Jonas Lindberg skrev:
Tänkte att ett alternativ som finns är även att ladda batterier hos granne för en peng under vintern. Värmer jag dessutom med ved och inte använder el till uppvärmning så räcker nästan 600Ah en vinter, alternativt köpa ett vindkraftverk eller öka batterikapaciteten med kanske 50 %? Har varit inne en del på alternativ.nu men mest letat efter mat och kompost och annat där, riktade mig hitåt för elen och konstruktionen
Vilken spänning pratar vi här? 12 volt och 600 ah innebär 7,2 kWh. Ett kylskåp i en vecka ungefär. Jag har en inverter på 600W som drar 0,7a i tomgång. Den gör av med 600 ah på en månad utan någon som helst last. Det känns som att du missar något i dina beräkningar.

Har du sett det här?
http://nseffektivareenergi.se/epage...gi.se/Categories/"Det Självförsörjande huset"

Häftigt, inte riktigt självförsörjande och förfärligt dyrt.
 
24volt 1200Ah alltså 28Kwh. 600Ah 24Volt om jag vill spara batteriernas livstid. Tittat på inverter på 1000W som ska dra 0,18A.
Så under vintern tror jag att jag klarar en månad med bara solelen, frågan är om ett vindkraftverk kan förlänga det till 2-3 månader? Annars börjar det väl luta åt att koppla upp nätel, kan man göra det på ett smidigt sätt så att man har en laddstation ungefär? Så att jag bara använder nätel till att fylla på batterierna under vintern, med låg förbrukning blir kostnaden inte enorm, så kanske man senare kan komplettera med mer el så det blir mer eller helt självförsörjt.
 
Redigerat:
Vad räknar du med att förbruka? Varianten att vara ansluten till nätet, men ladda batterierna med nätel och sedan köra huset från dessa kan inte jag se några fördelar med. Det kommer markant att höja förbrukningen jämfört med att använda nätet direkt.

Det finns system som växlar mellan batteribank och nät efter tillgång på batteriel. Då har du alltid el även om batterierna är slut. Batterierna fungerar fortfarande vid strömavbrott.

Sedan finns lösningen att låta en inverter återmata på nätet när det är överskott och ta el från nätet när det är underskott. Då tas all energi som solpanelerna kan ge till vara och du behöver inga batterier.

Båda lösningarna innebär att du måste ha en anslutning till nätet med de fasta avgifter som det innebär.

Frågan är vad du vill vinna på konceptet. Känslan av oberoende? Miljöaspekten? Kostnaden?

Om det var möjligt att spara pengar på att göra sin egen el med solpaneler tror jag att många fler skulle göra det.
 
Vet inte om det har diskuterats redan men kan du inte ha en kamin som uppvärmning?
Jag tror inte på solenergi som enda energikälla i Sverige, det funkar endast som ett stöd.
Vi har byggt passiva hus med solenergi men då har de haft kamin också för uppvärming.
 
Avemo skrev:
Vad räknar du med att förbruka? Varianten att vara ansluten till nätet, men ladda batterierna med nätel och sedan köra huset från dessa kan inte jag se några fördelar med. Det kommer markant att höja förbrukningen jämfört med att använda nätet direkt.

Det finns system som växlar mellan batteribank och nät efter tillgång på batteriel. Då har du alltid el även om batterierna är slut. Batterierna fungerar fortfarande vid strömavbrott.

Sedan finns lösningen att låta en inverter återmata på nätet när det är överskott och ta el från nätet när det är underskott. Då tas all energi som solpanelerna kan ge till vara och du behöver inga batterier.

Båda lösningarna innebär att du måste ha en anslutning till nätet med de fasta avgifter som det innebär.

Frågan är vad du vill vinna på konceptet. Känslan av oberoende? Miljöaspekten? Kostnaden?

Om det var möjligt att spara pengar på att göra sin egen el med solpaneler tror jag att många fler skulle göra det.
Tänkte förbruka 1-2Kwh/dygn under vintern, under sommaren är det överflöd av energi så då behöver jag tänka mindre på det. Kanske opraktiskt ja, men jag tänker mig att jag inte behöver använda nätelen mer än 6-12dygn/år, utan att behöva djupurladda batterierna. Ännu mindre med ett vindkraftverk.
Borde väl gå att ha nätelen kopplat till ett relä som sedan leder till laddningsregulatorerna?
Målet är en billig drift
 
Redigerat:
Vet inte om det har diskuterats redan men kan du inte ha en kamin som uppvärmning?
Jag tror inte på solenergi som enda energikälla i Sverige, det funkar endast som ett stöd.
Vi har byggt passiva hus med solenergi men då har de haft kamin också för uppvärming.
Ja, så är det tänkt. Men skulle gärna inte behöva mer än 5-10 kubikmeter ved.
 
Ska du inte köpa el mer än en vecka per år och 3 kWh per dag tror jag nog du ska satsa på ett litet elverk, bränsle och elverkskostnaden blir i så fall mycket lägre än den fasta avgiften. Bara kostnaden du spar in på att inte köpa nått mätarskåp betalar ett litet elverk.
OCH ska du göra delar av din elinstallation själv är det säkrast att du FÖRST skaffar en elektriker som vill jobba på det viset, dom allra flesta tackar nej till den typ av arbete. Ingen vill väl ta ansvar ( och ev bli skadeståndsskyldig) för nått som någon annan gjort.
 
elmont skrev:
Ska du inte köpa el mer än en vecka per år och 3 kWh per dag tror jag nog du ska satsa på ett litet elverk, bränsle och elverkskostnaden blir i så fall mycket lägre än den fasta avgiften. Bara kostnaden du spar in på att inte köpa nått mätarskåp betalar ett litet elverk.
OCH ska du göra delar av din elinstallation själv är det säkrast att du FÖRST skaffar en elektriker som vill jobba på det viset, dom allra flesta tackar nej till den typ av arbete. Ingen vill väl ta ansvar ( och ev bli skadeståndsskyldig) för nått som någon annan gjort.
Vad för sorts elverk är att rekomendera då? Ett som går på ved? Ja jag tror också det blir dyrt, därför jag inte vill vara uppkopplad.
Elinstallationen för min del blir att montera solceller och koppla dem till batterier, det borde inte vara så svårt, det medföljer i princip kablar som är plug and play och skurv och mutter på batteripol. Det känner jag inte att jag behöver en elektriker för, och det borde en förstå.
 
