Jag fick uppfattningen att "din" snickare fixade fallet med golvreglar som justerades så att fall uppstod. (Och sedan en skiva på detta)

Tror inte du behöver vara orolig för golvspackel på spånskiva, det är ju så man rekomenderas att göra. (Jag tycker bara att det känns lite konstigt, jag antar att all fukt i spacklet försvinner när det härdar/brinner/torkar...)

Läs den klistrade tråden i början på badrumsdelen. Där står det mesta du behöver veta när det ska göras badrum.
 
jag har läst de klistrade trådarna, men trodde det va ett diskussionsforum,..
man måste väl får veta VARFÖR och inte bara att det SKA, då blir man ju inget klokare alls..

Jag är här för att lära, och för att lära måste man förstå varför och bara vad...

Är väldigt tacksam för alla synpunkter... ska ta en kontakt med snickaren och be om en offert på avlopp, vatten, uppregling av tak, vägg, golv, golvvärme och FLYT..
sen tar vi över resten själva.. Då är ju grunden gjord!! Då kan väl inte så mycket gå fel.. ja tätskiktet, men där finns ju tydliga anvisninar :) så det ska vi nog re ut, är ju trots allt vårt andra gamla hus som genomgått renovering, varav detta ska vi bo i tills han där nere hämtar hem oss :-D
 
jag har läst de klistrade trådarna, men trodde det va ett diskussionsforum,..
man måste väl får veta VARFÖR och inte bara att det SKA, då blir man ju inget klokare alls..:S

Jag är här för att lära, och för att lära måste man förstå varför och bara vad..d^_^b.

Är väldigt tacksam för alla synpunkter... ska ta en kontakt med snickaren och be om en offert på avlopp, vatten, uppregling av tak, vägg, golv, golvvärme och FLYT..
sen tar vi över resten själva.. (ja riva ska vi väl klara ut själva :p) Då är ju grunden gjord!! Då kan väl inte så mycket gå fel.. ja tätskiktet, men där finns ju tydliga anvisninar :)så det ska vi nog re ut, är ju trots allt vårt andra gamla hus som genomgått renovering, varav detta ska vi bo i tills han där nere hämtar hem oss :D
 
Det är väl klart att du/vi får diskutera! Men ganska många frågor kan försvinna om man läser den klistrade tråden. (Där förklaras ganska mycket i "VARFÖR?"-anda.
 
Då är det bäst jag går tillbaka å läser de klistrade trådarna ännu en gång :D

Eller skiter jag badrummet för ett tag å planerar tillläggsisolerningen istället :D
 
Nu gissar jag mestadels eftersom jag inte är någon konstruktör men anledningen till varför skivor på golv ogillas är att även om de säkert håller på ett bjälklag som är rakt och fint så är många inte det. Utöver det så måste skivan förankras och helst limmas i spånt och not väldigt ordentligt - slarvas det med något blir underlaget inte starkt nog för badkar o sånt på kakel och det kan tom röra på sig.

Spacklar man på några cm flytspackel blir det nästan som lika starkt som en bunker - även om en vän till mig spräckte sin då han körde med CC60 på klena golvreglar.

Ett enkelt recept för kakel/klinker med målat tak:
Väggar - CC30 metall/träregel täckt av helst 2 lager godkänd våtrums skiva. Skivorna skruvas cc20 i ytterkanterna och cc30 i mitten, välj en 90cm skiva så det passar reglarna. Vill du spacklar skarvar och sånt se till att använda ett spackel som orkar bära plattorna.

Golv
Jämna till bjälklaget ha minst cc3 mellan reglar, går inte det sätt dit kottlingar, lägg på 22mm golvspån av hög kvalitet, skruva o limma (markera innan så ni inte skruvar i rör).Prima golvspånet och gjut på minst 12 mm flytspackel vid minsta stället. Det skall gjutas mot brunn och den måste sådeles sticka ut minst 12 mm, den måste även vara förankrad i bjälklag och INTE i skivorna, är den av metall hos er måste den bytas.

Tak
Avjämna och lägg på valfri skiva (det finns inga regler för tak), måla med våtrums grund sen 2 lager med våtrums täck.

Tätskickt
Jag rekomenderar att ni använder ett som består av matta samt maschetter och gummibaserad massa som lim för detta, utöver det brukar det behövas ett montage lim enventuellt ett patron lim - det rekomenderas om man har trähus vilket jag antar att ni har. Limma upp mattan en rad åt gången, börja vid brunnen och dra upp den mot väggen enl anvisningar, kör vidare på golvet och överlappa enl anvisningar.

