Matss skrev:
Sen ansluter man radiatorkretsen som vanligt men med en pump som orkar ge tryck till högsta element och en strypventil på returen. När man luftar elementen kör man pumpen på fullt och strypventilen ganska stängd (som den ändå ska vara).
Går det inte med den vanliga pumpen eller måste det vara någon speciell typ?

Och vad är det för typ av strypventil?

Strypventilen skall den sitta på returen före schunten?


 
MP skrev:
Går det inte med den vanliga pumpen eller måste det vara någon speciell typ?

Och vad är det för typ av strypventil?

Strypventilen skall den sitta på returen före schunten?
Pumpen måste klara ett tryck som motsvarar höjden från expansionskärlet till toppen av högst placerat element. Heter pumpen tex 25/60 klarar den att trycka 6 m, 25/80 klarar 8 m. Det är vanliga cirkulationspumpar.

Strypventilen är en av typ med flera varv mellan öppet och stängt. Finns speciella för ändamålet. Den ska sitta före shunten i flödesriktningen.
 
MP skrev:
Hur är detta expantionskärl konstruerat. Öppet kärl eller?
Lågtryck är min benämning på det hela men gränsen till trycklöst är ju hårfin...

Man gör precis som man skulle ha gjort om man satt kärlet på vinden men sätter det ovanför pannan i pannrummet. Då blir trycket inte högt. Öppet kärl är en förutsättning.

Blir det för stort motstånd från pannan ut i det fria via expansionskärlet kan man få för högt tryck i tanken om det skulle koka rejält. Vad som är för högt tryck beror på vad tanken klarar. Men har man bara nån meter 28 mm rör till kärlet ska det inte vara nån fara även med en klen tank.

Kan du få till nån ritning kan jag titta på den. Ett tips är att göra en detaljerad ritning som är så när verkligheten som möjligt, det är enklare att ändra på ritningen... Då ser man mer exakt vilka grejer som behövs också.
 
Matss skrev:
Pumpen måste klara ett tryck som motsvarar höjden från expansionskärlet till toppen av högst placerat element. Heter pumpen tex 25/60 klarar den att trycka 6 m, 25/80 klarar 8 m. Det är vanliga cirkulationspumpar.
Det är alltså inte självklart att en pump som klarar höjden med ett trycksatt system på 1,1 kg klarar samma höjd med ett trycklöst?



Matss skrev:
Strypventilen är en av typ med flera varv mellan öppet och stängt. Finns speciella för ändamålet. Den ska sitta före shunten i flödesriktningen.
Är det alltså någon typ av sk. skjutventil vi pratar om?

 
Matss skrev:
Kan du få till nån ritning kan jag titta på den. Ett tips är att göra en detaljerad ritning som är så när verkligheten som möjligt, det är enklare att ändra på ritningen... Då ser man mer exakt vilka grejer som behövs också.
Tackar verkligen för erbjudandet skall skicka dig en skiss så fort som jag har tänkt igenom hur jag önskar ha det.
 
MP skrev:
Det är alltså inte självklart att en pump som klarar höjden med ett trycksatt system på 1,1 kg klarar samma höjd med ett trycklöst?



Är det alltså någon typ av sk. skjutventil vi pratar om?
I ett trycksatt system cirkulerar pumpen bara vattnet. Här har den även uppgiften att kunna trycka upp vatten till elementen vid luftning.

Den billigaste strypventil du kan hitta är nog den typ som sitter i returen på element.
 
Hur är detta expantionskärl konstruerat. Öppet kärl eller?
Jag har lärt mig, att övertrycksfria ackumulatortankar blir så otroligt enkla, och att branschfolk inte gärna vill tala om deras existens. En övertrycksfri 6 m[sup]3[/sup] ackumulatortank behöver bara ett enkelt expansionskärl (ingen dyrbar tryckkärlsnormerad expansionstank) på ca 5% av volymen, dvs 0,3 m[sup]3[/sup].

Om du då låter din plåtslagare-svetsare göra tanken fyrkantig av billig standard stålplåt med t ex B x L x H =  2 x 2 x 1,5m = 6 m[sup]3[/sup] , så kan du sedan direkt ovanpå denna tank lägga ditt expansionskärl i form av ytterligare en liten enkel plåttank med mått  2 x 0,5 x 0,3m = 0,3 m[sup]3[/sup]. Svårare är det inte. Detta är fördelen med att ha ett övertrycksfritt ackumulatorsystem. Du slipper konsekvenserna av alla fördyrande tryckkärlsbestämmelser och kan bygga allt med enkla billiga standardkomponenter.

