Jungman skrev:
FRÅGA:

Vi har ett trycklöst system. Högst belägna elementets högsta punkt är 4 meter över cirkulationspumpens plats. Pumpen kan arbeta mot ett övertryck på 6 bar. Om trycket vid cirkulationspumpens trycksida är 0,5 bar när pumpen står stilla, hur mycket är trycket på pumpens trycksida respektive retur när pumpen är igång på sin högsta hastighet?
Du har inte tillräcklig information i frågan för att lösa en ganska komplicerad beräkning. Och vad ska du med svaret till?

0,5 bar kan inte kallas trycklöst...

"Pumpen kan arbeta mot ett övertryck på 6 bar" Det du menar är att den tål att sitta på ett rör med 6 bar högre tryck än omgivningen.

Höjden till högst belägna element saknar betydelse så länge elementkretsen är vattenfylld och sluten.
 
Jungman skrev:
Helt rätt! Expansionskärlet fungerar INTE med ett öppet blåsrör! Är blåsröret nödvändigt?  Ja, jag anser det och 0,5 bars dynamisk övertryck tål tanken väl.

Atmosfär = 1 bar + 0,5 bar = 1.5 bar. Alla tankar kan provas med godtycklig tryck utan någon pärmbärares eller pappersvändares godkännande. Tanken är provad med vattentryck 2,2 kg/cm² (från vattenledning direkt). Den bullade lite men höll väl. Tanken fungerar mycket bra helt trycklöst som jag tidigare nämnt. Men vad händer  om expansionkärlets tilloppsrör blir igensatt av smuts? Då stiger trycket som säkerhetsventilen släpper ut, utan större skada.

Märkningen 1,5 bar betyder 1,5 bars övertryck dvs 2,5 bar absolut tryck vid havsytan. Det är dock endast övertryck som är intressant eftersom det är det som påverkar tanken.

Jag kan garantera dig att tar du en vanlig oljetank och sätter en säkerhetsventil märkt 1,5 bar på den och trycksätter så spricker tanken före säkerhetsventilen öppnar.

Ett förenklat exempel: Antag tankens sida 2 m2 = 20 000 cm2. Det ger en kraft motsvarande 1,5 kg/cm2 * 20 000 cm2 = 30 ton. Dvs 30 ton trycker på tankens sida, det klarar inte tanken utan att man sätter massor med dragsträvor invändigt.

Slutsats: jag står fast vid att man ska säkerställa minst en fri väg ut från TOPPEN av systemet då man bygger egna tankar.

Om jag minns rätt så ger 1 liter vatten 1,6 m3 ånga, så det är stora mängder som ska ut om det kokar riktigt.

I övrigt har du en del sunda åsikter angående ackumulering ;)
 
Jungman skrev:
FRÅGA:

Vi har ett trycklöst system. Högst belägna elementets högsta punkt är 4 meter över cirkulationspumpens plats. Pumpen kan arbeta mot ett övertryck på 6 bar. Om trycket vid cirkulationspumpens trycksida är 0,5 bar när pumpen står stilla, hur mycket är trycket på pumpens trycksida respektive retur när pumpen är igång på sin högsta hastighet?
Tyvärr så kan jag inte svara på frågan det var så länge sen jag gick på tekniska och läste ämnet  "kraft o värme" så de flesta kunskaperna på hur man räknar på pumpar har flugit bort.

Och sedan var det väl så att du inte hade ett trycklöst system i radiatorkretsen?
 
Matss skrev:
Du har inte tillräcklig information i frågan för att lösa en ganska komplicerad beräkning. Och vad ska du med svaret till?

0,5 bar kan inte kallas trycklöst...

"Pumpen kan arbeta mot ett övertryck på 6 bar" Det du menar är att den tål att sitta på ett rör med 6 bar högre tryck än omgivningen.

Höjden till högst belägna element saknar betydelse så länge elementkretsen är vattenfylld och sluten.
Vilken information saknas?
 
Matss skrev:
Märkningen 1,5 bar betyder 1,5 bars övertryck dvs 2,5 bar absolut tryck vid havsytan. Det är dock endast övertryck som är intressant eftersom det är det som påverkar tanken.

Jag kan garantera dig att tar du en vanlig oljetank och sätter en säkerhetsventil märkt 1,5 bar på den och trycksätter så spricker tanken före säkerhetsventilen öppnar.

