tank77 skrev:
Varför skulle det bli trångt med vikdörrar? Man har ju bara dörrarna stängda när man duschar och när man är klar viker man in dessa till väggen och sedan har man all plats i världen:)
Jag skulle välja vikdörr, men jag tror folk tänker att man måste vika upp dem för att kliva in....jag tror man även kan vika in en, öppna en lite o gå in. Även 70x90 duschyta funkar för de flesta som ej är mycket överviktiga.
 
Jag tänker mig något sånt här.
Det röda är den fasta delen av duschhörnan med skjutdörrar, den orange delen dörrpartierna. Då kan du stå lite snett intill duschhörnans kant när man tvättar händerna och låta armbågarna sticka ut in i duschhörnan.

bad01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vikdörrar kan nog funka också bara man väljer rätt modell. Sätter man vanliga vikdörrar av den modell man väljer först så antar jag att man måste öppna dörren närmast toan så mycket det går, sedan vrida sig runt den andra dörren och sedan stänga bägge. Det är bäst att testa i en butik att det känns bra tror jag.
 
Du har inte övervägt att ha duschen i övre högra hörnet?
Det blir kanske lite trångt att ha den så nära rumsdörren, men å andra sidan får du hela vänstra kortväggen över till toa och tvättställ.
 
Jag valde att i två av mina badrum sätta en Josephine från INR. Supersmidig som lätt viks in mot vägg när man inte använder duschen och ger ett, enligt mitt tycke, mycket större badrum. Visst, en sidan är öppen när man duschar men det välvda glaset gör ändå att öppningen blir relativt liten.

LINC-Josephine-Zebra.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde dock klarglas och inte Zebra-randigt..
 
Toppen, tack för alla tips och ideér. Kul att så många engagerar sig, det uppskattas verkligen!

MRK:
Tack för klargörandet, då behöver jag i varje fall inte oroa mig för den biten längre. Det var skönt!

pelpet:
En sådan dusch skulle ju kunna tänkas fungera, men jag tycker nästan att det verkar trångt vid handfatet i varje fall? Det är klart ett alternativ hur som helst.

n_sandstrom
Så här menar du?
Capture5.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en möjlig lösning, den liknar dock lite den med en oregelbunden dusch i vänstra hörnet och verkar ge ungefär samma utrymme (se nedan), frågan är då vilken av dessa lösningar som skulle KÄNNAS störst:
Capture2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


slacker:
Jag gillar dom dörrarna rent estetiskt men frågan är om inte badrummet är för litet för bara EN dörr.
Blir inte ALLT blött när man duschar då? Toalett eller handfat beroende på vad som är närmast riskerar ju väldigt mycket stänk från duschen?
 
Har man en fast dusch med skjutbara dörrar så kommer ju utrymmet att upplevas som mindre vilket inte är så bra iom att utrymmet redan är väldigt litet.
Har man en med vikbara dörrar så är jag orolig för att man inte skall komma in i duschen, men det kanske räcker med att kunna öppna en dörr 40cm utåt och den andra inåt för att komma i mellan?
 
Ungefär så, fast kanske tvättstället på samma väg som toan. Jag tycker personligen att små rum känns större om man samplacerar tvättställ + WC, och har duschen "där borta".
Kombinerar du det dessutom med 2st raka dörrar, som kan fällas in mot väggen då du inte duschar, så blir det nog rätt rymligt när duschen är gömd.
 
Jag tycker att duschen ska vara längst bort från dörren, så att man slipper kliva i stänk på golvet om man bara ska på muggen.

Jag har tjatat om det tidigare, men den bästa lösningen i ett väldigt litet badrum är troligen ett duschdraperi. Jag vet att de ofta blir fula, kladdiga och och ibland kan klistra sig längs kroppen då man duschar men jag har läst att det är problem som främst hänger ihop med billiga draperier. Det kan vara värt att undersöka iallafall.
 
n_sandstrom:
Placerar jag bägge på samma vägg så blir det inte mer utrymme än ~40cm framför handfatet när dörrarna är uppfällda vilket blir lite väl trångt. Raka dörrar; slår inte dem i duschblandaren när man stänger dem?

Hur känsliga är duschdörrar för våld rent generellt? Klarar dom att att smällas upp i något hårt eller kommer dom obönhörligen spricka om man råkar göra det?

pelpet:
Jo jag är ju benägen att hålla med dig. Duschdraperi är ju ett enkelt och framför allt väldigt billigt sätt att lösa problematiken på. Nackdelen är ju det estetiska, men går det inte att lösa på annat sätt så är det ju den vägen jag får gå. Jag ser det dock lite som en sista nödlösning då jag helst hade haft glasdörrar som gör att rummet känns så stort som det bara är möjligt.
 
Min tanke var snarare att ha duschen åt andra hållet, 90cm upp/ned och 75cm höger/vänster. Men det blir kanske trångt ändå.

"Raka dörrar" var inte vad jag hade tänkt skriva, blev lite syftningsfel. Menade gångjärnsdörrar, snarare än sådan design med halva väggar och skjutdörrar.
 
En duschvägg med handfat kanske kan vara något för ditt badrum?

Jag har inte tänkt ut någon planlösning kring en sådan utan det var mest tänkt som en idé att fundera kring.

categories_header_541_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
n_sandstrom:
Ja där sa du ju nåt - att jag missat det helt?!

V #1: Capture6.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V #2: Capture7.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar ju ge gott om utrymme för att kunna öppna åtminstone den ena dörren och den andra skapligt vid inträde i duschen. Detta skulle ju även möjliggöra ett bredare handfat (upp till 70cm i bredd istället för 55cm) som syns på V #2 och därför också mer förvaring - Bra tips, tack snälla!

pelpet:
Det där var ju faktiskt en riktigt finurlig lösning, den lämnade dessvärre lite att önska rent estetiskt men den var ju riktigt klurig faktiskt - tack för tipset!
 
Jag satte in en duschvägg likt den nedan och ett draperi på stången där handuken hänger i min förra lägenhet som hade rätt litet badrum.

Blev mycket bra, man slipper att draperiet sugs mot kroppen och behöver bara "låsa upp" en vägg ist för två.

3003909A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har också en duschvägg som den ovan, men har skippat draperi. Det funkar utmärkt även utan.
 
Det är ingen dum ide, men var skall den sitta någonstans och hur skall övriga badrummet disponeras på bästa sätt med denna lösning?

Om vi utgår från någon av de senaste två ritningarna och har den den långa väggen som duschvägg då blir den öppna sidan mot badrumsdörren vilket gör att man riskerar väldigt mycket stänk ut mot dörren om man inte har ett draperi.

Vänder man på det så går man rakt in i duschväggen vid inträde i badrummet och riskerar stänk på handfatet vilket är den enda egentliga golvytan och då omöjliggör påklädning i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.