Du kopplar som alla andra som du vill MEN det är INTE tillåtet/lagligt och kan vålla problem om det händer en olycka. Dom som är absolut farligaste "kopplarna/hempularna" är dom som TYCKER att det inte kan vara så svårt för dom tror dom kan fast dom i själva verket inte har ens dom basala kunskaperna. Gränsen av vad som du utan behörighet får koppla är: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2007_2 och 2010_4.pdf

Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
Men det är din och din omgivnings säkerhet det handlar om så valet är ditt.
Och med så få gångtimmar och låg effekt duger i stort vilket elverk som helst, det skulle ju handla om någon timma då och då. MEN det är om dina "kalkyler" stämmer vilket jag personligen starkt tvivlar på.
Jag skulle kunna ge dig långa och uttömmande "resonemang" om varför jag tvivlar men eftersom jag tycks känna att du redan är "frälst" angående din ide känns det rätt meningslöst argumentera.
 
En annan aspekt på ett resurssnålt byggande:

Det billigaste grundläggningssättet för mindre hus, eller stugor, är plintgrund.
Det går åt väldigt lite betong, som nog är det byggnadsmaterial som är mest resurskrävande.
Och det är ett bättre sätt att tackla ev. fuktproblem än en krypgrund.

Att ha golvvärme, speciellt sådan ingjuten i en betongplatta, är inte särskilt energisnålt.
Allt snack om att man kan hålla lägre temp osv är nog mest försäljarsnack.
Bättre att värma luften, som du gör med din lilla vedkamin.
 
elmont skrev:
Du kopplar som alla andra som du vill MEN det är INTE tillåtet/lagligt och kan vålla problem om det händer en olycka. Dom som är absolut farligaste "kopplarna/hempularna" är dom som TYCKER att det inte kan vara så svårt för dom tror dom kan fast dom i själva verket inte har ens dom basala kunskaperna. Gränsen av vad som du utan behörighet får koppla är: [länk]

Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
Men det är din och din omgivnings säkerhet det handlar om så valet är ditt.
Och med så få gångtimmar och låg effekt duger i stort vilket elverk som helst, det skulle ju handla om någon timma då och då. MEN det är om dina "kalkyler" stämmer vilket jag personligen starkt tvivlar på.
Jag skulle kunna ge dig långa och uttömmande "resonemang" om varför jag tvivlar men eftersom jag tycks känna att du redan är "frälst" angående din ide känns det rätt meningslöst argumentera.
Kommer bara koppla 12V och 24V batterier, ungefär like simpelt som att meka med bil eller ljudsystem. Ingen annan kabeldragning.
Frälst? Då hade jag inte vänt mig hit. Att jag kan klara mig på mindre än 3kWh/dygn eller vad menar du? Har ju insett att batterierna snarare räcker 1 vecka. Så vad ska jag prioritera? Ett bra elverk, mer batterier och ett mindre elverk eller kanske ladda själv med bilgenerator och mankraft eller annat? För 1 vecka kanske är lite väl lite ifall något går sönder eller annat dylikt? Eller alternativt köra ett elverk nästan hela vintern som ger ungefär 250-300W? För fan en bilgenerator ger ju mer än det...
 
KnockOnWood skrev:
En annan aspekt på ett resurssnålt byggande:

Det billigaste grundläggningssättet för mindre hus, eller stugor, är plintgrund.
Det går åt väldigt lite betong, som nog är det byggnadsmaterial som är mest resurskrävande.
Och det är ett bättre sätt att tackla ev. fuktproblem än en krypgrund.

Att ha golvvärme, speciellt sådan ingjuten i en betongplatta, är inte särskilt energisnålt.
Allt snack om att man kan hålla lägre temp osv är nog mest försäljarsnack.
Bättre att värma luften, som du gör med din lilla vedkamin.
Jo det jag tänkte med min "betongplatteram" var väl någon konstig sorts plintgrund, men en mer basic plintgrund blir nog bättre absolut. Men jag är fortfarande lite rädd för att det ska mögla. Å andra sidan verkar/känns det lätt att åtgärda när huset står på plintar.

Inte bättre att ha vattenmantlad kamin? Eller är det onödigt när huset är så litet? Tänker mig närmare 50 än 33kvm dock.
 
Förstår du inte vad jag säger om behörighetskravet???? Det spelar INGEN ROLL om det är 1 Volt, 12 Volt, 24 Volt eller någon annan spänning och det spelar INGEN roll om du matar med ett batteri eller nått annat.
Det som gäller är att utan behörighet är det som står under tillåtet. Så ett elverk kopplat till din anläggning och som ger 250W kräver behörighet.
Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
 
Jag tror att du behöver förtydliga vad ditt mål med bygget är. Dela sedan upp frågeställningarna lite så tror jag det är lättare att få hjälp. Nu diskuteras behörighetskrav och grundläggning i samma tråd.
 
Du pratar också om att vara till stor del självförsörjande på mat. Vad har du tänkt odla och hur ska du långtidslagra allt? Odlingssäsongen är relativt kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.