På väggarna börjar ni vi duschutrymmet och ut - överlappa som vanlig men tänk på att dra den lite högre så att den går ett par cm över taket - då blir ni tvugna att ha taklister men det blir helt tät mot tak.

Städa rummet noggrant och nästa moment görs i strumpor ;)

Kladda på gummimassan runt alla rör och i samtliga kanter och hörn - sätt över machett eller remsa om det erfodras och måla över med massan.

Detta är förenklat men det är inte så svårt, fabrikaten kan skilja sig åt i arbets förfarande tex så måste flyspackel torka 3 dagar medan vissa 4 timmar, vissa måste armeras med metall medan vissa andra är självarmerande - ju mer finesser desto mer kostar produkten.

Kör hårt!
 
Redigerat:
Doldskada- TACK för en lång och bra beskrivning..

vi kommer ju regla golvet cc 30.. men sen så ska vi ju lägga golvvärmeslang i glespanel i aluplåtar.. ska vi då limma/skruva en vanlig golvspånskiva rakt på detta då?? och sen på med flyt?
då verkar det ju isf inte så svårt, bara sätta på en tryckklocka på golvärmen då för att se så man inte råkar sätta en skurv i slangen iaf :p

vill du förklara för mig detta med golvbrunn, har INGEN erfarenhet av golvbrunnar, vet knappt hur själva konstruktionen ser ut :-O *skäms*
men vill gärna lära mig :)

ant tätskit tror jag minsann att vi tar "klet" verkar enklare för en nybörjare..

vi ska ju ha 2 golvbrunnar i badrummet, hur gör man med fall då? räcker det inte att det bara är fall mot 1 golvbrunn, hos oss då duschen? eller måste man fjyta fall till 2 punkter??

och golvbrunnen om man ska sätta denna innan man flyter, hur vet man exak då vart man ska sätta den (en säkert jäääättedum fråga) men vill ju verkligen förstå för att undvika misstag..
Tack på förhand...
 
Som jag skrev tidigare:
Det bästa enligt mig är att gjuta in golvvärmen i flytspacklet med armering längst ner (läs anvisningar för ditt flytspackel först, skiljer lite mellan tillverkare).

Det blir mycket bättre värmeledning och du sparar in pengar på plåtar och liknande, dock går det åt lite mer flytspackel, detta bygger lite mindre på höjden också.
 
men vi har ju redan plåtar och slang hemma :-O

men om man ska flyta in slangen som är 16 mm krävs ju massor med flyt eller på 13 kvm..

lägger man då en spånskiva i botten och på nåt sett fixerar denna styva ej medgörliga slang på något sett innan man flyter då??
Slangen kommer ju fara all världens väg, kan ju gärna inte sätta nån form av klammer på den väl? å limma fast den håller väl aldrig?
 
Jag har använt 12mm slang.
Wirsbo har plastremsor som man klamrar fast slangen i. Men om man ändå ska lägga en armeringsmatta, kan man använda buntband för att fästa slangen med. Jag har också använt kabelklammer i plast för att dra ner slangen i böjarna.
De flesta fixeringsmetoder fungerar.
Man bör undvika att använda fixeringsmetoder som riskerar att skava på slangen, dvs undvik metall mot plasten.
 
hursomhelst skrev:
men vi har ju redan plåtar och slang hemma :-O

men om man ska flyta in slangen som är 16 mm krävs ju massor med flyt eller på 13 kvm..

lägger man då en spånskiva i botten och på nåt sett fixerar denna styva ej medgörliga slang på något sett innan man flyter då??
Slangen kommer ju fara all världens väg, kan ju gärna inte sätta nån form av klammer på den väl? å limma fast den håller väl aldrig?
Det är misstag som vi alla gör.
Det kanske går att lämna tillbaka felköpet, alternativt kränga av det på blocket, eller göra som du hade tänkt från början.

Strunta i att du redan har köpt prylarna, tänk efter vilken av lösningarna som det är tekniskt minst risk i. Har du flera lösningar med samma risk, välj den mest ekonomiska.
 