Högsta vattennivåhöjden i expansionskärlet får dock aldrig ligga mer än 0.3 m ovanför ackumulatortankens högsta nivå. Detta gör (enligt vad jag förstått) en ny separat låg plåttank ovanpå ackumulatortanken, blir bästa expansionskärls-lösningen när ackumulatorvolymerna ökar. Då elimeras dessutom risken för att ackumulatortankens vatten syresätts, eftersom inget syre utifrån nu kan tränga in i ackumulatortanken. Därmed elimineras de rostangrepp, som ibland sagts vara lågtryckssystemens nackdel. Fördelen är givetvis att en övertrycksfri tank ger dig samma funktion, som en trycksatt ackumulatortank, fast till långt lägre kostnad, en fördel som växer med ökande tankstorlek.
 
Håller med att det kaske är så man ska göra. Men då komplettera med ett rör från pannan och ut i det fria något över expansionskärlets höjd. Via detta rör kan ånga gå ut när (inte om) det kokar.

Sen är ju 0,3 m (0,03 bar) bara en siffra som myndigheterna satt. Om det blir 1 m så kvittar det. Vad är farligast? En tank som är 3 m hög med 0,3 m expansion eller en tank som är 2 m hög med 1 m expansion??? Den höga tanken har ju större tryck vid golvnivån än den låga!

Min gamla oljetank var provtryckt med 0,3 bar (3m) om jag minns rätt.
 
LeoBalk skrev:
Jag har lärt mig, att övertrycksfria ackumulatortankar blir så otroligt enkla, och att branschfolk inte gärna vill tala om deras existens. En övertrycksfri 6 m[sup]3[/sup] ackumulatortank behöver bara ett enkelt expansionskärl (ingen dyrbar tryckkärlsnormerad expansionstank) på ca 5% av volymen, dvs 0,3 m[sup]3[/sup].

Om du då låter din plåtslagare-svetsare göra tanken fyrkantig av billig standard stålplåt med t ex B x L x H = 2 x 2 x 1,5m = 6 m[sup]3[/sup] , så kan du sedan direkt ovanpå denna tank lägga ditt expansionskärl i form av ytterligare en liten enkel plåttank med mått 2 x 0,5 x 0,3m = 0,3 m[sup]3[/sup]. Svårare är det inte. Detta är fördelen med att ha ett övertrycksfritt ackumulatorsystem. Du slipper konsekvenserna av alla fördyrande tryckkärlsbestämmelser och kan bygga allt med enkla billiga standardkomponenter.

Högsta vattennivåhöjden i expansionskärlet får dock aldrig ligga mer än 0.3 m ovanför ackumulatortankens högsta nivå. Detta gör (enligt vad jag förstått) en ny separat låg plåttank ovanpå ackumulatortanken, blir bästa expansionskärls-lösningen när ackumulatorvolymerna ökar. Då elimeras dessutom risken för att ackumulatortankens vatten syresätts, eftersom inget syre utifrån nu kan tränga in i ackumulatortanken. Därmed elimineras de rostangrepp, som ibland sagts vara lågtryckssystemens nackdel. Fördelen är givetvis att en övertrycksfri tank ger dig samma funktion, som en trycksatt ackumulatortank, fast till långt lägre kostnad, en fördel som växer med ökande tankstorlek.
Jag håller med allt ovan med undantag för expansionstankens placering och konstruktion. Däremot är "blåsröret" ut till det fria sunt.

Anslut expansionskärlet till tankens botten, eller så lågt ner som möjligt, så att du inte släpper ut värme den vägen. Det finns inget som tvingar dig att placera expansionstanken ens intill ackumulatortanken utan den kan sitta på en (för dig) bekväm plats (t.ex. på golvet) om den är ansluten med isolerade rör. Isolera även expansionstanken. Var lite smartare än tillverkarna av leksakstankar! ;-)
 
Jungman skrev:
Jag håller med allt ovan med undantag för expansionstankens placering och konstruktion. Däremot är "blåsröret" ut till det fria sunt.

