121 147 läst · 365 svar
121k läst
365 svar
Bygglov för gigantiskt projekt?
Ljudnivån har du nog inget att komma med. Det är helt okej att sätta både luftvärmepumpar som gnisslar och skorrar och studsmattor med högljudda barn helt i tomtgräns om så önskar. Likaså jacuzzis med överförfriskade badgäster.P Poolvillan skrev:
Hur menar du med brandrisken? Vår granne har satt ett stort paket med belysningskopplingar 1 dm från vår tomtgräns för att lysa upp dennes uteplats, bör jag vara rädd för att dessa ska börja brinna?
Självklart ska grannen följa bygglovet, men dina argument mot själva byggnationen är väldigt svaga. Är ditt eget pooldäck precis i tomtgränsen det också eftersom du störs av att grannen gör samma sak? Annars skuggar den där pergolan eller vad det är inte speciellt mycket någon meter från tomtgränsen, det är ju värre med stora träd. Det hade varit bra med nån sorts överblick för att förstå problemet bättre. På kvällen när solen står lågt och skuggorna når längre är det ju skit samma för då är det så kallt ändå att solen inte gör nån nytta...
Altanen kan vara bygglovspliktig. Det beror på hur långt ut från huset den går. Det finns en gräns utanför vilken det krävs bygglov och grannens godkännande. Tror att det är 3,5 m.A Autodidak1 skrev:Troligen är inte altanen bygglovspliktig. Finns rättsfall där altaner som är ca 1,2 över marknivå fått ok i högsta instans. Planket är sannolikt bygglovspliktig om det inte sitter ihop med deras hus (eller nog nära), lite förenklat. En pergola är sannolikt inte bygglovspliktig, men sätter dom tak på det är det en bygglovspliktig åtgärd.
När det gäller plank mot grannen så gäller i de flesta kommuner 1,2 m. Om altanen är 1 m över mark får de inte ha tätt plank uppe på altanen som är högre än 2 dm !!! Plankhöjden räknas ju från mark !
Så allt tyder på att de bygger något som hade krävt lov och ert godkännande.
Njae.S Saxdaling skrev:Altanen kan vara bygglovspliktig. Det beror på hur långt ut från huset den går. Det finns en gräns utanför vilken det krävs bygglov och grannens godkännande. Tror att det är 3,5 m.
När det gäller plank mot grannen så gäller i de flesta kommuner 1,2 m. Om altanen är 1 m över mark får de inte ha tätt plank uppe på altanen som är högre än 2 dm !!! Plankhöjden räknas ju från mark !
Som länkat tidigare så får du bygga en altan i marknivå var som helst på tomten och hur stort som helst. "Marknivå" är något odefinierat, men någonstans mellan 1.2m och 1.7m verkar gränsen ligga. Närmare än så verkar inte vara provat i domstol än.
(Sedan finns ju även problem i definitionen av "marknivå" på en kuperad tomt, men i just det här fallet verkar det inte vara något att diskutera)
Wooow alla ni som kommenterar TACK!!! Så jäkla grymma ni är kommer ta tid att läsa igenom allt men ni är BÄST❤️ Ni andra som skriver att jag är ett troll jag gillar er också
Medlem
· Stockholm
· 7 308 inlägg
Så många som bara sitter och gissar hejvilt och inte ens kan klicka på länkar som går till bla. Boverket.
Man får trallägga hela sin j-vla tomt om man vill det, upp till 1,2m över marknivå.
Det kan tillochmed vara så att man kan tänkas gå på medelmarksnivå...
Dessutom är det så att man kan höja hela tomten 0,5m utan marklov och då innebär det att man från den nya nivån kan bygga sin altan runt hela tomten 1,2m hög.
Man får trallägga hela sin j-vla tomt om man vill det, upp till 1,2m över marknivå.
Det kan tillochmed vara så att man kan tänkas gå på medelmarksnivå...
Dessutom är det så att man kan höja hela tomten 0,5m utan marklov och då innebär det att man från den nya nivån kan bygga sin altan runt hela tomten 1,2m hög.
Idag håller de på med elen till jazuccin håll tummarna för oss
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 156 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 156 inlägg
Står väl bra på boverket men framförallt på kommunens hemsida vilka regler som gäller för kommunen man bor i då det kan skilja lite.
Där jag bor på hammarö står det så här.
Följande kräver inget bygglov eller anmälan:
Det är vad som gäller hos oss.
Den kanske man skulle försöka prata med grannen och höra vad planen deras är.
Är mycket gissningar här känns det som.
Om inte det går och man inte bryr sig om grannsämjan så får man ligga på kommunen att göra kontroll.
Vet dock att hade jag vart din granne hade jag köpt 3 m thuja och planera och låtit dom växa fritt.
För när jag ligger i min jacuzzi vill jag inte ha en fluktare som står och tar kort.