Ett förenklat exempel: Antag tankens sida 2 m2 = 20 000 cm2. Det ger en kraft motsvarande 1,5 kg/cm2 * 20 000 cm2 = 30 ton. Dvs 30 ton trycker på tankens sida, det klarar inte tanken utan att man sätter massor med dragsträvor invändigt.

Slutsats: jag står fast vid att man ska säkerställa minst en fri väg ut från TOPPEN av systemet då man bygger egna tankar.

Om jag minns rätt så ger 1 liter vatten 1,6 m3 ånga, så det är stora mängder som ska ut om det kokar riktigt.

I övrigt har du en del sunda åsikter angående ackumulering ;)
Räkna om! Om du räknar med 0,5 bars övertryck blir kakylen något annorlunda och dessutom är trycket inte alls konstant över hela ytan. Räkna samma för olja. Tanken är ju faktiskt en oljetank.

Sunda åsikter? Att trycket ÄR 1,5 bar eller 0,5 bar är ingen åsikt, det är fakta. Att stora ackumulatortankar är bra tankar är också fakta.

"Jag tycker att en köpt högtryckstank är vacker"... det är en åsikt! ;-)
 
MP skrev:
Tyvärr så kan jag inte svara på frågan det var så länge sen jag gick på tekniska och läste ämnet "kraft o värme" så de flesta kunskaperna på hur man räknar på pumpar har flugit bort.

Och sedan var det väl så att du inte hade ett trycklöst system i radiatorkretsen?
Ja, så är det!
 
Jungman skrev:
Räkna om! Om du räknar med 0,5 bars övertryck blir kakylen något annorlunda och dessutom är trycket inte alls konstant över hela ytan. Räkna samma för olja. Tanken är ju faktiskt en oljetank.  

Sunda åsikter? Att trycket ÄR 1,5 bar eller 0,5 bar är ingen åsikt, det är fakta. Att stora ackumulatortankar är bra tankar är också fakta.

"Jag tycker att en köpt högtryckstank är vacker"... det är en åsikt! ;-)
Ok räknar om: Vi antar 0,5 bars övertryck vid toppen av en 2 m hög oljetank det ger trycket 0,5 i toppen och 0,7 i botten. Ger medeltrycket 0,6 bar vilket ger 12 tons (120 kN) kraft på sidan. Det är fortfarande på tok för mycket om den är konstruerad för 0,3 bar.

Och att sätta en 1,5 bars säkerhetsventil på tanken ger samma maxtryck som tidigare...
 
Matss skrev:
Om jag minns rätt så ger 1 liter vatten 1,6 m3 ånga, så det är stora mängder som ska ut om det kokar riktigt.
Nu har jag ingen ångproduktion värt namnet. Maximal-termostaten ser till att stänga rökgasfläkten i pannan när returtempen från tanken är 90 grader eller högre. Ångbublor får man i alla fall, men dessa tar ångfällan hand om.
 
Matss skrev:
Ok räknar om: Vi antar 0,5 bars övertryck vid toppen av en 2 m hög oljetank det ger trycket 0,5 i toppen och 0,7 i botten. Ger medeltrycket 0,6 bar vilket ger 12 tons (120 kN) kraft på sidan. Det är fortfarande på tok för mycket om den är konstruerad för 0,3 bar. Och att sätta en 1,5 bars säkerhetsventil på tanken ger samma maxtryck som tidigare...
Tanken är 1,5 m hög. 2,0 m bred och 1 m djup. Du ser att siffrorna minskar hela tiden. Jag rekommenderar att du testar med att koppla tankens påfyllningsrör till det egna eller kommunens vattenintag. Monterar en manometer på tanken. Fyller tanken tills den är full. Stännger ansutningen till expansionkärlet och andra utlopp, öppnar sedan vattenflödet in till tanken igen tills man får ett övertryck på 0,5 bar. Vad händer? Om tanken är hel, händer ingeting!

Så gjorde jag och tanken började "jäsa" vid 1,2 bar och trycket blev aldrig högre än 2,2 bar ( dåligt tryck i egen anläggning). Samma tank är nu i drift och fungerar väl utan läckage. Möjligen rymmer den något mer vatten nu än från början. ;-) Förresten skulle aldrig falla mig in att ta i bruk en gammal tank utan att provtrycka den först när man kan göra det så enkelt.

