvärmen ;)

Till TS jag hoppas du finner inre frid och kan erkänna för dig själv att du bor lite dör närma andra för att må bra. Du har säkert tre grannar till som även de planerar att bygga något eller sälja så de nya moderniserar även sina tomter.
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 2 till
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Hej, hoppas på få hjälp och råd från kunniga som kanske varit med om liknande. Vår granne bygger ut sin altan mot tomtgräns. Han ska ha en 5-6 m hög pergola mot oss och bygga in sin jacuzzi i trädäck. Allt detta intill tomtgränsen. Altanen är upphöjd ca 1 m ovan mark. Vi är mitt uppe i en konflikt nu där vi undrar hur vi ska ta detta vidare. Vi har inte lämnat vårt samtycke och vi har anmält detta till kommunen. Dock kommer det dröja med svar de hade mycket nu. Så är det någon som varit med om liknande ? Kan de få igenom sitt projekt ? Här är en bild dock har de bytt ut stolparna till ännu högre nu för att bygga pergola med tak istället för plank mot oss.
Har läst igenom en del av svaren och flera av dessa är felaktiga.

En altan får byggas hur nära tomtgränsen som helst, den får även byggas upp till 1,7 meter ovan mark utan bygglov.

Det spelar inte så stor roll vad kommunen har för regler om det finns ett rättsligt avgörande (prejudikat) som säger något annat.

Det du måste göra är att söka rättsfall där avgörandet är emot det din granne bygger. När du kontaktar kommunen så bifogar du rättsfallets utfall i din text till kommunen och genom det motiverar vad du tycker är fel med grannens byggnation.

Tydligen är nya regler även att vänta kring altaner osv:

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
M M911 skrev:
En altan får byggas hur nära tomtgränsen som helst, den får även byggas upp till 1,7 meter ovan mark utan bygglov.
Källa?
 
  • Gilla
Carcoza
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skärmtak kan de nog behöva bygglov för, alternativt att de måste ha medgivande från granne.

Men en terrass är i de flesta fall helt fritt att placera var man vill. Staket/pergola/spaljé får man bygga så länge den är genomskinlig än täckt.
Oftast har kommunen en maxhöjd på marktäckande terass som ligger på runt 0,5 till 1 meter. Täta staket och murar brukar också behöva tillstånd om de är högre än ovan. Reglerna varierar dock per kommun så det måste kontrolleras.
 
A Alias_Olle skrev:
Källa?
Detta beror på kommun, där jag bor får den byggas vid tomtgräns om den är max 60cm hög.
 
A Alias_Olle skrev:
Källa?
I mitt inlägg har du källan, där står det:

"Enligt en dom från Mark- och miljööverdomstolen är det visuella intrycket och altanens höjd över markytan avgörande. I det fallet bedömde domstolen att en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov, eftersom den var en tillbyggnad."
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Fy för att bo sådär trångt....
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Hej, hoppas på få hjälp och råd från kunniga som kanske varit med om liknande. Vår granne bygger ut sin altan mot tomtgräns. Han ska ha en 5-6 m hög pergola mot oss och bygga in sin jacuzzi i trädäck. Allt detta intill tomtgränsen. Altanen är upphöjd ca 1 m ovan mark. Vi är mitt uppe i en konflikt nu där vi undrar hur vi ska ta detta vidare. Vi har inte lämnat vårt samtycke och vi har anmält detta till kommunen. Dock kommer det dröja med svar de hade mycket nu. Så är det någon som varit med om liknande ? Kan de få igenom sitt projekt ? Här är en bild dock har de bytt ut stolparna till ännu högre nu för att bygga pergola med tak istället för plank mot oss.
Har läst det mesta av tråden och det verkar som att väldans få här begriper att det nog kan kännas rätt invasivt att en granne plötsligt slår upp en vägg hög som två våningsplan invid tomtgränsen. Det är klart att det skapar oro och frustration. Placeras ett tak uppe på dessa fullhöga pelare så har jag svårt att se någon byggnadsnämnd sm kommer tillåta tilltaget. För blir pelarna bara gigantiska störar för t.ex. humle eller liknande ja, då är det nog grönt ljus. Men att sätta plank som blir högre än 1,8 meter över mark, ja, i min del av landet är det inte ok utan bygglov.

Området ser ut att vara väldigt tättbebyggt och då blir grannars aktiviteter mycket mer påtagliga. TS uppskattar säkert att grannarna skapar någon form av avskärmning, men när den hotar att bli fem jäkla meter! Ja, jag hade också blivit förbannad.

Dokumentera och tryck på kommunen i frågan om du tycker det är värt det. Är det fler med liknande åsikter så gå ihop med dom. Tillåter byggnadsnämnden det som kan bli en femmeters vägg i tomtgräns i detta fall kommer det bli svårt att värja sig från fler liknande tilltag.

Nu är det svårt att avgöra mått på foton, men jag tycker nog att stolparna ser mer som tre meter, från marken mätt
 
  • Gilla
word och 4 till
  • Laddar…
M M911 skrev:
I mitt inlägg har du källan, där står det:

"Enligt en dom från Mark- och miljööverdomstolen är det visuella intrycket och altanens höjd över markytan avgörande. I det fallet bedömde domstolen att en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov, eftersom den var en tillbyggnad."
Men det innebär INTE att det är ok att bygga altan som är 1,7 meter hög. Lagen är mer komplicerad än så. Däremot så har altan som är 1,2 fått OK, så sanningen finns någostans däremellan. Men det behöver inte innebära att alla altaner alltid får ok trots att dom är 1,2 eftersom lagen inte säger något om höjd
 
M M911 skrev:
I mitt inlägg har du källan, där står det:

"Enligt en dom från Mark- och miljööverdomstolen är det visuella intrycket och altanens höjd över markytan avgörande. I det fallet bedömde domstolen att en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov, eftersom den var en tillbyggnad."
Detta är enligt min bedömning inte att tolka att det fritt fram att bygga altaner upp till 1,7 meter utan bygglov, bara att det i detta faller bedömdes som en tillbyggnad och att altanen var som högst 1,7 meter hög.


Här fanns ett rättsfall som kanske går att använda sig av i detta fall:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Avgoranden-fran-Mark--och-miljooverdomstolen/2018/P-7068-17/
 
I dag är det ganska lugnt, Polvillan är nog på jobbet.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Detta är enligt min bedömning inte att tolka att det fritt fram att bygga altaner upp till 1,7 meter utan bygglov, bara att det i detta faller bedömdes som en tillbyggnad och att altanen var som högst 1,7 meter hög.

Här fanns ett rättsfall som kanske går att använda sig av i detta fall:
[länk]
Precis som jag skrev måste TS leta rättsfall som handlar om det TS vill klaga på.

Ett avgörande i domstol väger tyngre än kommunens egna regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.