Anslut expansionskärlet till tankens botten, eller så lågt ner som möjligt, så att du inte släpper ut värme den vägen. Det finns inget som tvingar dig att placera expansionstanken ens intill ackumulatortanken utan den kan sitta på en (för dig) bekväm plats (t.ex. på golvet) om den är ansluten med isolerade rör. Isolera även expansionstanken. Var lite smartare än tillverkarna av leksakstankar! ;-)
Nu har jag lite svårt att hänga med.
Är det inte så att expantionskärlet är till för att ta hand om den ökande vattenvolymen när vattnet blir hett och när vattnet svalnar så skall det sugas tillbaka till tanken så att tanken blir full av vatten så att ingen luft kan komma in i tanken.
Och om jag fattat det rätt så är nivån på expantionskärlet placering kritisk med hänsyn till "naturlagen" om kommuniserande kärl. Alltså det gäller att ha ett så stort expantionskärl så att det inte blir tomt när vattnet i tanken ex.vis är  20 grader och vattennivån i expantionskärlet max kommer upp 30 cm högre än tanken när tankens temperatur ligger på max ex.vis 90 grader. Och för att säkerställa att man följer lagen så är det väl bara att ha ett skvallerrör i expantionskärlet 30 cm över tanken topp.

Och som en följd av detta resonemang så måste man ha ett expantionskärl som är högre än tanken om man skall placera det på golvet och då blir det väl lite special med risk för dyrare lösning. Har man en tank som är 2m hög så får man då ett expantionskärl som är 2.3 meter högt.

Men att expantionskärlet skall vara anslutet till tankbotten tycker jag är på gränsen till självklart och vad jag förstår så har ÄFAB propagerat för det en längre tid.


Jag är fortfarande undrande vad som händer i ett trycklöst system om cirkulationspumpen stannar. Töms då de delar av systemet som är högre än expantionskärlets vattennivå på vatten, eller?


 
Du kan placera kärlet lägre om du inte använder "blåsrör" men det vore väl dumt?

Placerar man kärlet ovanpå tanken och isolerar dom tillsammans tror jag ökade värmeförluster är försummbara även om man ansluter i toppen av tanken.

Om pumpen stannar töms inte systemet förrän det kommer in luft och det tar tid. Men det är dumt att stänga av pumpen på sommaren eftersom det kan läcka in luft med tiden och man blir tvungen att lufta på hösten...

I övrigt verkar du hänga med :)
 
Jag är fortfarande undrande vad som händer i ett trycklöst system om cirkulationspumpen stannar. Töms då de delar av systemet som är högre än expantionskärlets vattennivå på vatten, eller?
Så här har jag fattat det. Ett övertrycksfritt system består av fyra st sinsemellan avskilda slutna system

1  Vedpanna, ackumulatortank (och ev expansionskärl dito ovan tanken)
2  Värmeväxlareslinga golvvärme,radiatorer (och litet expansionskärl dito)
3  Solvärmeslinga
4  Varmvattenslinga/Varmvattenberedare

Om pumpen stannar får du självcirkulation precis som i alla andra system, förutsatt att ledningsdragningen till radiatorer/ golvvärme gjorts för möjlig självcirkulation. Övertryckssatta system slipper kostnaden för värmeväxlare till radiatorer och golvvärme, men i gengäld får de mycket dyrare komponenter för allt annat i tanken då regler för högtryckskärl nu måste följas.

Beträffande expansionskärl för övertrycksfri ackumulator, tror jag dessutom att en sådan inte krävs. Du kan i stället bara fylla tanken till 95% av höjden, men då lär problemet bli, att plåten i tanken rostar bort på sikt. :surprised:

Men som någon föreslog ovan. Byggs ackumulatortanken i betong (som inte rostar) så kan man skippa expansionskärlet också, och i stället fylla upp tanken till max 95 % av höjden, (eller  bara ett avlopp högst upp till ett vattenlås, så att överflödigt vatten automatiskt töms vid vattnets värmeutvidgning.  ;)

Övertrycksfria system är så otroligt enkla, men fungerar precis lika bra som de trycksatta. Jag är förvånad över att så lite pratas om dessa enkla lösningar. Jag tror det beror nog mest på, att det finns inga pengar att tjäna för någon på så här smarta och enkla system
 
MP skrev:
Nu har jag lite svårt att hänga med.
Är det inte så att expantionskärlet är till för att ta hand om den ökande vattenvolymen när vattnet blir hett och när vattnet svalnar så skall det sugas tillbaka till tanken så att tanken blir full av vatten så att ingen luft kan komma in i tanken.
Och om jag fattat det rätt så är nivån på expantionskärlet placering kritisk med hänsyn till "naturlagen" om kommuniserande kärl. Alltså det gäller att ha ett så stort expantionskärl så att det inte blir tomt när vattnet i tanken ex.vis är 20 grader och vattennivån i expantionskärlet max kommer upp 30 cm högre än tanken när tankens temperatur ligger på max ex.vis 90 grader. Och för att säkerställa att man följer lagen så är det väl bara att ha ett skvallerrör i expantionskärlet 30 cm över tanken topp.