Nu säger förstås "vän av ordning" (byråkraten) att "du är väl ingen auktoriserad provtryckare"? Nej, det är jag sannerligen inte, men jag kan koppla rör och avläsa en manometer, öppna och stänga ventiler. Framför allt vill jag veta hur det förhåller sig i verkligheten. Inte vad en byråkrat har bestämt.
 
Jungman skrev:
Tanken är 1,5 m hög. 2,0 m bred och 1 m djup. Du ser att siffrorna minskar hela tiden. Jag rekommenderar att du testar med att koppla tankens påfyllningsrör till det egna eller kommunens vattenintag. Monterar en manometer på tanken. Fyller tanken tills den är full. Stännger ansutningen till expansionkärlet och andra utlopp, öppnar sedan vattenflödet in till tanken igen tills man får ett övertryck på 0,5 bar. Vad händer? Om tanken är hel, händer ingeting!

Så gjorde jag och tanken började "jäsa" vid 1,2 bar och trycket blev aldrig högre än 2,2 bar ( dåligt tryck i egen anläggning). Samma tank är nu i drift och fungerar väl utan läckage. Möjligen rymmer den något mer vatten nu än från början. ;-) Förresten skulle aldrig falla mig in att ta i bruk en gammal tank utan att provtrycka den först när man kan göra det så enkelt.

Nu säger förstås "vän av ordning" (byråkraten) att "du är väl ingen auktoriserad provtryckare"? Nej, det är jag sannerligen inte, men jag kan koppla rör och avläsa en manometer, öppna och stänga ventiler. Framför allt vill jag veta hur det förhåller sig i verkligheten. Inte vad en byråkrat har bestämt.
Vet inte vad du har för plåttjocklek men en vanlig 3 mm oljetank blir klotrund vid 2,2 bars övertryck, innan den spricker. Och räknar man på krafterna som uppkommer överskrider man de tillåtna för stålet med råge.

Det du rekomenderar är ju inte ett trycklöst system. Jag har inget mot att folk bygger egna trycksatta tankar men det ställer större krav på tanken än ett trycklöst system.

Vedsol säljer tankar i två olika tryckklasser dels provtryckta med 1,5 bar och dels tryckta med 2,2 bar. Dom som är provtryckta med 1,5 bar är för öppna system alltså ej tillåtna till system där en säkerhetsventil med 1,5 bar begränsar trycket. Anledningen är att hålla ned priset...

 
Och räknar man på krafterna som uppkommer överskrider man de tillåtna för stålet med råge
För ett antal år sedan sökte en kollega med ljus och lykta efter hållfasthetsberäkningsprogram för just variationer av (större) fyrkantiga stållådor. Han måste kunna redovisa sina hållfasthetsberäkningar gentemot olika besiktningsmyndigheter i ett Volvo-projekt han ansvarade för. Det bästa svaret gav en Chalmersprofessor, som sa: "Det finns inga sådana program. Det är bara att prova och se".

Vilket gjordes, och man landade sedan på så tunna plåttjocklekar, som ingen före testerna trodde var möjligt. Jag skulle utifrån mina erfarenheter, satsa på ett bygga en modern övertrycksfri ackumulatortank - "plåtbalja" med höjd 1,5 - 2 m  enligt ett liknande koncept, kanske plåttjocklek 0,7 - 1 mm med förstärkningar vinkeljärn eller u-profil, också  i plåt (2-3 mm) på mest utsatta ställen. Enligt vissa gällande teorier kanske det inte håller, men i verkligheten får man se vad dessa teorier är värda. Och skulle man då ha tagit till för snålt, är det världens enklaste sak att svetsa dit en förstärkning på utsidan.

3 mm stålplåt användes förr i tiden därför att man inte visste bättre, utan räknade efter vissa "allmänt accepterade teorier". Idag arbetar man generellt över lag med mycket tunnare dimensioner. Jungmans tank håller bevisligen, varför teorierna antagligen är fel även i detta fall..
 
