Statistik får man enkelt ut ur webbloggarna, inte genom tapatalk eller liknande.
Jag kör själv några forum och tillåter tapatalk överallt, statistik får jag från google eller apacheloggar...

Sluta gärna med tapatalkstödet, då tappar ni nog nån % besökare men på totalen kanske det inte märks så mkt.
Jag vet att jag inte kommer installera en forumapp till iallafall...
och det är flera forum som jag varit aktiv på via tapatalk som använt tapatalks "build your own app" och man rebrandar bara appen egentligen, men man måste installera en ny app för att kunna köra vettigt från telefonen, vilket gjort att jag slutat vara aktiv.

Anledningarna är många, vissa tar betalt för appen och har forumet reklamfritt, andra kör in reklam i appen när den är gratis, i slutändan vill foruminnehavaraen tjäna pengar på nåt sätt (reklam etc).
Reklam är ett nödvändigt ont, forum/webbloggar osv behöver få in $$$ medans en del användare inte gillart.
Hursomhelst, hur ni än väljer att göra, gör det snyggt ;-)

De har fått lite mer stats när man loggar in via tapatalk, men google analytics ger lite bättre koll..

vtr.nu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vtr.nu-ga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
håkans skrev:
Sluta gärna med tapatalkstödet, då tappar ni nog nån % besökare men på totalen kanske det inte märks så mkt.
Här tror jag du tänker lite fel. Ta en liten paretoresa:

20% av dom som är inloggade är medlemmar
+
80% av inläggen görs av 20% av medlemmarna

Dom som använder Tapatalk är med största sannolikhet dom som skriver mest och hänger här mest för att det är kul.
Detta betyder att forumet föds i huvudsak av endast 4-5% av besökarna och besökarna på forumet vill ju helst läsa inlägg.

Så med att strypa Tapatalk så stryper man även huvudnäringen till forumet, visst kan forumet tappa enbart några % som du skriver men det är ju helt fel användargrupp som tappas.

Vidare tror jag att huvudskribenterna är dom som är minst intresserade av reklamen så att dessa inte ser reklamen är därmed ingen förlust för forumägaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Du måste ha missförstått mig. Vi tar bort annonserna i nästa version av appen.
För snart ett år sedan (9 feb) frågade jag om det var av ekonomiska skäl och om det fanns möjlighet att betala sig fri.

Fick ovanstående svar, men nu är annonserna på plats igen och tapatalk skall bort.

Frågar igen, kan man betala sig fri och fortsätta använda tapatalk?
 
Per Eskilsson skrev:
Nej, vi tar inte bort annonserna i felsökningssyfte. Vi tar bort dem eftersom ni tyckte att det var en sak som gjorde vår app sämre än Tapatalk appen.

Anledningen till att vi vill ha en alldeles egen app är att vi vill att den ska vara gratis för våra besökare. Tapatalk appen är inte gratis. Den kostar visserligen bara 22 kr men många drar sig för att betala även små belopp.

Vi vill också att vår app ska vara enkel att hitta i App Store (och Android Market), det var den inte tidigare.

Vi hoppas ni kommer tycka om vår app och heja på oss i vårt arbete. Vi tror att många kommer kunna ha stor nytta av appen när de inte befinner sig vid sina datorer.
Svar nr 2

:)
 
Nimajneb skrev:
Här tror jag du tänker lite fel. Ta en liten paretoresa:

20% av dom som är inloggade är medlemmar
+
80% av inläggen görs av 20% av medlemmarna

Dom som använder Tapatalk är med största sannolikhet dom som skriver mest och hänger här mest för att det är kul.
Detta betyder att forumet föds i huvudsak av endast 4-5% av besökarna och besökarna på forumet vill ju helst läsa inlägg.

Så med att strypa Tapatalk så stryper man även huvudnäringen till forumet, visst kan forumet tappa enbart några % som du skriver men det är ju helt fel användargrupp som tappas.

Vidare tror jag att huvudskribenterna är dom som är minst intresserade av reklamen så att dessa inte ser reklamen är därmed ingen förlust för forumägaren.
Kanske en app som är reklamfri när man nått upp till en viss mängd inlägg;) , dvs ett sätt att premiera de som är aktiva i forumet.
Själv så har jag idag problem att få plats med mera i telefonen, den klagar på minnesutrymmet, så jag hade tidigare funderat på att gå tillbaka till Tapatalk. Dessutom så är displayen redan idag så liten att jag inte vill få mera oväsentliga info.
 
mattiasp skrev:
Jag tror att grejen är att BH vill visa reklam för oss, och att det av någon anledning är svårt att få att fungera med generisk Tapatalk. Jag skulle vilja passa på att be Admin att överväga att införa någon typ av betalt medlemsskap. Med ett sådant medlemsskap skulle man kunna använda generisk Tapatalk utan reklam, och även kunna ha en liten markering som "bidragande medlem" i anslutning till sitt användarnamn.

Titta på Appstore eller androids motsvarighet. Det finns en massa gratis reklamfinansierat material för de som inte vill betala, och oftast versioner som man betalar för, och därigenom slipper reklam och får fler features. _Det är så eftersom många vill slippa reklamen, och gärna betalar för det_. Jag kan tänka mig att betala ca 200 SEK per år för detta.

