Jungman skrev:
Jag ser att det fattas kunskaper i det mest grundläggande fysik. Prova följande:

Ta en flaska, doppa den i en hink som är fullt med vatten. Låt den gå så djupt att hela flaskan fylls med vatten. Lyft upp flaskan med botten före, så att flaskans mun inte kommer över vattenytan. Rinner vattnet ut då från flaskan?

På samma sätt kan man ansluta en expansionstank till en ackumulatortank, bara man inte låter anslutningsröret komma över vattenytan när ackumulatortanken är kall (tom). Då kan man placera expansionskärlet där man vill. I min anläggning är expansionkärlet på golvet några meter i från ackumulatortanken. Blåsröret är anslutet via en säkerhetsventil (1,5 kg/cm²). Pannan och ackumulatortanken är sitt eget system. Inget annat är anslutet.

Är det här för enkelt?
Nejdå det är bara bra ju enklare det är!

Att du sedan kan få blåsröret att fungera med att det är anslutet via en säkerhetsventil på 1,5 bar har jag lite svårt att förstå  utan att trycksätta tanken med 1,5 bar innan ventilen löser ut?
 
MP skrev:
Det kanske man kan lösa med att expantionskärlet har förbindelse med tanken via ett rör som mynnar ut vid tankbotten?

En avstängningskran på stigar och returledning kanske löser detta problem om man vill stänga av cirkpumpen?
1. Ja det kan man lösa på så vis. Om man drar blåsröret smart kan man ändå få ett självavluftande system. Tycker att man ska undvika luftventiler

2. Avstängningskranar på stigar och returledning bör man inte ha stängda nån längre tid utan att öppna nån luftventil. Det kan bli stora tryckökningar i ett helt slutet system utan expansionsmöjligheter.

3. Säkerhetsventiler hör inte hemma på trycklösa system.
 
Nu när man fått alla bra svar och tips av er så känns
det ju självklart att det blir en hemmagjort ack.tank (trycklöst)

Vad tror ni om Orlan 80Kw? Finns det ingen här som har en så?
Såg att någon här på forumet har en 60kw, är den bra?


Tack så länge
 
MP skrev:
Nejdå det är bara bra ju enklare det är!

Att du sedan kan få blåsröret att fungera med att det är anslutet via en säkerhetsventil på 1,5 bar har jag lite svårt att förstå utan att trycksätta tanken med 1,5 bar innan ventilen löser ut?
Vad händer om expansionskärlets anslutningsrör blir igensatt av någon anledning? Ett blåsrör skall ju blåsa ut ånga in första hand. Så ett blåsrör med säkerhetsventill är bra att ha i reserv. Tillfälliga tryckvariationer fåår man nog lov att gardera sig emot och då är en säkerhetsventil att föredra. För övrigt är ett blåsrör en onödig detalj i sammanhanget. Har man ett öppet blåsrör, får man lov att bygga expansionskärlet på annat sätt än vad jag har gjort det. En bild (ritning) skulle nog röja undan en hel del missförstånd. Jag får väl sätta igång och rita och berätta hur det ser ut och varför det fungerar utan tryck.

 
Jungman skrev:
Vad händer om expansionskärlets anslutningsrör blir igensatt av någon anledning? Ett blåsrör skall ju blåsa ut ånga in första hand. Så ett blåsrör med säkerhetsventill är bra att ha i reserv. Tillfälliga tryckvariationer fåår man nog lov att gardera sig emot och då är en säkerhetsventil att föredra. För övrigt är ett blåsrör en onödig detalj i sammanhanget. Har man ett öppet blåsrör, får man lov att bygga expansionskärlet på annat sätt än vad jag har gjort det. En bild (ritning) skulle nog röja undan en hel del missförstånd. Jag får väl sätta igång och rita och berätta hur det ser ut och varför det fungerar utan tryck.
Ja angående hur det fungerar med ditt blåsrör har jag svårt att förstå.
Att du vill gardera för oförutsedda tryckökningar kan jag förstå om det oförutsedda inträffar.
Och som du har expantionskärlet konstruerat (enligt din föklaring) så fungerar det väl inte om du har öppet blåsrör.
Men jag får ej ihop det med att du har en säkerhetsventil på 1,5 bar utan att få samma tryck i acken innan ventilen löser ut.
Oljetankar tryckprovas ju med endast 0,3 bar och drifttrycket skall ju vara lägre.
Så om du får 1,5 bar i acktanken och det finns luft i den så är väl risken stor att det blir en smäll.
 