Matss skrev:
Vet inte vad du har för plåttjocklek men en vanlig 3 mm oljetank blir klotrund vid 2,2 bars övertryck, innan den spricker. Och räknar man på krafterna som uppkommer överskrider man de tillåtna för stålet med råge. Det du rekomenderar är ju inte ett trycklöst system. Jag har inget mot att folk bygger egna trycksatta tankar men det ställer större krav på tanken än ett trycklöst system.
Ett garanterat trycklöst system kan du skapa genom att tillföra även hetvatten via en värmeväxlare. Då blir det tre värmeväxlare i tanken. Hetvattenväxlaren gör du så att du sträcker den över hela tankens höjd och matar den naturligtvis med början uppifrån för att inte störa skiktningen.
För 3 m³ tankvolym använder du c:a 50 m 22mm Cu rör. Ju mera rör desto större effekt kan du överföra. => mycket rör = kort laddningstid, lite rör = lång laddningstid.
Orsaken till att jag inte valde den lösningen är att jag får snabbaste laddningen av tanken med direktmatning av hetvatten UTAN hetvattenväxlare. Då får jag dras med problem det innebär. Då måste jag använda uppåtlutande tilloppsrör till tanken, ångfälla högst upp på tilloppsröret och en säkerhetsventil med blåsrör (till din stora fasa) monterad på ångfällan. Ångfällan har också en automagisk avluftning modell dyr, som släpper ut ånga (och luft) när så behövs. Tanken och pannan ÄR ÖVERTRYCKSFRIA under normal drift!

Se även http://www.somatherm.se/drift & skotsel/Bruksanvisning NAE.pdf för en kommersiell ångfälla och vad man monterar på dom. Skiss i slutet av dokumentet. Observera att jag har en likvärdig hemmabyggd ångfälla och har ingen anknytning till företaget.


 
Det låter ju krångligt. Med min lösning där expansion ansluts på högsta punkt får man:
- Automatisk luftning
- "Trycklöst" i tanken även vid kok
- Inga säkerhetsventiler
- Inga ångfällor
- Samma fördelar som din princip
 
Matss skrev:
Det låter ju krångligt. Med min lösning där expansion ansluts på högsta punkt får man:
- Automatisk luftning
- "Trycklöst" i tanken även vid kok
- Inga säkerhetsventiler
- Inga ångfällor
- Samma fördelar som din princip
Min prioritet har inte varit expansionskärlet. Erkänns! Prioriteten har varit att leda värmen till varmvatten, värmesystemet och till annan nytta, i stället för att värma pannrummet med en het expansionstank. Energihushållning!

Kokning är ett icke-problem. Man kan hindra det genom att stänga av pannans luft-tilförsel, genom att använda "nödkylning", genom att ladda ackumulatortanken via en hetvattenväxlare med tillbehör, genom att lägga in mindre ved än vad som går åt för att få pannan att koka - jo, jag höll på att glömma en sak - alla stackare med leksaks-ackumulatorer kan ju få problem med kokning... för stor panna till för liten ackumulatortank ;-( nej så bra. Förlåt, tänkte inte på det.
 
Matss skrev:
En princip som jag provat och skulle rekomendera är lågtryck. Man bygger en tank precis som vanligt men sätter expansionskärlet precis ovanför pannan (med grovt rör för att ett kok inte ska kunna ge tryckstötar). Sen ansluter man radiatorkretsen som vanligt men med en pump som orkar ge tryck till högsta element och en strypventil på returen. När man luftar elementen kör man pumpen på fullt och strypventilen ganska stängd (som den ändå ska vara).

En sån koppling saknar nackdelarna med värmeväxlare (sämre skiktning, högre pris mm) och har fördelen att tanken inte behöver klara något egentligt tryck. Man måste dock säkerställa att inte tanken trycksätts på något vis. Det kan räcka med trycket från en cirkulationspump för att spräcka en oljetank... En säkerhetsventil kan aldrig fungera vid dessa låga tryck!

Ett alternativ till att lägga vv-beredare/slingor i tanken är att köpa en billig 500 liters tank begagnad och använda som "tekniktank". Man får då en lämplig elpanna samtidigt. Den ansluts med självcirkulation parallellt med panna/stor tank.

Har funderingar på att bygga så här, låter mycket smart, men har 25m kulvert till tekniktanken, går det att lösa ändå?
Var sätter man strypventiler isåfall?

Kör med laddomat21 och kulvertstyrning31 idag, ska man använda det då också eller är det risk att någon av dom pumparna bygger övertryck?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.