Jag har ett drygt dubbelt så stort hus, 125 kvm byggyta, och med en uppskattad elförbrukning av 5150 kWh/år.
Och jag har inga solpaneler eller solceller eller batterier, bara en liten L/L-värmepump.
Och inga 62 cm isolering i väggarna, utan hälften, 310 mm.
Hade jag haft en solfångare på taket hade energiförbrukningen nog minskat något.
Men till vilken investeringskostnad?

Vad jag menar är att det gäller att tänka till vad man satsar på.
Som det heter: För mycket och för lite skämmer allt :)


För övrigt, när du skriver
Kyl o frys: 48A/dygn
Lampor: 2A/dygn
Dator och mobil och annan elektronik: 40A/dygn. (Reglerbart)
så är det inte meningsfullt.
A (Ampère) är en enhet för strömstyrka.
Om du vill ange hur mycket energi t.ex. kylskåpet kräver per dygn,
så är enheten lämpligen kWh (kiloWatt-timmar).
 
48 A/dygn måste väl rimligen tolkas som 48A x 230 V = 11 kW/dygn
- eller ? - och i så fall är det en väldigt dyr (i drift) kyl o frys :) ... .

Iofs värmer den huset med precis lika kW som den förbrukar (när
det är kallt så uppvärmning behövas) - men är man ute efter spara
el (liknande) är det kanske läge kolla över denna "detalj" .. .
 
Redigerat:
palbin skrev:
48 A/dygn måste väl rimligen tolkas som 48A x 230 V = 11 kW/dygn
- eller ? - och i så fall är det en väldigt dyr kyl o frys :) ... .
Nej, fortfarande fel!

Eller menar du att vi skall tolka "11 kW/dygn" som 11 x 24 = 264 kWh,
eller 11 kWh per dygn?

Watt och kW är mått på effekt.
kWh är ett mått på energi.

Och det är energin som våra elmätare mäter, och som vi betalar för.
 
Jo jag vet - men att ange 48 A/dygn är ju som sagt oriktigt -
och jag försökte tolka det till ngt riktigt - och då blev det vad
jag skrev ... .

Men det är väl bäst Jonas får förklara vad han menar :) ... .
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Självklart menar jag Ah/dygn, jag är en mästare på att skriva fel, ta 48AhX12v=wh. Så 0,5Kwh/dag säg 1Kwh/dag. Anledningen till ah som räkneenhet är att jag räknat med 0 el speciellt i dec+jan. Så räknar på 1200Ah batteri o de borde hålla 2 månader om man snålar med el de månaderna. Sedan kommer kyl o frys vara 12v och även mobil/datorladdare. Kommer även finnas 230v.
Då dem traditionella 230v kyl o frys är så stora och drar dessutom mer energi, av vad jag kunnat se på internet åtminstone. En 12v känns som bästa alternativet just nu.
Huvudsakligen 230v för lampor och verktyg och övrigt oplanerat

De saker som kommer dra el kan ändras allt eftersom dock, inget köpt eller hugget i sten än,
100Ahx12 = 1,2Kwh/dygn-
2+Ahx230 = 0,6Kwh/dygn.
säg 1000Kwh/år åt det, kanske ännu mer trots den lilla elektronikutrustningen? (En ny laptop idag drar inte mer än 50W i belastning som är inriktad på energiförbrukning)
 
Redigerat:
Tänk även på att du ur en batteribank på 1200 Ah inte på långa vägar kan plocka ur 1200 Ah, jag vet inte säkert hur mycket du kan ta innan spänningen blir för låg men skulle gissa halva kapaciteten dvs 600 Ah.
Och räkna med kWh (Volt x Ampere x timmar) så får du ett mycket bättre "mått" på vilken energiförbrukning du kommer att få då man normalt anger förbrukning i kWh och effekt i kW.
Ps
Ska du ha 230V som du "tillverkar" själv med hjälp av en omformare tycker jag att du ska göra hela din elinstallation för 230 V. Alla "maskiner" som drivs med 230V är billigare än motsvarande 12 "maskiner".
Elinstallationen blir billigare med 230V, inte minst pga att materialet inte behöver dimensioneras för lika stora strömmar och du i princip slipper spänningsfall i dina ledningar.
Och för dom pengar det kostar att fixa egen ström kan du under lååång tid köpa din ström.
 