Den golvvärmen vi funderar på är ett man sätter på befintligt radiatorsystem med en shunt. Då är det cc30-spånskiva-golvvärme-flytspackel-tätskikt-klinker. Massa andra grejer är emellan också men detta är huvudsakerna. Borde ju försvinna mycket värme neråt om man har spånskiva och flytspackel på golvvärmen.
 
vi kan inte lämna tillbaka golvvärmeslangen, den ligger redan på rulle i blivande badrummet, då det kommer vara samma slinga i hallen
(detta ritat av golvvärmesäljaren)
 
Ang golvbrunn och avlopps rör - kolla vad ni har idag, på brunnens insida kan du lätt se om den är av plast eller metall - är det metall kan du anta att samtliga rören är av samma material (men det behöver inte vara så) och då bör du genomföra ett stambyte i hela badrummet. Detta är lite trixigt och jag rekomenderar att ni kontaktar en VVS firma. Anledningen till varför du vill göra ett stambyte i ett sådant fall är därför att det är så sjukt dyrt att göra ett nytt badrum - och i händelse av genomrostning av gamla rör är klokt då stambytet görs med framtiden i sikte. VVS grejer är snordyra - varje krök kostar en hundring eller 2 men totalt sätt är det värt att byta rören speciellt om dom är dåliga gjutjärns grejer.

Våra rör var 70 år gamla i gjutjärn - man demonterar dom genom att slita och rycka och att slå sönder med slägga - vinkelslip används inte pga brandrisken, tigersåg fungerar men en 14kg slägga är snabbare. Det luktar sjukt illa, en varning bara...

Är det plast är allt fint och såvida ni inte vill flytta brunnen är det bara att köra på. Dubbelkolla bara så den sitter monterad i golvbjälklagret och inte i någon skiva endast. och se till att överdelen på den sitter i samma nivå som flytspacklet kommer att hamna på. Skulle den sitta för högt eller lågt kan ni själva justera detta - plast rören tillåter en viss rörelse innan fogen släpper - kontollera med vatten pass att samtliga rördelar har ett fall nedåt mot huvudstammen och häll i lite vatten för att kontrollera att det inte läcker innan ni sätter igen med golvspån. När allt ser bra ut förankrar ni rören med montageband och träklossar mot reglar eller trossbottnen och kollar igen.

Skulle själva brunnen gå sönder vid demonteringen av badrummet kan ni bara köpa en ny ni gillar - se till att få med allt montage material för det golvet ni ska göra, eventuell monteringplatta, förhöjningsringar eller ev. kniv till tätskicktet (den hjälper en hel del).

Köp även plastlock som man kan sätta igen avloppet med - det kommer lukta pyton utan vattenlås.
 
Redigerat:
Doldskada skrev:
Ang golvbrunn och avlopps rör - kolla vad ni har idag, på brunnens insida kan du lätt se om den är av plast eller metall - är det metall kan du anta att samtliga rören är av samma material (men det behöver inte vara så) och då bör du genomföra ett stambyte i hela badrummet. Detta är lite trixigt och jag rekomenderar att ni kontaktar en VVS firma. Anledningen till varför du vill göra ett stambyte i ett sådant fall är därför att det är så sjukt dyrt att göra ett nytt badrum - och i händelse av genomrostning av gamla rör är klokt då stambytet görs med framtiden i sikte. VVS grejer är snordyra - varje krök kostar en hundring eller 2 men totalt sätt är det värt att byta rören speciellt om dom är dåliga gjutjärns grejer.

Våra rör var 70 år gamla i gjutjärn - man demonterar dom genom att slita och rycka och att slå sönder med slägga - vinkelslip används inte pga brandrisken, tigersåg fungerar men en 14kg slägga är snabbare. Det luktar sjukt illa, en varning bara...

Är det plast är allt fint och såvida ni inte vill flytta brunnen är det bara att köra på. Dubbelkolla bara så den sitter monterad i golvbjälklagret och inte i någon skiva endast. och se till att överdelen på den sitter i samma nivå som flytspacklet kommer att hamna på. Skulle den sitta för högt eller lågt kan ni själva justera detta - plast rören tillåter en viss rörelse innan fogen släpper - kontollera med vatten pass att samtliga rördelar har ett fall nedåt mot huvudstammen och häll i lite vatten för att kontrollera att det inte läcker innan ni sätter igen med golvspån. När allt ser bra ut förankrar ni rören med montageband och träklossar mot reglar eller trossbottnen och kollar igen.

Skulle själva brunnen gå sönder vid demonteringen av badrummet kan ni bara köpa en ny ni gillar - se till att få med allt montage material för det golvet ni ska göra, eventuell monteringplatta, förhöjningsringar eller ev. kniv till tätskicktet (den hjälper en hel del).

Köp även plastlock som man kan sätta igen avloppet med - det kommer lukta pyton utan vattenlås.

Hej
har kanske inte varit tillräckligt tydlig, men rummet det ska blli badrum i är idag är "vanligt" rum.

och byta gamla gjutjärnsrör är ju en självklarhet, det har vi gjort i köket, fast där va det ändå tydligare då vi flyttade både vatten och avlopp en bra bit till en annan del av rummet :)

Men tack för dina kloka ord....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.