Vårt bygge fortskrider i snigelfart trots att vi ligger i dröjsmål, eller kanske mer "tack vare" att vi numer är i dröjsmål. Det finns ju en anledning till att vi inte kommit längre än vi har.

Hade hårda förhandlingar förra veckan med entreprenören där vi stred hårt för att han måste bygga för att se några pengar från oss, samt att han måste börja dra av vite från fakturor framöver. Efter ett par timmars sittning fick vi igenom ungefär hälften av våra hårt ställda krav och vi kände oss ganska nöjda. Det enda som fattades var ett nytt färdigställandedatum som han lovade återkomma med på onsdagen. På fredagen lyckades han få fram: 31 mars. (Vi skulle vara klara 15 sept, och senast givna datum innan detta var 15 december.) Gissa om vi blev aningen paffa!:eek:

Får då via omvägar (grannar som flyttat in redan) höra att byggaren sagt sig vara så förbannade på oss som kunder, så vi ska minsann inte få huset så snabbt som vi tror/kan!?!

Kan en byggare verkligen göra så???

Visseligen tickar vite á 2500kr/vecka som numer dras av på fakturor, men det känns aningen snopet att bara för att vi drar åt och ställer krav, får vi "straff" och blir antagligen det sista huset som blir klara i området, fastän vi var nästa på tur!:mad:

Och för att han ska prioritera oss verkar endast ett språk passa honom som byggare, och det är att betala i förtid. Det vägrar vi! Så kanske får vi också bita i det sura äpplet och acceptera att byggaren är förbannad på oss och således prioritera oss sist. Jag står dock hellre raktyggad med visshet om att vi har pengar att färdigställa själva om det krävs, än att betala in massor av fakturor (och pengar) för jobb han bevisligen inte ibland varken påbörjat och än mindre färdigställt. Känns aningen olustigt det hela. Vad kan man egentligen göra??? Finns något vi kan göra???

Jag skulle ju kontakta en advokat eller åtminstone tala med kommunens konsumentvägledare för att få hjälp att hantera detta.

Frågan är kanske om byggaren har råd att jobba på ert hus ifall han inte får betalt i förskott och att det då i grunden inte handlar om huruvida han är arg på er eller inte. Jag antar att det inte skickas några större fakturor till er om arbetet inte utförs i någon större omfattning och därigenom har väl vitet inte så stor betydelse just nu.

Har ni kollat upp om byggaren har skatteskulder, kreditanmärkningar eller annat som tyder på dålig ekonomi? Han kanske kämpar för att inte gå i KK.

2,500/veckan låter löjligt lite och påverkar inte hans budget så väldigt mycket. Jag körde med 10.000/veckan och det hade effekt - och det var snart två år sedan.

Jag har för mig att om ett bygge drar ut alltför mycket på tiden så kan du som beställare häva avtalet och bygga färdigt med annan byggare på den förstes bekstnad.

Det finns en hel del komplikationer med ett sådant förfarande så det brukliga är nog att man inte tar till det förrän det verkar uppenbart att ett bygge står heöt still och aldrig kommer att slutföras. Och skall man göra det så bör man ha god juridisk rådgivning både vad gäller konsekvenserna och så att formkraven för hävandet uppfylls.

För att han överhuvudtaget ska få in några pengar har han delat lyften i betalningsplanen, så fakturor kommer på halva lyft som motsvarar 5% av kontraktssumman (isf 10%). Av dessa dras sen vitet av. Det är inga stora pengar, men han verkar glad för varje krona, och jag är glad att vitet redan nu tillgodoräknas.

Än så länge byggs det, och så länge han bygger så betalar vi när lyften är klara. Men vi antar att det kommer att avstanna snart.

Vi kollade upp honom, återigen, via kronofogden, och ja, det finns numer en fordran i allmänna mål...på 400000kr. Känns lite lagom olustigt faktiskt. Därför känner vi ännu stakare för att inte betala för mycket. Varje sak han numer gör i vårt hus, blir en sak mindre för oss att anlita någon annan.

Kanske är det så att någon annan betalar i förtid och därför får sitt hus byggt, medan vi som inte betalar i förtid, inte får vårt hus. Känns lite olustigt det hela faktiskt.

Men så länge han faktiskt gör saker känns det som om han får fortsätta bygga. Vi har funderat på att bryta kontraktet, men inser också svårigheten i att leta efter ny entreprenör/hantverkare. Han får bygga tills det tar helt stopp.

Instämmer med Yonna. 2500kr/vecka är ett vite man inte bör gå med på, om det inte är frågan om bygge av ett garage eller så. För ett normalt hus räcker det ju knappt till räntan på kreditiven.

Hur gick det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.