Vad säger försäkringsbolagen om en hemmabyggd tank?
 
Ljungman skrev:
Hela rasket är isolerat med polyuretanskum (PUR), efter att ha först byggt en enkel MDF-form runt om oljetanken. Oljetanken är därmed återanvänd till nya uppgifter och fortsätter att pryda sin plats i pannrummet. ;-)


[quote author=MP link=1164134317/60#62 date=1165164962]

Har lite frågor omkring isoleringen.

1. Var får man tag i denna isolering? Kunde du göra det själv eller var det någon firma som du fick anlita. Och i så fall vad kostade det?

2. Hur tjockt lager har du?  
Botten. topp och på sidorna?
[/quote]

Lyfter detta p.g.a  frågan ej besvarats.
 
MP skrev:
Oljetankar tryckprovas ju med endast 0,3 bar och drifttrycket skall ju vara lägre.
Så om du får 1,5 bar i acktanken och det finns luft i den så är väl risken stor att det blir en smäll.
Ja då är den ju inte längre trycklös och måste därmed dimensioneras enligt tryckkärlsnormerna och allt vad det innebär.
 
RoffeN skrev:
Vad säger försäkringsbolagen om en hemmabyggd tank?
En övertrycksfri ackumulatortank är ju bara en stor öppen vattenbehållare, där enda norm är 30-cm-vattenpelare-regeln för maxtryck (räknat från tankens yta). Risknivån för bolagen är mycket låg, närmast att jämföra med ett jättebadkar, då enda tänkbara skadan är att tanken börjar läcka, vilket sedan kan leda till kostsamma följdskador.

Man bör därför bygga tanken på precis samma sätt som bolagen,vill att man gör för diskmaskiner (som orsakat bolagen väldigt dyra försäkringsskador). Se till att ev läckage omedelbart blir synligt eller att vattnet inte kan rinna andra vägar och där orsaka vattenskador (enklast är ju att se till att det i så fall rinner raka vägen ut i en avloppsbrunn). Sätten att klara detta är väldigt många, beroende på var och hur ackumulatortanken är placerad. Försäkringsbolag kan säkert ge försäkring mot nästan allt, men man vill ju gärna ha lägsta tänkbara premie. Hemmabyggda tankar borde tillhöra kategorin verkliga lågriskobjekt för bolagen (jämfört med mycket annat som görs hemma, det finns ju de som bränner annat än ved i sina bostäder också)
 
Matss skrev:
Pumpen måste klara ett tryck som motsvarar höjden från expansionskärlet till toppen av högst placerat element. Heter pumpen tex 25/60 klarar den att trycka 6 m, 25/80 klarar 8 m. Det är vanliga cirkulationspumpar.

Strypventilen är en av typ med flera varv mellan öppet och stängt. Finns speciella för ändamålet. Den ska sitta före shunten i flödesriktningen.
Om inte befintliga pumpen orkar trycka runt, kan man inte lösa det med att seriekoppla en pump till mellan befintlig pump och översta elementet.
 
Det finns en detalj jag undrar över när det gäller dessa tryckfria ackumaltorer.
Om man får en läcka på radiatorkretsen så att vattnet i denna åker ner till tanken, vart tar det vägen?
Skall man ha expansionskärlet så stort att det är hela radiator volymen plus expanderad vatten volym?
Eller låter man detta vatten rinna ut ur svallerröret från expansionen? I så fall hur stort skall detta vara för att vattenpelaren som nu dras nedåt inte skall bygga upp något tryck i tanken? Eller förutsätter man att läckage är så små att det bara rinner ner långsamt?
 
