T3ZZ skrev:
Tänkte bara höra. Är det tvunget att ha duschbrunnen mitt i duschen? Det är ju ändå fall mot brunnen. Varken jag eller min man är så sugna på att stå på brunnen när vi duschar.
Svar nej. Det finns rektangulära och triangulära brunnar som kan förläggas i hörnet eller längs väggen. Alternativet är en rännil tvärs över golvet dit brunnen finns.
 
http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf skrev:
Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt
och plattsättning eller som bakomvarande skiva.

Träbaserade skivor ska inte användas som underlag for tätskikt och plattsättning.
Betyder det att man får sätta OSB bakom kartongbeklädnagips skivor i zon 2 och bakom våtrumsgips i zon 1. Kan inte utläsa någonstans att man inte får ha OSB i väggen... Bara att man inte får ha de direkt mot tätskiktet och kermaiken.
 
Redigerat:
Tänkte höra, vissa tycker detta kanske är en dum fråga.
Vi har badrummet på övervåningen. Taket på nedervåningen är nedrivet så just nu har vi uppe taket ända upp till badrumstaket i vardagsrummet. Jag undrar om man kan kortla och lägga golvspånskiva och sedan dra avlopp? Alltså dra avloppet när golvspånskivan är på plats. Brunnar och dylikt borde man väl sätta dit först innan golvspånskivan men alla rör går det att dra efteråt?
 
T3ZZ skrev:
Tänkte höra, vissa tycker detta kanske är en dum fråga.
Vi har badrummet på övervåningen. Taket på nedervåningen är nedrivet så just nu har vi uppe taket ända upp till badrumstaket i vardagsrummet. Jag undrar om man kan kortla och lägga golvspånskiva och sedan dra avlopp? Alltså dra avloppet när golvspånskivan är på plats. Brunnar och dylikt borde man väl sätta dit först innan golvspånskivan men alla rör går det att dra efteråt?
När vi bygger badrum i husen som vi monterar så kommer mellanbjälklagen i färdiga kassetter. Där sågar vi upp för golvbrunnar, kortlar vid behov och drar avlopp efteråt, från undersidan alltså. Så visst går det! Sen kan det kanske vara lite krångligt att få ihop avlopp ibland en massa kortlingar om man är ovan. Man vill ju undvika att få onödiga skarvar. Är det kortlat cc 300 så kan det vara svårt att ta hål i kortlingarna för avloppsrör efteråt om man måste dra rören en bit i bjälklaget.
 
Jan-L skrev:
När vi bygger badrum i husen som vi monterar så kommer mellanbjälklagen i färdiga kassetter. Där sågar vi upp för golvbrunnar, kortlar vid behov och drar avlopp efteråt, från undersidan alltså. Så visst går det! Sen kan det kanske vara lite krångligt att få ihop avlopp ibland en massa kortlingar om man är ovan. Man vill ju undvika att få onödiga skarvar. Är det kortlat cc 300 så kan det vara svårt att ta hål i kortlingarna för avloppsrör efteråt om man måste dra rören en bit i bjälklaget.
Vi har tänkt att sänka taket i vardagsrummet för att få plats med avloppet under bjälkarna för att inte förstöra bärigheten i dessa stockarna och kortlingar. Då borde det bli ännu enklare att dra avlopp. Vi har väl tilltagen tak höjd i vardagsrummet så det är inga problem. Men frågan är ju hur det ser ut när det är ca 10 cm lägre i tak än i övriga rum?
 
Johanfl: Innan du börjar så kolla med spackeltillverkaren om du överhuvudtaget kan spackla på alu.plåtarna...

Ardex har en konstruktion som dom står för, då ska plåtarna skruvas och sedan primas med 8+9 sen ska en, Humidboard 15mm, aquapanel ?mm eller en minerit vt 9mm, limmas med 8mm kam med S48, sen flyter du golvet för att få fall.
Den här konstruktionen klarar 600mm / cc

Jag är mycket tveksam om man kan spackla direkt över plåtar och slingor...
 
Jag fortsätter att ställa frågor på detta forumet.
Just nu har våran tanke kommit till att ha plastmatta på golvet. Klinker med golvvärme skulle bygga för mycket på höjden. Och eftersom det är på övervåningen så har jag hört att det inte är bra med golvvärme då (blir takvärme istället).
Min fråga är om det går att lägga 22mm golvspånskiva direkt på våra stockar (BxH 200x150 mm, cc ca 750 mm)? Sedan avjämningsmassa (min 12mm) med fall och sedan plastmatta på detta? Måste man kortla? Har läst att man ska ha ett cc spann mellan 30-60 cm på golvreglarna (45x200). Våra stockar är ju bredare men inte lika höga. Eller kan man lägga massivt furugolv på 250mm? Eller blir svikten för stor?
Hoppas ni förstod min fråga.
 
En bild säger ju mer än tusen ord sägs det.
Här jag kortlat upp cc300mm på ett befintiligt cc600mm golbjälklag.
Det blir styvt av bara den.
 
  • IMG_3609.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
600cc, 22mm spån, ROTnät , 12mm slang och 35mm spackel klarade 15tons belastning innan det sprack... på Uponor
 
Skönt, jag behöver inte banta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.