Isoleringen i taket sitter kvar av egen spänst? Är det glasull i taket? På väggarna har du stenull. Varför olika?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spruta sig isolering istället! Snacka om slitgöra :( Kämpa!
Jo, visst är det smidigt med lösull. Men det gick faktiskt snabbare och lättare än vad jag befarat att isolera taket med skivor.

B BJohan skrev:
Isoleringen i taket sitter kvar av egen spänst? Är det glasull i taket? På väggarna har du stenull. Varför olika?
Japp, Isover glasull i taket och Paroc stenull i väggarna. Ingen direkt anledning utan det blev så när jag letade bäst priser. Isoleringen sitter kvar av sin egen spänst, annars hade jag nog gett upp omgående
 
  • Gilla
Do-it och 5 till
  • Laddar…
Hej! Undrar hur du gjorde med tak-/Vindduk här i takfoten? Lämnade du det öppet eller täckte du det på något sätt? Antar att din isolering annars ligger oskyddad där?
/Erik

G Gabbe1 skrev:
Dag 7.
Vi har korsreglat hela stommen med 45x70 på högkant. Ca 600st 6x140 träskruv har gått åt. Vi har även hunnit sätta yttre lagret isolering samt vindduk och spikläkt på halva huset.
[bild] [bild] [bild]
G Gabbe1 skrev:
Dag 7.
Vi har korsreglat hela stommen med 45x70 på högkant. Ca 600st 6x140 träskruv har gått åt. Vi har även hunnit sätta yttre lagret isolering samt vindduk och spikläkt på halva huset.
[bild] [bild] [bild]
 
E erikmartinsson01 skrev:
Hej! Undrar hur du gjorde med tak-/Vindduk här i takfoten? Lämnade du det öppet eller täckte du det på något sätt? Antar att din isolering annars ligger oskyddad där?
/Erik
Jag sågade till skivor av 70mm cellplast som monterades med fogskum runt om, mot hammarband, takåsarna och takduken. Det blev helt tätt. Jag monterat takisoleringen mot denna cellplast.
Installering av 70mm cellplast som isolering mellan takåsar med fogskum kring kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Do-it och 11 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jo, visst är det smidigt med lösull. Men det gick faktiskt snabbare och lättare än vad jag befarat att isolera taket med skivor.



Japp, Isover glasull i taket och Paroc stenull i väggarna. Ingen direkt anledning utan det blev så när jag letade bäst priser. Isoleringen sitter kvar av sin egen spänst, annars hade jag nog gett upp omgående
Det är fördelen med 60 cm mellan takbjälkarna. Med 1,2 m mellan takstolarna, som jag har skulle isoleringen inte sitta kvar.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Det är fördelen med 60 cm mellan takbjälkarna. Med 1,2 m mellan takstolarna, som jag har skulle isoleringen inte sitta kvar.
Sant, det är bara att glömma att få isoleringsskivor att hänga kvar vid c-c 120.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Kör du generalskarv på isoleringen? :thinking:
 
Mikael_L
B BJohan skrev:
Det är fördelen med 60 cm mellan takbjälkarna. Med 1,2 m mellan takstolarna, som jag har skulle isoleringen inte sitta kvar.
Är det inte t.o.m cc60 - ytterligare 11 mm smalare genom att det sitter 2 st OSB på varje takstol?
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Kör du generalskarv på isoleringen? :thinking:
Nej, det är 5-10 cm överlapp mellan skarvarna. Men det är inget problem att montera skivorna tätt utan springor.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte t.o.m cc60 - ytterligare 11 mm smalare genom att det sitter 2 st OSB på varje takstol?
Korrekt observerat, men jag har kompenserat för det så det är 553mm mellanrum mellan balkarna (ritade 555mm med 10mm osb, fast byggde sen med 11mm osb).
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Jäkligt snyggt och prydligt utfört hittills!

MVH Erik Wedlund
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Behövs ingen luftspalt?
 
S sunray1 skrev:
Behövs ingen luftspalt?
Om du menar i taket så nej.
Bison difftak 175 är diffusionsöppet och kan monteras direkt mot isoleringen utan luftspalt. https://vison.se/bison-difftak-175/
 
  • Gilla
oswim och 3 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Om du menar i taket så nej.
Bison difftak 175 är diffusionsöppet och kan monteras direkt mot isoleringen utan luftspalt. [länk]
verkar inte så dumt. enligt vad jag förstår så behöver man inte lägga råspånt? samt att man kan lägga isoleringen dikt? då sparar man ju två dyra och jobbiga moment. iofs skönt med råspont att kunna går på, å andra sidan har man ju läkt man kan gå på. Jg ska lägga tegeltak
 
O oswim skrev:
verkar inte så dumt. enligt vad jag förstår så behöver man inte lägga råspånt? samt att man kan lägga isoleringen dikt? då sparar man ju två dyra och jobbiga moment. iofs skönt med råspont att kunna går på, å andra sidan har man ju läkt man kan gå på. Jg ska lägga tegeltak
Kolla hela tråden. Den är bra uppdaterad så du hittar svaren på dina frågor där :)
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Dag 17-18.
Midsommarhelg och vi hade tänkt ta det lugnt och koppla av, men lite bygge har det blivit ändå. Igår var det duggregn så vi passade på att isolera invändigt och satte även upp en våd med plast och gles.
Idag har det vart fantastiskt väder och vi har panelat halva gaveln. Glad midsommar på er!

Interiör av pågående byggprojekt med isolering och glespanel undertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändig isolering av tak och väggar i ett bygge med stege och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig husfasad med isolering och påbörjad träpanel, stegar mot byggnad och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt över en sjö med gröna träd och en klarblå himmel under midsommarhelgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.