BirgitS BirgitS skrev:
Det där är i alla fall inte en sektionsritning utan det ser mest ut som en blandning av en fasadritning och en planritning. Har du fler ritningar?
Här är de ritningar jag fått av kommunen.
 
  • Byggritning av ett undre plan med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett byggprojekt med måttangivelser, inklusive skjutbara fönster och träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en del av en byggnadsritning med markerade mått och sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den sista kan jag inte tolka och de andra två ser ut som planritningar. Ingen av dem verkar specificera höjden eller hur taket på tillbyggnaden ska se ut. Inte heller någon där man ser att balkongen är borttagen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den sista kan jag inte tolka och de andra två ser ut som planritningar. Ingen av dem verkar specificera höjden eller hur taket på tillbyggnaden ska se ut. Inte heller någon där man ser att balkongen är borttagen.
Precis, det är bara mått och material för ytterväggar som är specificerat, därav att jag tycker grannen tar sig för stora friheter. Tycker att han borde behövt ett separat bygglov för att ta bort balkongen etc.
 
  • Gilla
Imbo
  • Laddar…
BirgitS
Du får nog kontakta kommunen.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J jknut skrev:
Precis, det är bara mått och material för ytterväggar som är specificerat, därav att jag tycker grannen tar sig för stora friheter. Tycker att han borde behövt ett separat bygglov för att ta bort balkongen etc.
Borttagande av balkongen hade grannen inte behövt separerat bygglov för, det kan bakas in i samma som tillbyggnaden.

Ritningarna du postar ger inte mycket information, verkar knapphändigt om det är underlaget byggnadsnämnden tagit beslut på. Har du kollat med kommunen om det finns ytterligare handlingar i ärendet? Har du begärt ut bygglovsbeslutet och läst vad det är grannen fått beviljat? Där kanske du kan hitta mer info.
 
  • Gilla
Pamnor och 7 till
  • Laddar…
J jknut skrev:
Bor i ett parhus där min granne gör en utbyggnad på 30m2 på baksidan. Nu vill han öven bygga en altan över hela taket vilket skulle ge insyn hos oss, och enl. honom behövs inget "extra" bygglov för detta vilket jag tycker låter konstigt.

Skulle påverka oss mycket och även dra ner värdet på vårt hus då vi idag inte har någon insyn alls.

Jag ska få tag på bygglovsavdelningen på kommunen imorgon, men någon här som vet vad som gäller? Kan inte hitta något som rör altan på nybyggnation... (ska tydligen vara andra regler än när man bygger på befintligt tal).

Tack på förhand!

Tror absolut att det behövs bygglov mvh
 
J jknut skrev:
Här är de ritningar jag fått av kommunen.
Utifrån planritningen så kommer det vara trävägg mot er del så då är ju insynen 0... eller?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Hisperrispervisper och 1 till
  • Laddar…
Fastighetskarta med markerad utbyggnad som delvis överlappar prickad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är det här som är utbyggnaden verkar den delvis stå på prickmark (får ej bebyggas) och då måste grannarna ge sitt medgivande.
 
  • Gilla
gaston12 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade sagt till grannen att jag kommer kolla med kommunen om bygglov behövs eller ej samt att jag kommer överklaga om det krävs bygglov.

Då får han ju själv välja om han vill chansa eller ej ta lite bilder under tider om han bygger ändå.

Skulle det vara OK med en terrass så hade jag nog byggt en likadan själv.
 
  • Gilla
Catharina Åberg och 1 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
[bild]
Om det är det här som är utbyggnaden verkar den delvis stå på prickmark (får ej bebyggas) och då måste grannarna ge sitt medgivande.
Nej, grannar måste inte ge sitt medgivande. Däremot har de rätt att bli hörda under bygglovsprocessen och ges möjlighet att yttra sig innan beslut tas i ärendet. Det är sen upp till byggnadsnämnden att göra bedömningen hur relevanta grannens yttranden är och ta beslut därefter. Grannar har inget veto. Går beslutet grannen emot har hen möjlighet att överklaga beslutet till högre instans.
 
  • Gilla
Petrusmilli och 6 till
  • Laddar…
M mrberg72 skrev:
Utifrån planritningen så kommer det vara trävägg mot er del så då är ju insynen 0... eller?
Grannen vill bygga terass ovanpå tillbyggnaden vilket ger insyn i TS rum på ovanvåningen.
 
  • Gilla
josbom och 2 till
  • Laddar…
H
M MetteKson skrev:
Grannen vill bygga terass ovanpå tillbyggnaden vilket ger insyn i TS rum på ovanvåningen.
Helt rätt, till viss del bör det även ge ökad insyn än tidigare till TS bottenvåning.
 
  • Gilla
josbom
  • Laddar…
U UffeH skrev:
[bild]
Om det är det här som är utbyggnaden verkar den delvis stå på prickmark (får ej bebyggas) och då måste grannarna ge sitt medgivande.
Det får egentligen inte byggas nått alls på detta prickade område, men kommunen har gjort gett ok ändå. Vet inte varför det är prickat...
 
H Håkan V skrev:
Helt rätt, till viss del bör det även ge ökad insyn än tidigare till TS bottenvåning.
Det blir nog faktiskt mindre insyn på bottenvåningen, men där drar man ju för när man ska sova till skillnad från när man kollar Netflix i soffan i vardagsrummet.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi har pratat med kommunen idag, och har även fått ut hela bygglovsansökan. Man får göra vissa mindre avsteg från bygglovet, står t.ex. i bygglovet att taket ska vara kanalplast men det är okej att lägga plåttak istället. Men att bygga om det till en stor balkong/terrass tyckte handläggaren var en större sak som måste kollas mer på. Han ska komma besöka bygget imorgon för att se på plats, så får vi se hur det utvecklar sig. Positivt för oss att kommunen verkar vara mån om att det både byggs enl. ansökan men också att det som byggs ska passa in i omgivningen etc.
 
  • Gilla
Tamazin och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.