Redigerat:
Det med att spänningen blir för låg, räknar du med AGM batterier då? De ska tåla djupurladdning, och 6st batterier som har 216ah enligt C20mätning (20timmars urladdning) borde ge närmre 1200 än 600 tycker jag?
Blir svårt att räkna med kWh när jag inte har samma volt genom huset, klart att det går men.. Möjligt att jag bara kör 230V också om det blir pengar över för flera och starkare växelriktare.
 
Ok, jag är med gällande golvkonstruktionen. Det är inga konstigheter med att ha en grundmur med ett träbjälklag ovanpå, trodde du skulle ha betonggolv....

Men bjälklaget skall inte vara fuktsäkrat och absolut inget tryckimpregnerat, det skall vata torrt. Plast lägger du på marken, sen handlar det om att få ett torrt klimat i grunden. Om du får fuktproblem är det däremot problematiskt eftersom du inte har el till avfuktare.

Men blir verkligen en platta så mycket dyrare om du ändå skall gräva ut en meter?
 
Ja jag tror det blir ganska mycket dyrare med platta, 50-100tusen, och det blir en stor del på så liten budget.
Okej, det behöver nödvändigtvis inte vara ett "bekvämt hus" utan jag tänker mig att vintern medför arbete såsom att kanske hålla torrt där nere på något vis, men hur håller jag lättast torrt under? Makadam och plastduk, dräneringsrör? Mera? Ju högre upp från marken desto torrare?
 
Redigerat:
Jonas Lindberg skrev:
Det med att spänningen blir för låg, räknar du med AGM batterier då? De ska tåla djupurladdning, och 6st batterier som har 216ah enligt C20mätning (20timmars urladdning) borde ge närmre 1200 än 600 tycker jag?
Blir svårt att räkna med kWh när jag inte har samma volt genom huset, klart att det går men.. Möjligt att jag bara kör 230V också om det blir pengar över för flera och starkare växelriktare.
Med växelriktare har du problemet med startström från ex kylskåp kontra tomgångsförbrukningen från växelriktare. En växelriktare som är effektiv nog att stå på jämt (låg tomgångsförbrukning) men stor nog att orka dra igång en kylskåpskompressor med bra nog strömkvalitet (ren sinus) för att sakerna ska hålla blir dyrt.

Ang. batterier går det som du säger att pressa ur dem nästan 1200Ah med bekostnad av livslängden. Bly har dålig livslängd nog som det är och är du dumsnål åker du nog på att byta hela banken efter två eller tre vintrar. Nyttjar du max 600 skulle jag gissa på att batterierna kan klara sig i alla fall 10 år. Flera som försökt bygga hus för permanentboende med bly har gett upp. "NS Effektivare energi" bytte till lithium (och har fossilbränsle till värme och matlagning) och vår sommarstugegranne fick nog och drog in riktig el.

Visst låter jag negativ men det är bättre att du blir realistisk innan du bygger än att du står där med en stuga som inte går att bo i på vintern och sönderkörda elpryttlar.


Skulle jag vara i din sits skulle jag bygga en "vanlig" stuga, isolera den lite extra. Ha vattenburen värme som värms av solvärmepaneler på sommaren och vattenmantlad kamin på vintern. För att inte riskera att hela stugan fryser sönder skulle jag ha någon automatisk backup, tänk elpatron som slår på ifall ingen är hemma och eldar. Vill du inte koppla in dig på elnätet får du hitta en gasoldriven patron eller liknande. Solel går väl att driva lampor och laptop på under sommaren, på vintern får du nog räkna med att ha en bensingenerator puttrandes några timmar varje dag för att ladda batteribanken.

