J jknut skrev:
Bor i ett parhus där min granne gör en utbyggnad på 30m2 på baksidan. Nu vill han öven bygga en altan över hela taket vilket skulle ge insyn hos oss, och enl. honom behövs inget "extra" bygglov för detta vilket jag tycker låter konstigt.

Skulle påverka oss mycket och även dra ner värdet på vårt hus då vi idag inte har någon insyn alls.

Jag ska få tag på bygglovsavdelningen på kommunen imorgon, men någon här som vet vad som gäller? Kan inte hitta något som rör altan på nybyggnation... (ska tydligen vara andra regler än när man bygger på befintligt tal).

Tack på förhand!
I Göteborg krävs bygglov om terassen/altanen är högre än 1.8 m ovan markens lägsta punkt.
J jknut skrev:
Bor i ett parhus där min granne gör en utbyggnad på 30m2 på baksidan. Nu vill han öven bygga en altan över hela taket vilket skulle ge insyn hos oss, och enl. honom behövs inget "extra" bygglov för detta vilket jag tycker låter konstigt.

Skulle påverka oss mycket och även dra ner värdet på vårt hus då vi idag inte har någon insyn alls.

Jag ska få tag på bygglovsavdelningen på kommunen imorgon, men någon här som vet vad som gäller? Kan inte hitta något som rör altan på nybyggnation... (ska tydligen vara andra regler än när man bygger på befintligt tal).

Tack på förhand!
I
J jknut skrev:
Bor i ett parhus där min granne gör en utbyggnad på 30m2 på baksidan. Nu vill han öven bygga en altan över hela taket vilket skulle ge insyn hos oss, och enl. honom behövs inget "extra" bygglov för detta vilket jag tycker låter konstigt.

Skulle påverka oss mycket och även dra ner värdet på vårt hus då vi idag inte har någon insyn alls.

Jag ska få tag på bygglovsavdelningen på kommunen imorgon, men någon här som vet vad som gäller? Kan inte hitta något som rör altan på nybyggnation... (ska tydligen vara andra regler än när man bygger på befintligt tal).

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Vissii
  • Laddar…
Kolla dessa domslut:
Mark och Miljööverdomstolen 2016:37, Målnummer; P7798-15

Mark och Miljööverdomstolen
Målnummer P 3411-19

Kanske kan vara till hjälp
 
J jknut skrev:
Det är faktiskt inte med några ritningar på hur taket ska se ut i bygglovshandlingarna, bara hur väggarna ska vara uppbyggda.
Du tittar nog på handlingarna för tekniskt samråd.
 
P Paragrafryttaren skrev:
Ok, låter konstigt att det inte ingick några fasadritningar i bygglovet. Hur som helst är det bygglovpliktigt att anlägga en altan på taket, det innebär en volymökning och kan räknas som en tillbyggnad.
Har tänkt att bygga en altan på en del av mitt tak, den delen är ganska flak, har pratat med byggnadsnämnden och behövde inget bygglov eller bygganmälan, men varierar som bekant mellan kommunerna,
 
A Advid skrev:
Kolla dessa domslut:
Mark och Miljööverdomstolen 2016:37, Målnummer; P7798-15

Mark och Miljööverdomstolen
Målnummer P 3411-19

Kanske kan vara till hjälp
Tack! Ja, framförallt den andra domen känns som samma insynsproblematik.
 
Redigerat:
Om det inte går att få stopp på själva terassbygget kanske det går att få grannen att bygga något typ av insynsskydd längs med sidan mot er? Kanske inte är det snyggaste, men inte så kul att grannen står på terassen och stirrar in i sovrummet heller..

Fast det kanske också påverkar bygglovet eftersom det ändrar höjden..
 
P Paragrafryttaren skrev:
Ok, låter konstigt att det inte ingick några fasadritningar i bygglovet. Hur som helst är det bygglovpliktigt att anlägga en altan på taket, det innebär en volymökning och kan räknas som en tillbyggnad.
Hur kan det bli en volymökning?
 
Det kan upplevas som en volymökning av byggnaden om taket börjar att användas som en uteplats där människor vistas. Även öppenarea utan tak utgör byggnadsarea.
 
T Thydan skrev:
Om det inte går att få stopp på själva terassbygget kanske det går att få grannen att bygga något typ av insynsskydd längs med sidan mot er? Kanske inte är det snyggaste, men inte så kul att grannen står på terassen och stirrar in i sovrummet heller..

Fast det kanske också påverkar bygglovet eftersom det ändrar höjden..
Nej, det kommer se superfult ut med ett högt insynsskyddadande vägg mot oss.
 
  • Gilla
josbom
  • Laddar…
@jknut Hur gick det i ärendet? Fastnade i tråden och det hade varit kul med en lägesrapport.

Mvh
 
Lekruka Lekruka skrev:
@jknut Hur gick det i ärendet? Fastnade i tråden och det hade varit kul med en lägesrapport.

Mvh
Mycket tacksam för alla respons här på forumet! Återkommer med en uppdatering efter att handläggaren på kommunen besökt bygget, troligtvis i eftermiddag.
 
  • Gilla
Unikt användananm och 4 till
  • Laddar…
Var han ut idag? Det låter snabbt marscherat :D

Här kommer nog handläggarna ut ett år efter nån klagar
 
Ordningsföljden i bygget verkar vara att grannen först bygger en tillbyggnad som han fått bygglov för.
Att sedan bygga en altan på befintligt tak är i vår kommun inte bygglovspliktigt. Detta prövades av grannar men var tillåtet.
 
P Paragrafryttaren skrev:
Altanen behöver vara redovisad i bygglovet för tillbyggnaden. Annars krävs bygglov. Tex kommer ju fasaden se annorlunda ut med ett altanräcke samt att belastningen på taket ändras. Sen kan det ju även vara så att kommunen anser att altanen innebär en betydande olägenhet för er som grannar. Om grannen bygger altanen har de inte följt bygglovet och kan inte få slutbesked.
Kan detta verkligen stämma? Alla platta tak i Sverige måste ju hålla för vissa last-tal. Då brukar man ju tänka på att taket ska kunna klara MYCKET SNÖ!
Tror inte tak i ex. Skåne skulle klara sig med mindre takbjälkar/balkar än i Norrland! Bodde i Umeå med enplans villa, platt tak. Kunde vissa vintrar bli över 2 meter djup snö på taket.
Säkert betydligt tyngre än en kräftfest med 20 - 30 personer.
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Rickard.
B BetongSabbotören skrev:
Kan detta verkligen stämma? Alla platta tak i Sverige måste ju hålla för vissa last-tal. Då brukar man ju tänka på att taket ska kunna klara MYCKET SNÖ!
Tror inte tak i ex. Skåne skulle klara sig med mindre takbjälkar/balkar än i Norrland! Bodde i Umeå med enplans villa, platt tak. Kunde vissa vintrar bli över 2 meter djup snö på taket.
Säkert betydligt tyngre än en kräftfest med 20 - 30 personer.
Googla snözoner så kan du lära dig lite. Jag har för mig att balkonger och terrasser räknas motsvarande snözon 3 så dom allra flesta tak söder om Norrland är egentligen underdimensionerade om dom är enligt norm. Och ja man bygger kraftigare i norrland pga snön, det är ju en självklarhet.
 
  • Gilla
BetongSabbotören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.