Själv är det tur att närmaste granne bor 70 m bort.
Där jag bor på hammarö står det så här.
Följande kräver inget bygglov eller anmälan:
- Altan som är maximalt 1,2 meter högre än marknivån.
- En skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset med mur eller plank. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter och får inte placeras närmare än 4,5 meter från granne utan grannens medgivande.
- Skärmtak på huvudbyggnad över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om skärmtaken tillsammans inte är större än 15 kvadratmeter. Skärmtaken får inte placeras närmare än 4,5 meter från granne utan grannens medgivande.
- Friggebod på max 15 kvadratmeter. Ytan kan också fördelas på flera byggnader och får inte stå närmare fastighetsgräns än 4,5 meter utan grannes medgivande. Nockhöjd får inte överstiga 3 meter.
Det är vad som gäller hos oss.
Den kanske man skulle försöka prata med grannen och höra vad planen deras är.
Är mycket gissningar här känns det som.
Om inte det går och man inte bryr sig om grannsämjan så får man ligga på kommunen att göra kontroll.
Vet dock att hade jag vart din granne hade jag köpt 3 m thuja och planera och låtit dom växa fritt.
För när jag ligger i min jacuzzi vill jag inte ha en fluktare som står och tar kort.
Själv är det tur att närmaste granne bor 70 m bort.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Kortfattat så har du felS Saxdaling skrev:Altanen kan vara bygglovspliktig. Det beror på hur långt ut från huset den går. Det finns en gräns utanför vilken det krävs bygglov och grannens godkännande. Tror att det är 3,5 m.
Vet ni vad det patetiska är ? Att de kan välja att placera baljan i hörnet bakom vårt gamla garage. Då skulle ingen se de eller störa sig men de vill just ha det mot oss bakgrund vårt poolområde förstår ni?
Moderator
· Stockholm
· 52 566 inlägg
Jag vet inte om en altan på 120 cm höjd eller mer verkligen är rättsligt prövad, om den dessutom är nära tomtgränsen.
Tidigare ansåg gränsen gå vid ca 50cm. Sedan för några år sedan kom ett prejudikat i mark o miljödomstolen (?), där man ansåg att en altan 120 cm över marken inte var bygglovspliktig. Den domen har sedan blivit lite av praxis i kommunerna. Men den domen är inte skriven så att den självklart kan tillämpas på varenda altanbygge på över 50 cm. Jag är inte säker på om det självklart går att tillämpa den på en altan långt ifrån huset och nära gränsen.
Men den "nya" praxisen är såpass utbredd i kommunerna, att jag misstänker att om du vill utmana det prejudikatet, med ett fall som avviker i förutsättningar från det målet. Då kommer inte din överklagan att lyckas förrän du är uppe i mark o miljööverdomstolen. Vilket kan ta 5 - 10 år, så frågan är om det är lönt. Och med kanske 20% chans att lyckas. Vid det laget har de tröttnat på sitt bad och river frivilligt.
Tidigare ansåg gränsen gå vid ca 50cm. Sedan för några år sedan kom ett prejudikat i mark o miljödomstolen (?), där man ansåg att en altan 120 cm över marken inte var bygglovspliktig. Den domen har sedan blivit lite av praxis i kommunerna. Men den domen är inte skriven så att den självklart kan tillämpas på varenda altanbygge på över 50 cm. Jag är inte säker på om det självklart går att tillämpa den på en altan långt ifrån huset och nära gränsen.
Men den "nya" praxisen är såpass utbredd i kommunerna, att jag misstänker att om du vill utmana det prejudikatet, med ett fall som avviker i förutsättningar från det målet. Då kommer inte din överklagan att lyckas förrän du är uppe i mark o miljööverdomstolen. Vilket kan ta 5 - 10 år, så frågan är om det är lönt. Och med kanske 20% chans att lyckas. Vid det laget har de tröttnat på sitt bad och river frivilligt.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 156 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 156 inlägg
Men hur är läget sett till deras hus bakom garaget?
De kanske har placerat den sett till bästa läget för dom?
Skulle jag sätta upp en jacuzzi vill man ha enkelt att ta sig in att byta om eller nära altan till huset.
De har säkert tänkt ut att det är bästa läget för dom, det blev kanske sämst för er???
Vi vet tyvärr inte hur området ser ut
De kanske har placerat den sett till bästa läget för dom?
Skulle jag sätta upp en jacuzzi vill man ha enkelt att ta sig in att byta om eller nära altan till huset.
De har säkert tänkt ut att det är bästa läget för dom, det blev kanske sämst för er???
Vi vet tyvärr inte hur området ser ut
Bra info !!!H hempularen skrev:Jag vet inte om en altan på 120 cm höjd eller mer verkligen är rättsligt prövad, om den dessutom är nära tomtgränsen.