Hur gick det med bastun ? :)
 
M mclovin77 skrev:
Hur gick det med bastun ? :)
hehe det är ett pausat projekt! Kom ett garagebygge emellan. Men ska återupptas senare. Får lägga in lite bilder sen om det blir lyckat!
 
Hej Jokko, vilken är den andra tråden du refererar till med 45mm slätspont?
 
K kpettert skrev:
Hej Jokko, vilken är den andra tråden du refererar till med 45mm slätspont?
hej!
Har gjort några sökningar men hittar inte tråden nu men det var i det här forumet. Nån som byggde på ett berg vid vattnet har jag för mig. Har du också planerat bygga med slätspont?
 
J jokko84 skrev:
[länk]
tack!
 
J jokko84 skrev:
hej!
Har gjort några sökningar men hittar inte tråden nu men det var i det här forumet. Nån som byggde på ett berg vid vattnet har jag för mig. Har du också planerat bygga med slätspont?
Ja slätspont eller göra eget planktimmer tänkte jag

passar på att ställa en bonusfråga. Om man knuttimrar med planktimmer som man gjort själv. måste man halsa när man gör urtagen eller går det att bara göra urtag utan halsning?
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
K kpettert skrev:
Ja slätspont eller göra eget planktimmer tänkte jag

passar på att ställa en bonusfråga. Om man knuttimrar med planktimmer som man gjort själv. måste man halsa när man gör urtagen eller går det att bara göra urtag utan halsning?
K kpettert skrev:
Ja slätspont eller göra eget planktimmer tänkte jag

passar på att ställa en bonusfråga. Om man knuttimrar med planktimmer som man gjort själv. måste man halsa när man gör urtagen eller går det att bara göra urtag utan halsning?
Det där är lite över min förmåga.. hoppas någon annan läser och kan hjälpa dig! Urtagen fattar jag men halsning?
 
K kpettert skrev:
Ja slätspont eller göra eget planktimmer tänkte jag

passar på att ställa en bonusfråga. Om man knuttimrar med planktimmer som man gjort själv. måste man halsa när man gör urtagen eller går det att bara göra urtag utan halsning?
Om med halsning menar vad jag tror (vinklade anliggningsytor) gör man det för att få täta självlåsande knutar. Vid enklare timring, lador etc kan man se raka rännknutar.

Funktionsmässigt i en bastu lär det inte spela nån roll men kommer en "expert" kanske du får leva med nån kommentar.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Om med halsning menar vad jag tror (vinklade anliggningsytor) gör man det för att få täta självlåsande knutar. Vid enklare timring, lador etc kan man se raka rännknutar.

Funktionsmässigt i en bastu lär det inte spela nån roll men kommer en "expert" kanske du får leva med nån kommentar.

/ATW
Ja precis, Vinklade frästa anläggningsytor är det kan menar. Men jag är också inne på att skippa det momentet. det känns som att det blir en hel del mer jobb än att bara sätta sänksågen på et gäng timmerplankor och göra raka urtag.
 
Åsa Lund
Hur har det gått med detta projekt?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur har det gått med detta projekt?
nja det ligger fortfarande på is Tyvärr!
 
Hej Jokko, går i liknande tankar. Blev det någon bastu?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
M mvs skrev:
Hej Jokko, går i liknande tankar. Blev det någon bastu?
Ja nu har jag börjat lite. Vet inte vad tanken var från början men nu blev det att jag har börjat bygga på en släpkärra.
Inte klar än men kommit en bit på väg iaf 😁
 
  • Mobil vedeldad bastu på släpvagn parkerad på en gräsmatta med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staraction och 3 till
  • Laddar…
J jokko84 skrev:
Ja nu har jag börjat lite. Vet inte vad tanken var från början men nu blev det att jag har börjat bygga på en släpkärra.
Inte klar än men kommit en bit på väg iaf 😁
Det är precis vad jag vill göra! Kommunen är gnällig här och jag får inget bygglov, men en på hjul kan de inte säga nej till då den lätt kan flyttas. Tänker dock fästa hjulen på underredet/ramen, och ska ha el istället för vedeldat. Kul att du kommit igång. För min del blir detta 2024/2025.
 
  • Gilla
joary639
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.