J jknut skrev:
Självklart, men är svårt att komma överens om något när grannen vill bygga detta och vi absolut inte vill det, alla typer av kompromisser med något insynsskydd skulle också paja vårt utsikt och ta sol för oss. Så finns inget att diskusstera enl. oss.

Bygglovet gäller ett uterum med höjd "ca 2,2m" och är nu byggt 2,6m och med ett 80cm räcke skulle det alltså bli en vägg på 3,4m mot vår baksida. Det är ju en gräns till grannen inte Mexico vi har...

Min kommentar var inte menad som kritik i ditt ärende, utan mer som ett allmänt konstaterande.

Efter vad du beskriver (utan att ha hört grannens version) känns det som om grannen tagit sig lite för stora friheter. Allt hen tänkt göra borde varit med i bygglovsansökan så ni i bygglovsprocessen vetat exakt vad som planerades och yttrat er utifrån detta. Min erfarenhet säger mig att det är lättare för grannar att få till en kompromiss/acceptabel lösning om de får vara med att tycka i processen än ställas inför faktum, vilket ni nu har gjort. Att sen kommunen godkänt de undermåliga ritningarna förvånar mig. Om ett bygglov med terass sedan borde beviljas går inte att bedöma utan mer info.

Du har inte pratat med inspektören idag?
 
  • Gilla
Dr_Qrunch och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Min kommentar var inte menad som kritik i ditt ärende, utan mer som ett allmänt konstaterande.

Efter vad du beskriver (utan att ha hört grannens version) känns det som om grannen tagit sig lite för stora friheter. Allt hen tänkt göra borde varit med i bygglovsansökan så ni i bygglovsprocessen vetat exakt vad som planerades och yttrat er utifrån detta. Min erfarenhet säger mig att det är lättare för grannar att få till en kompromiss/acceptabel lösning om de får vara med att tycka i processen än ställas inför faktum, vilket ni nu har gjort. Att sen kommunen godkänt de undermåliga ritningarna förvånar mig. Om ett bygglov med terass sedan borde beviljas går inte att bedöma utan mer info.

Du har inte pratat med inspektören idag?
Har inte fått att få tag på inspektören idag heller, vi fortsätter ringa...

Det är sedan igår 100% klargjort att han inte får bygga altanen i nuläget, så vi är inte oroliga för att snickarna börjar bygga om man säger så, utan nu är vi mer oroliga för hur kommunen ser på detta och kanske beviljar ett nytt bygglov mot vår vilja och att det blir en utdragen process som kommer pågå i månader, energi man hellre vill lägga på annat. Borde ju finnas några regler att man inte får anlägga en altan med insyn 1,8m från grannens altandörr...

Den lösning som grannen själv tagit upp tidigare är att förlänga balkongen längs med husväggen, men att den inte går ut längre än den nuvarande balkongen. Detta skulle vi inte ha några synpunkter på, men av olika anledningar är grannen inte nöjd med den lösningen.
 
  • Gilla
Unikt användananm
  • Laddar…
Det låter som grannen vill ha en etagevåning med soldäck likt mångmiljonlägenheterna i "Million dollar listing" med Fredrik Ekelund.

För övrigt borde reglerna vara hårdare när det gäller parhus. Hela tanken är att de ska vara typ lika. Visst att man kan bygga till ett uterum alt terrass men inte ändra hela grunkonstruktionen på en balkong till att bli en 15-20kvm takterass.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
F
J jknut skrev:
En uppdatering för intresserade. Handläggaren från kommunen besökte bygger idag och pratade med grannen, men han tog sig inte tid att prata med oss. Får tillägga att grannen också ringde honom igår.

Så vi har inte hans bild av läget än då han inte gick att nå på telefon, men att döma av en ny diskussion med grannen ikväll uppfattar vi läget som att han måste ha ett nytt bygglov för altanen/terrassen något som det lät han kommer söka. Så denna tråkiga historia lär fortsätta tyvärr. Vi kommer ju så klart inte ge vårt samtycke till detta, men är ju i slutändan upp till byggnadsnämnden att besluta vad som får eller inte får byggas. Man får väl i värsta fall överklaga beslutet.

Fortsättning följer... (tyvärr)
Jag tror nån form av konstruktiv feedback till granne byggnadsnämnd skulle vars bra för dig. Tex att du kan tillåta altan 2m ut från fasad, eller/och att du skall ha ett permanent och heltäckande ”utsynsskydd” monterat på grannens staket upp till 190cm åt ditt håll eller nåt sånt. Vidare så får jag känslan att grannens utbyggnad och då också takterass hamnat mycket mindre än 4,5m från din tomtgräns så jag tror du har stora möjligheter att totalt stoppa detta och troligtvis aldrig ha nån direkt bra relation med grannen igen.
 