Min uppmaning till Admin är att ta reda på vad vi är villiga att betala för tjänsten, gör en kalkyl, och presentera en reklamfri produkt som vi kan få abbonera på.

Att tvinga in oss i en, i våra ögon, sämre produkt än dagens kan aldrig vara lösningen. Att BH behöver ha lönsamhet är det nog väldigt få som har invändningar emot.
Risken finns väl att dom drar in mer än 200kr per medlem och år... ;)
 
AndersS skrev:
Själv så har jag idag problem att få plats med mera i telefonen, den klagar på minnesutrymmet, så jag hade tidigare funderat på att gå tillbaka till Tapatalk. Dessutom så är displayen redan idag så liten att jag inte vill få mera oväsentliga info.
Platsbrist i telefonen är även mitt problem. Jag har plats för en app för alla forum, inte en app per forum.
 
Det poppar nog snart upp ett nytt reklamfritt forum. När rävarna på BH tröttnat på att ägarna inte förstår vem det är som genererar pengarna letas det upp ett nytt forum att briljera på.

Ett forum med frågor om X som inte besvaras blir snart ett tomt forum.

Har sett det förr...
 
  • Gilla
vojma och 1 till
  • Laddar…
Anledningen jag, och säkert många andra, hänger här på BH är just pga frågorna med de snabba och bra svaren!

De snabba och bra svaren kommer från användare som är kunniga och aktiva ofta!

Är det då inte bra med en app som folk verkligen gillar, dvs Tapatalk!

Inga snabba/bra svar = inget BH! Enkelt!

Drar en paralell till konflikten i NHL där ägarna vill ha mer pengar av spelarnas löner. Men ingen bryr sig om att fansen lider och det är dom som betalar för både ägarnas och spelarnas löner!
 
Jag tycker att det är synd att byggahus tar bort tapatalk stödet för att få in flocken till byggahus appen istället. Jag har slutat att läsa forum som inte stödjer tapatalk eftersom jag 75% av forumtiden bedrivs från mobilen. Att ha egen app eller mobil web har inte fungerat för mig, där av så läser jag inte sweclockers forum eller poolforum heller längre.
För mig är det just enkelheten som gör att jag använder tapatalk, den fungerar kanon helt enkelt. Att gå till en beta ( länge..)app som strular funkar kanske för några av er men inte för mig och en hel del andra ser det ut som.
Eftersom er nya app bygger på tapatalk så har jag svårt att se att ni inte kan behålla tapatalk stödet, utan för min del låter det som en strategi för att få reklampengar och inget annat.

För min del är jag rätt säker på att den dagen byggahus tar bort tapatalk i förmån för egen reklamapp kommer jag sluta läsa här också, tyvärr.
 
AndersS skrev:
Kanske en app som är reklamfri när man nått upp till en viss mängd inlägg;), dvs ett sätt att premiera de som är aktiva i forumet.
Själv så har jag idag problem att få plats med mera i telefonen, den klagar på minnesutrymmet, så jag hade tidigare funderat på att gå tillbaka till Tapatalk. Dessutom så är displayen redan idag så liten att jag inte vill få mera oväsentliga info.
Ja, det här tycker jag är en idealisk lösning som vi ska jobba emot: Aktiva medlemmar med ett visst antal inlägg slipper annonser.

Tyvärr stödjer inte Tapatalk den möjligheten.

Under 2013 kommer vi att jobba vidare med att hitta en så optimal lösning som möjligt så att så många som möjligt ska bli nöjda. Om lösningen är en betalapp eller något annat får vi se när vi har sett över det ordentligt.

Så länge kommer vi att låta Byggahus appen vara reklamfri.

Gott Nytt År!
 
Nu när jag skulle gå in i adminpanelen för tapatalk ser jag att de möjliggjort inaktivering av annonser för vissa användargrupper (måste ha skett igår eller idag). Så nu har jag gjort så att forumgudar inte ser annonser.
 
Per Eskilsson skrev:
Nu när jag skulle gå in i adminpanelen för tapatalk ser jag att de möjliggjort inaktivering av annonser för vissa användargrupper (måste ha skett igår eller idag). Så nu har jag gjort så att forumgudar inte ser annonser.
Betyder detta att stödet för Tapatalk kommer att finnas kvar?
 
Nej, det blir via vår app som fungerar precis som Tapatalk.
 
Ni förstår tydligen inte?! Er brandade app fungerar uppenbart INTE som Tapatalk då hälften av alla inlägg i denna tråd handlar om problem med er app.

Kommer troligtvis aldrig använda er app - Byggahus får hitta en bättre affärsmodell (för övrigt tycker jag inte era bokslutssiffror ser så risiga ut).

Idag läser jag väldigt lite vid datorn men går till den för att skriva längre svar. Många av dessa svar kommer inte bli skrivna om jag inte läser i mobilen. Tråkigt men sant, känns lite som när man insåg att man var för gammal för att stå ut med P3.

Tänk om, gör rätt. Statistiken är en mycket dålig ursäkt för bytet, denna går att dra ut skapligt ut loggar. Fast det är klart, det handlar om riktig admin-verksamhet och inte en massa peka och klicka i webbgränssnitt och plugins...
 
  • Gilla
jlinxx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.