T3ZZ- så här står det på målarnas sida och deras rekomendationer..

Klass VA skall användas på väggar och tak som kan utsättas för
vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet.
Exempel på ytor som skall förses med ytskikt klass VA är:
- Väggar i tvättstuga.
- Väggar inom 0,5 meter över diskbänk eller tvättbänk.
- Väggar i bad- eller duschrum på mer än 1,0 meters avstånd från badkar
eller duschplats, såvida inte väggarna skyddas av täta, fast monterade
skärmväggar.
 
Bezt. Låter som ett vettigt förslag + att de inte borde innehålla å mycket "egen" fukt så det blir risk för röta om man stänger in skivan mellan 2 täskikts lager.
 
Skulle bli mer än nervös av att pilla in MDF i fuktigt rum...Tror inte nå´t organiskt mår bra av att bli instängt mellan två tätskikt, så försök undvika det...
 
Bigsnucke... hmm, ja det är ju det med organiskt matrial... men man ser ju det sååååå ofta, men om det är så illa, skulle man göra det?
men förstår helt och fullt din tanke gång, min har med snurrat i dessa banor...

vad kostar tätskikt till ca 30 kvm VÄGG och ca 13 kvm GOLV, för att sätta klinkers, nån som har en aning?
 
Om du ska använda LIP tätskikt som b.la. finns till ett bra pris på www.sigro.se så kan du använda förstasidan i denna pdf.
http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/VS 30 system 17.pdf

Men snabbt räknat så 3000:- för LIP vs30 och ca 2200 för LIP vs20, sen tillkommer då flytspackel och fix samt manschetter och tätband men det orkar jag inte räkna.

Jag gjorde själv ett badrum på ca 10 kvm och har en uträkning i excel, nu står det inte exakt specat men det kanske ger dig en fingervisning, dock helkaklat och framdragning av vatten och avlopp och aquapanel endast i duschhörnan och vanligt gips resten(gjordes innan de nya reglerna trädde i kraft men jag tog det säkra...)
 
Väldigt bra fingervisning där. Denna ska jag granska inatt =)
 
så du har med flytspacklat... varför gör man detta?? nåt annat än för fallets skull??

Om man har en snickare som kan behärska konsten och bygga upp ett fall är det då fel??

ska kika på dina uträkningar.. TACK
 
gaaahhhhhhhhhh- har ju inte excel i datorn.. morr..
 
hursomhelst skrev:
så du har med flytspacklat... varför gör man detta?? nåt annat än för fallets skull??

Om man har en snickare som kan behärska konsten och bygga upp ett fall är det då fel??

ska kika på dina uträkningar.. TACK

Hur ska han ordna fall utan spackel?:surprised:
 
Just nu börjar jag tro att det är smidigare att flytspackla. Men är det något som en glad och händig amatör klarar av?
 
Excel viewer från Microsoft helt gratis till dig, 70 MB.
http://www.microsoft.com/downloads/...FamilyID=1cd6acf9-ce06-4e1c-8dcf-f33f669dbc3a

En fördel att flytspacklet leder värmen från golvvärmen bättre, iaf skillnad mot köket där jag har dubbellimmat gips över glespanel till skillnad mot badrummet där golvvärmen ligger ingjuten så den borde leda bättre också.

Nu blev mitt flytspackel ganska dyrt då han som hjälpte mig inte gjorde riktigt som jag ville och fallet blev ändå inte helt bra och högre än vad jag tänkte, nu är dock fallet bra i duschen och lutar bra från toaletten men det blir en liten pöl vid badkaret om man plaskar mycket.

Det som är bra med flytspackel om man är amatör att om man inte är helt nöjd så kan man prima på det man spacklat och flyta lite till tills man får till det, och sen dela upp badrummet i sektioner om det känns bättre.
 
Det tar betydligt längre tid än för ett proffs, men visst går det! Se till att ha en assistent som blandar och bär, du kommer vara fullt upptagen inne i badrummet... (Det brukar jag vara iallafall) Se dock till att ha pejl på regelavstånd mm i bjälklaget först. Läs klistrad tråd eller så..
 
tjo..

min brors snickare som nyss byggde hans badrum (ej samma som vi har anlitat här innan, och kommer anlita igen, men arbetar just nu likadant i mmin mammas badrum) har reglat upp i golvreglarna, exakt hur han har gjort vet jag inte då jag inte själv har sett det.
Men min extremt pedantiska bror är nöjd me fallet.. och mina 2 åriga tvillingkillar han provbadat hela hans badrum, ja vatten överallt, och det rann så fint ner avloppet i duschen som är nån meter ifrån badkaret (som är inbyggt)

Så det funkar ju bevisligen i praktiken, men hur detta har gått till, ja, kasnke en yrkeshemlighet, eller helt enkelt nåt man lärt sig efter varit snickare sen 1964...
Men är det förbjudet att göra på detta vis? och bara ha golvskiva (förutsättning att skivan är godkänd då) rakt över glesen med golvvärme och plåtar??
 
Bezt... TACK snälla du för tipset om sigro, bor ju inte många mil därifrån och hade inte en tanke på dom..
Och utförligt beskrivit om tätskikt på hemsidan...

Har ju tom varit där för nåt år sen och fått offert på matrial till vårt förra hus badrum, som aldrig blev nåt av med.. blev altan istället :-D
 
hursomhelst skrev:
tjo..

min brors snickare som nyss byggde hans badrum (ej samma som vi har anlitat här innan, och kommer anlita igen, men arbetar just nu likadant i mmin mammas badrum) har reglat upp i golvreglarna, exakt hur han har gjort vet jag inte då jag inte själv har sett det.
Men min extremt pedantiska bror är nöjd me fallet.. och mina 2 åriga tvillingkillar han provbadat hela hans badrum, ja vatten överallt, och det rann så fint ner avloppet i duschen som är nån meter ifrån badkaret (som är inbyggt)

Så det funkar ju bevisligen i praktiken, men hur detta har gått till, ja, kasnke en yrkeshemlighet, eller helt enkelt nåt man lärt sig efter varit snickare sen 1964...
Men är det förbjudet att göra på detta vis? och bara ha golvskiva (förutsättning att skivan är godkänd då) rakt över glesen med golvvärme och plåtar??
Ska du ha klinker på är det helt åt skogen... Att vattnet rinner ner i brunnen säger inget, problemet är att det är helt blött under plattorna. Därför har man tätskikt som tar hand om detta.. Detta ska göras enligt tillverkarnas anvisningar vilka inte överensstämmer med snickarens metod...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.