Passa på att bygga motsvarande utbyggnad på er fastighet samtidigt, så höjer ni värdet istället för att få det sänkt.
Sen kan ni ta morgonfika tillsammans med grannen på era respektive altaner :)
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
O Offroad skrev:
Passa på att bygga motsvarande utbyggnad på er fastighet samtidigt, så höjer ni värdet istället för att få det sänkt.
Sen kan ni ta morgonfika tillsammans med grannen på era respektive altaner :)
Tror inte att det höjer värdet. Svårt att förklara i text, men blir inget ljus för rummen på nedervåningen och utsikten från vardagsrummet blir en altan istället för vår vackra trädgård
 
R
F fsn skrev:
Vidare så får jag känslan att grannens utbyggnad och då också takterass hamnat mycket mindre än 4,5m från din tomtgräns så jag tror du har stora möjligheter att totalt stoppa detta och troligtvis aldrig ha nån direkt bra relation med grannen igen.
Tråden handlar om parhus. Definitionen av parhus är att de är sammanbyggda i tomtgräns. Svårt att se hur 4,5-metersregeln ska tillämpas där.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag tror nån form av konstruktiv feedback till granne byggnadsnämnd skulle vars bra för dig. Tex att du kan tillåta altan 2m ut från fasad, eller/och att du skall ha ett permanent och heltäckande ”utsynsskydd” monterat på grannens staket upp till 190cm åt ditt håll eller nåt sånt. Vidare så får jag känslan att grannens utbyggnad och då också takterass hamnat mycket mindre än 4,5m från din tomtgräns så jag tror du har stora möjligheter att totalt stoppa detta och troligtvis aldrig ha nån direkt bra relation med grannen igen.
Ja, det finns idag ett insynsskydd mellan våra balkonger som är ca 1,5m djup och detta vill vi ju ha kvar och att en potential ny altan på grannens sida alltså inte ska vara bredare än så.
Nu när vi själva har varit i kontakt med kommunen och fått deras bild av läget ska vi försöka prata med grannen igen. Vår ambition är självklart att behålla en bra relation till grannen!
 
  • Gilla
Nisslas
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Min kommentar var inte menad som kritik i ditt ärende, utan mer som ett allmänt konstaterande.

Efter vad du beskriver (utan att ha hört grannens version) känns det som om grannen tagit sig lite för stora friheter. Allt hen tänkt göra borde varit med i bygglovsansökan så ni i bygglovsprocessen vetat exakt vad som planerades och yttrat er utifrån detta. Min erfarenhet säger mig att det är lättare för grannar att få till en kompromiss/acceptabel lösning om de får vara med att tycka i processen än ställas inför faktum, vilket ni nu har gjort. Att sen kommunen godkänt de undermåliga ritningarna förvånar mig. Om ett bygglov med terass sedan borde beviljas går inte att bedöma utan mer info.

Du har inte pratat med inspektören idag?
Det finns folk som är Egon och därför behövs regler…detta är ett bra exempel på det…
jag ska bygga, jag får bygga, jag skiter i vad någon annan tycker, jag ska ha och en sådan lista går att göra hur lång som helst…

skulle grannen få rätt sök om ett liv ni oxå och bygg en likadan…

jag lovar att denne grannen kommer att reagera om detta sker…
 
Redigerat:
  • Gilla
foppa76
  • Laddar…
Hemmakatten
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Det finns folk som är Egon och därför behövs regler…detta är ett bra exempel på det…
jag ska bygga, jag får bygga, jag skiter i vad någon annan tycker, jag ska ha och en sådan lista går att göra hur lång som helst…

skulle grannen få rätt sök om ett liv ni oxå och bygg en likadan…

jag lovar att denne grannen kommer att reagera om detta sker…
Och vad skulle bli bättre för TS om hen också bygger en altan. Hen vill inte ha en altan. Fånig kommentar.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Har det hänt något mer här?
 
L Lillekitte skrev:
Har det hänt något mer här?
Grannen har meddelat att han ska gå vidare och söka bygglov för terassen, så lär bli en tråkig utdragen process med överklaganden framöver tyvärr.
 
  • Ledsen
Modig
  • Laddar…
J jknut skrev:
Grannen har meddelat att han ska gå vidare och söka bygglov för terassen, så lär bli en tråkig utdragen process med överklaganden framöver tyvärr.
Har det hänt något nytt?
 
B bionfarm skrev:
Har det hänt något nytt?
Om någon är i en liknande situation och hittar denna tråden vill jag bara meddela att bygglovet nu avslagits av byggnadsnämnden och vi hoppas att detta innebär slutet på en lååång process.
 
  • Gilla
Lillekitte och 6 till
  • Laddar…
Gratulerar! Skönt att ni vann!

Kan ju inte låta bli att undra över om det verkligen tog ett ÅR att få ett beslut om detta!?! Sjukt lång tid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.