Hej!

Jag postade en liknande tråd som förmodligen hade för många frågor i sig under "Planlösning" så jag provar här med en specifik fråga istället.

Jag ämnar bygga ett litet badrum, min fundering är om det blir FÖR litet?
Nedan är utrymmet jag har att tillgå, skall jag skippa förrådet som gränsar till det tilltänkta badrummet (även om det är ytterligt välbehövligt) och satsa enbart på ett lite större badrum?

badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om så; har ni då några tips på hur jag bör strukturera upp det?

Tack på förhand!
 
Jag tror inte det blir för litet. Satsa på glasdörrar till duschen som du kan vika inåt. Gänga om dörren så den öppnas utåt.
 
Y
Undvik kabin, sådan kan man behöva flytta vid avloppsrensning eller vattenläcka. Inte kul att behöva demontera toalett och handfat för kunna göra detta.
 
Gör nbyggda hyllorså spar du plats.
 
frågan är om man får upp dörrarna till duschen när wc och handfat blir så nära
 
Duschkabin kommer det INTE att bli, möjligtvis glasdörrar men då var ju just problemet hur man öppnar dem?
Räcker det till om man öppnar dem inåt? Kommer man förbi dörr #2 då?

Jag har provat att flytta runt lite saker på ritningen och kommit upp med denna eventuella plan: Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar detta vettigare? Då kan man kanske ha öppningsbara duschdörrar där den lilla öppnas mot dörren ut från badrummet. Blir det för trångt ändå?
Skall man satsa på ett duschdraperi?
 
Rummet är inte för litet, och jag tycker den första planlösningen är bra. Vi har ett badrum i samma storleksklass och det fungerar bra. Det finns lite bilder i den här tråden.

Är det en lägenhet? Isåfall tror jag att du kan klämma in en tvättmaskin också. Kolla detta inlägg. Dörr som öppnas utåt är bra. Om du vill kan du säkert sätta en elektrisk handdukstork på dörren för att få plats med handdukar.
 
Ja det såg ju lite snarlikt ut faktiskt, tack snälla för tipset!

Det är ingen lägenhet utan ett hus och jag har redan en toalett och ett badrum men saknar då en till dusch (vi är tre i familjen varav det ena är ett barn som snart är tonåring - två dushar behövs!).

Det nya badrummet kommer vara placerat i biarean av huset och mer info om det kan läsas här (jag förutsätter att korspostning är ok): http://www.byggahus.se/forum/planlosningar/221331-renovera-bygga-om.html
 
Om detta är sekundärmuggen så hade jag nog övervägt att göra ungefär 140 x 140. Man behöver egentligen inte jättemycket plats i ett andrabadrum, det räcker med tillräckligt mycket svängrum för att kunna torka sig efter duschen och toabesöket samt lite förvaring för tandborstar och annat. Jag hade satt muggstolen där du har handfatet i alt 2, duschen i övre vänstra hörnet och sedan en kommod + spegelskåp med förvaring där du har duschen i alt 2. Kanske 50 cm kommod och 90 x 90 duschhörna med svängda dörrar?
 
Tack för input!
Jag har provat att göra som du föreslår på en ritning, men det ser nästan lite trångt ut.
Tanken jag hade var att sätta in duschdörrar från INR (http://www.inr.se/sv/tips-badrum/duschverkstan/horna/linc-niagara/) och frågan är då om det går att öppna dörrarna och komma in i duschen utan problem?

Jag bifogar ett par olika varianter däribland ditt förslag med en mängd mått så syns det kanske tydligare:
Capture3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det funka så i alla fall?
 
Ja det finns nog en risk att det blir trångt om man har vikbara dörrar, egentligen fungerar det nog bättre med duschdraperi eller med skjutdörrar som vi har i vårt 160 x 180 badrum. Det kanske kan funka med en INR ARC modell 16 också.

86-8304_m.jpg
 
Nackdelen med en fast dusch i standarmått är att det blir ännu trängre.
Utrymmet för handfatet blir så smalt att man kommer att slå i armbågarna även om man är väldigt liten, 55cm är inte mycket att spela på dessvärre :(


Capture4.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Följdfråga:

Måste badrummet vara anpassat för funktionsnedsatta? Är detta ett krav nu förtiden?
Räcker det med ETT badrum som är anpassat för funktionsnedsatta eller måste ALLA vara det om man bygger ett nytt?
 
Silverridge skrev:
Följdfråga:

Måste badrummet vara anpassat för funktionsnedsatta? Är detta ett krav nu förtiden?
Räcker det med ETT badrum som är anpassat för funktionsnedsatta eller måste ALLA vara det om man bygger ett nytt?
Det räcker med ETT wc/badrum, på samma plan som kök och ett sovrum. Idén bakom detta är att en person med funktionshinder skall kunna klara av det nödvändigaste (äta, sova, tvätta sig).
 
T
Varför skulle det bli trångt med vikdörrar? Man har ju bara dörrarna stängda när man duschar och när man är klar viker man in dessa till väggen och sedan har man all plats i världen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.