Och som en följd av detta resonemang så måste man ha ett expantionskärl som är högre än tanken om man skall placera det på golvet och då blir det väl lite special med risk för dyrare lösning. Har man en tank som är 2m hög så får man då ett expantionskärl som är 2.3 meter högt.

Men att expantionskärlet skall vara anslutet till tankbotten tycker jag är på gränsen till självklart och vad jag förstår så har ÄFAB propagerat för det en längre tid.


Jag är fortfarande undrande vad som händer i ett trycklöst system om cirkulationspumpen stannar. Töms då de delar av systemet som är högre än expantionskärlets vattennivå på vatten, eller?
Jag ser att det fattas kunskaper i det mest grundläggande fysik. Prova följande:

Ta en flaska, doppa den i en hink som är fullt med vatten. Låt den gå så djupt att hela flaskan fylls med vatten. Lyft upp flaskan med botten före, så att flaskans mun inte kommer över vattenytan. Rinner vattnet ut då från flaskan?

På samma sätt kan man ansluta en expansionstank till en ackumulatortank, bara man inte låter anslutningsröret komma över vattenytan när ackumulatortanken är kall (tom). Då kan man placera expansionskärlet där man vill. I min anläggning är expansionkärlet på golvet några meter i från ackumulatortanken. Blåsröret är anslutet via en säkerhetsventil (1,5 kg/cm²). Pannan och ackumulatortanken är sitt eget system. Inget annat är anslutet.

Är det här för enkelt?
 
Matss skrev:
Du kan placera kärlet lägre om du inte använder "blåsrör" men det vore väl dumt?

Placerar man kärlet ovanpå tanken och isolerar dom tillsammans tror jag ökade värmeförluster är försummbara även om man ansluter i toppen av tanken.:
Det kanske man kan lösa med att expantionskärlet har förbindelse med tanken via ett rör som mynnar ut vid tankbotten?



Matss skrev:
Om pumpen stannar töms inte systemet förrän det kommer in luft och det tar tid. Men det är dumt att stänga av pumpen på sommaren eftersom det kan läcka in luft med tiden och man blir tvungen att lufta på hösten...
En avstängningskran på stigar och returledning kanske löser detta problem om man vill stänga av cirkpumpen?

 
LeoBalk skrev:
Så här har jag fattat det. Ett övertrycksfritt system består av fyra st sinsemellan avskilda slutna system

1  Vedpanna, ackumulatortank (och ev expansionskärl dito ovan tanken)
2  Värmeväxlareslinga golvvärme,radiatorer (och litet expansionskärl dito)
3  Solvärmeslinga
4  Varmvattenslinga/Varmvattenberedare

Om pumpen stannar får du självcirkulation precis som i alla andra system, förutsatt att ledningsdragningen till radiatorer/ golvvärme gjorts för möjlig självcirkulation. Övertryckssatta system slipper kostnaden för värmeväxlare till radiatorer och golvvärme, men i gengäld får de mycket dyrare komponenter för allt annat i tanken då regler för högtryckskärl nu måste följas.

Beträffande expansionskärl för övertrycksfri ackumulator, tror jag dessutom att en sådan inte krävs. Du kan i stället bara fylla tanken till 95% av höjden, men då lär problemet bli, att plåten i tanken rostar bort på sikt. :surprised:

Men som någon föreslog ovan. Byggs ackumulatortanken i betong (som inte rostar) så kan man skippa expansionskärlet också, och i stället fylla upp tanken till max 95 % av höjden, (eller  bara ett avlopp högst upp till ett vattenlås, så att överflödigt vatten automatiskt töms vid vattnets värmeutvidgning.  ;)

Övertrycksfria system är så otroligt enkla, men fungerar precis lika bra som de trycksatta. Jag är förvånad över att så lite pratas om dessa enkla lösningar. Jag tror det beror nog mest på, att det finns inga pengar att tjäna för någon på så här smarta och enkla system
Det jag har skrivit kommentarer till är Matss system som är helt trycklöst. Alltså som jag uppfattar så har han enbart separata system på varvattent och solen, alltså lika som man har i ett trycksatt system. Din punkt 1 och 2 är samma system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.