Enklaste är väl när man ändå bygger att nyttja gamla tiders kunskap med oisolerat skafferi på norrsidan, eventuellt jordrör till det. Stora fönster i söderläge men med överhäng som skuggar under sommarmånaderna så du slipper kokas inomhus.

På alternativ.nu finns mycket kunskap om den här typen av boenden.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Gamla solpaneler ger inget under vintern men nya ger, om dock lite och även molninga dagar.
Tycker inte att du är negativ, bara konstruktiv kritik. Tänkte att ett alternativ som finns är även att ladda batterier hos granne för en peng under vintern. Värmer jag dessutom med ved och inte använder el till uppvärmning så räcker nästan 600Ah en vinter, alternativt köpa ett vindkraftverk eller öka batterikapaciteten med kanske 50 %? Har varit inne en del på alternativ.nu men mest letat efter mat och kompost och annat där, riktade mig hitåt för elen och konstruktionen

Ja stora fönster på sydsidan och bara ett litet på norr, mellan V och Ö. Hade tänkt använda mig av lite gamla knep, bodde som liten i ett gammalt hus där vi fick göra så för dörrar och fönster och hade använde flitigt jordkällare och ett kallt skafferi. Lite det jag menade när jag tidigare skrev att huset inte nödvändigtvis behöver vara "bekvämt" att man behöver använda lite gamla knep.
 
Om du tänker göra eljobbet själv så gäller samma bestämmelser om behörighet för den här typen av jobb som jobb med "vanlig" elinstallationer. Det spelar ingen roll om det är 12 V det är den totala effekten som är avgörande.
OCH det är inga problem att räkna i kW och kWh, kW är amper x ström oavsett ström och spänning och för kWh tar du bara kW x timmar.
 
Tänkte göra delvis av installation själv, i princip låta en elektriker dra kablarna bara från batterierna till husets kontakter.
En sparsam vinterdag antar jag skulle dra 3-4Kwh? 2-3Kwh för frys? (En liten) Borde dra mindre under vintern. Kapacitet för vintern blir då som max ca 27Kwh. Men de låter väldigt lite, räknat fel? 12st 200Ah 12V batterier, parallelkoppla 6 st batterier som är seriekopplade till 24V.

Edit: Räknade nog fel på frys, för lite mindre så blir det nog närmre 0,5-1Kwh.
Så ca 1-2Kwh/dag, fortfarande knapert med el unter vintern ändå dock.
 
Redigerat:
Ett litet sidospår som jag själv grunnat lite på ang. belysning i off-grid-hus;
I de flesta trådar så rekommenderar man att man ska köra hela elinstallationen på 230VAC om man ändå vill ha kyl, spis, och liknande.
Är det inte ett slöseri med el att först transformera upp den låga likspänningen som finns i batteribanken till 230VAC, för att sedan transformera ner och omvandla till låg likspänning igen i ledlamporna (som jag antar att man vill använda).
Är verkligen förlusterna så små med dagens teknik?
Eller är det ett pris man gärna betalar för att installationen ska bil så billig/framtidssäkrad som möjligt?
 
Hade tänkt köra mestadels 230VAC, för allt utom kyl/frys och ev. laddare. Så har jag en 12V laddstation (Tänkte biluttag ciggarettändare) där man kan ladda mobil och laptop. Då alla batterier inte laddas från samma regulator blir det 2-3 kretsar, självklart kan jag sluta alla till en, men att låta en krets vara en egen krets och vara 12VDC och resterande 230VAC.

För övrigt någon som har erfarenhet kring vindkraftverk? Då jag behöver mer el under vintern. Säg ett vindkraftverk som ska ge 750W vid 12m/s (snittvind i sverige vad jag hittat är ca 8) Vad kan man räkna med att ett sådant kan ge? Hört väldigt olika åsikter om huruvida bra dem är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.