Mattiaz skrev:
Säker på det? Kryddor är visst också på tapeten. ;-)
Ja, även en husbyggare kan ju behöva lite krydda på tillvaron :)
 
KnockOnWood skrev:
Kort, koncist och kärnfullt :)

Här handlar det alltså om att bygga hus, inte om att bygga båt, flygplan, bil eller släpvagn.
TS får sätta sitt hus på hjul så att det blir en husvagn eller kanske flytbojar så blir det en båt ;)

Oavsett så är jag ganska säkerpå att TS underskattar energibehovet, tex så drar enbart varmvattenberedaren >3kwh/dygn hos oss (och då räknar jag lågt)
 
Kul projekt! Forska noga och ha hela konstruktionen klar för dig. Bygg sedan efter eget huvud. Det kommer alltid finnas människor som tycker sig veta bättre. Nä sunt förnuft säger jag! Lycka till!
 
Det räcker knappast med sunt förnuft för att bygga och få till ett hus som fungerar, man måste nog även ha lite kunskap. Tror man att det räcker med sunt förnuft är man lite blåögd och kommer så småningom att stöta på patrull.
 
jävla_hus skrev:
...
Oavsett så är jag ganska säkerpå att TS underskattar energibehovet, tex så drar enbart varmvattenberedaren >3kwh/dygn hos oss (och då räknar jag lågt)
Ja, det var lågt räknat! Hur gör ni?

Hos oss, två personer, som inte har överdriven bacillskräck :surprised:
går det åt 125 kWh/månad till varmvattenberedaren.
 
Just därför behöver man forska noga innan man börjar!
 
Ett litet förtydligande. Många tror att man får göra "vad som helst" bara det är 12/24/48 V likspänning. MEN det egentligen har att gör med hur mycket "energi" som kan frigöras om man säger så. Små ficklampsbatterier är tämligen ofarliga eftersom de innehåller så liten mängd energi. Börjar vi prata om ett par bilbatterier så kan man helt obehindrat "svetsa" med dessa och då kanske vi pratar om 12V och 150Ah. Pratar vi om "batteribankar" på 1200Ah så innehåller det REJÄLT mycket energi/kraft som kan göra stor skada och lätt döda en människa, framkalla brand osv om något går tokigt. Det är därför "reglerna" ser ut som de gör även om det är lite otydligt. (Vi förknippar ju vanligtvis bara att det behövs elektriker då det är växelström och 230V och då är det spänningen i kombinationen med strömmen som ställer till det =energin/kraften)

Så är det bara att koppla extraljusen/stereo till bilen som drar lite ström så är det helt OK men börjar man att ska installera fasta maskiner och batteribankar på 1200Ah så är det otroligt mycket större krafter/energi inblandat som gör att man måste vara behörig enligt reglerna. Sen att det "tekniskt" inte är mycket svårare än att koppla in en bilstereo är en annan sak men det är konsekvenserna som kan hända om det blir fel som är mycket större.
 
Det här gäller vid låga spänningar och vad man får göra själv.
Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med

nominell spänning om högst 50 V med
effekt om högst 200 VA och
ström begränsad av säkring på högst 10 A
 
Att bygga en välisolerad och tät "låda"
att värma upp billigt är inte så svårt.
Svårare blir det om man ska följa Boverkets krav att luftvolymen ska bytas ut 12 gånger per dygn, även en fläkt drar ström och ska man få till någon billig uppvärmning så behöver man någon typ av värmeväxlare.
 
Man får väl göra som de gör med reklamskyltarna på vagnarna utefter våra vägar. Ta ett 50m2 hus och skruva på hjul. Då kommer man runt problemet. : )
 
Men... är det riktigt?


Enligt ELSÄK-FS 2010:4
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

Det står ju klart ock tydligt "starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V"

Men om du BARA har en spänning under 50V kan det ju inte räknas som att den INGÅR i en starkströmsanläggning.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt, rätta mig gärna om jag har fel, men det vore ju bra att få detta utrett till 100%.

MVH
Ole
 
D
En intressant tråd. Hoppas att elsäkerheten går fram så ingen skadas.

Det jag funderar på är om man verkligen får ner driftkostnaden avsevärt om man bara använder sol energi gentemot kostnaden för el genom nätet. Kan tänka mig om det är korta perioder under sommaren men hur blir det om man ska ha det hela året. Kan tänka mig det sänker ens kostnad om man har kombination av sol celler och abonnemang och säljer överskottet.

Sen kanske inte trådskaparen tanke. Men läste för ett tag sen om några som byggde in huset i enklast beskrivet ett stort växt hus. Hade varit intressant veta hur ett sådan hus hade funkat med driftkostnad och kostnad för bygga.
Vist blir ju mer värma upp men borde kunna vara mer självförsörjande med maten året om.
 
Thronborg, du läser fel. Alla tre villkoren måste vara uppfyllda för att det inte ska vara en starkströmsanläggning, så tex en anläggning på 12 Volt kan mycket väl vara en starkströmsanläggning.
 
elmont skrev:
Thronborg, du läser fel. Alla tre villkoren måste vara uppfyllda för att det inte ska vara en starkströmsanläggning, så tex en anläggning på 12 Volt kan mycket väl vara en starkströmsanläggning.
Vad är då en skyddsklenspänningskrets?

Jag är själv utbildad Radio och TV tekniker. Jag har ingen elbehörighet. Men lik förbaskat har jag rätt att öppna och reparera tex. en TV som drivs med 220V som har både starkströmsdelar samt lågspänningsdelar + högspänning upp till 30.000V. Och jag har ingen elbehörighet.

Hur får jag det utan elbehörighet om det är som du påstår?

Jag tror "läs tror" att det är just det som denna lag just beskriver.

MVH
Ole
 
Thronborg skrev:
Vad är då en skyddsklenspänningskrets?

Jag är själv utbildad Radio och TV tekniker. Jag har ingen elbehörighet. Men lik förbaskat har jag rätt att öppna och reparera tex. en TV som drivs med 220V som har både starkströmsdelar samt lågspänningsdelar + högspänning upp till 30.000V. Och jag har ingen elbehörighet.

Hur får jag det utan elbehörighet om det är som du påstår?

Jag tror "läs tror" att det är just det som denna lag just beskriver.

MVH
Ole
Skillnad på en apparat och en fast anläggning också, en tv är en apparat och en solcellsanläggning är en anläggning. Förmodligen är det det du kan lätt flytta på är en apparat annars en anläggning eller nåt sånt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.