Har man inget mer utflöde från expansionskärlet än skvallerreöret så får man dimensionera upp det. Vattnet i radiatorkretsen är inget problem jämfört vad som händer då pannan kokar rejält och stora mängder ånga ska ut nånstans utan att trycket stiger över vad tanken tål. Det är därför jag anser att man bör ha en väg ut på högsta punkt så att ånga kan gå ut utan att behöva trycka ut en massa vatten först.
 
daer skrev:
Det finns en detalj jag undrar över när det gäller dessa tryckfria ackumaltorer.
Om man får en läcka på radiatorkretsen så att vattnet i denna åker ner till tanken, vart tar det vägen?
Skall man ha expansionskärlet så stort att det är hela radiator volymen plus expanderad vatten volym?
Eller låter man detta vatten rinna ut ur svallerröret från expansionen? I så fall hur stort skall detta vara för att vattenpelaren som nu dras nedåt inte skall bygga upp något tryck i tanken? Eller förutsätter man att läckage är så små att det bara rinner ner långsamt?
I ett tryckfritt system är radiatorkretsen helt separat från hetvattenkretsen. Den skiljs med hjälp av en värmeväxlarslinga. Om pannan kokar, är det inte sannolikt att ackumulatortanken också kokar förrän allt vatten når kokpunkten. Att sedan även radiatorkretsen skulle koka är knappast tänkbart i ett trycklöst system.

Vattnet i radiatorkretsen varierar visserligen i volym efter temperatur som allt vatten. Därför kan man installera en liten trycksatt "potta" som tar emot radiatorkretsens volymökning. Själv har jag ett expansionskärl på 20 liter som satt där redan när jag eldade med olja. Man brukar beräkna med 5% i volymökning.

100 liter vatten expanderar till 105 liter max.
200 liter vatten expanderar till 210 liter max.
1000 liter vatten expanderar till 1050 liter max.
3000 liter vatten expanderar till 3150 liter max.
o.s.v.

Man låter INTE något vatten rinna ut från ackumulatortanken! När vattnet sedan kallnar igen bildar luftens syre rost i ackumulatortanken. Nej så bra! Man använder en tank, dit vattnet från ackumulatortanken går via ett rör vars enda är täckt av vatten även då ackumulatorn är kall. Ingen luft kommer in den vägen. Bara vattennivån varierar. En sådan expansionskärl kan placeras var som hels.

1. Expansionkärlet behöver inte monteras på vinden
2. Kärlet bör isoleras väl om man inte vill utnyttja värmen den strålar
3. Kärlet behöver definitivt inte monteras ovanför ackumulatortanken
4. För minsta värmeförlust leds vattnet till kärlet från ackumulatortankens
botten
 
MP skrev:
Ja angående hur det fungerar med ditt blåsrör har jag svårt att förstå.
Att du vill gardera för oförutsedda tryckökningar kan jag förstå om det oförutsedda inträffar.
Och som du har expantionskärlet konstruerat (enligt din föklaring) så fungerar det väl inte om du har öppet blåsrör.
Men jag får ej ihop det med att du har en säkerhetsventil på 1,5 bar utan att få samma tryck i acken innan ventilen löser ut.
Oljetankar tryckprovas ju med endast 0,3 bar och drifttrycket skall ju vara lägre.
Så om du får 1,5 bar i acktanken och det finns luft i den så är väl risken stor att det blir en smäll.
Helt rätt! Expansionskärlet fungerar INTE med ett öppet blåsrör! Är blåsröret nödvändigt? Ja, jag anser det och 0,5 bars dynamisk övertryck tål tanken väl.

Atmosfär = 1 bar + 0,5 bar = 1.5 bar. Alla tankar kan provas med godtycklig tryck utan någon pärmbärares eller pappersvändares godkännande. Tanken är provad med vattentryck 2,2 kg/cm² (från vattenledning direkt). Den bullade lite men höll väl. Tanken fungerar mycket bra helt trycklöst som jag tidigare nämnt. Men vad händer om expansionkärlets tilloppsrör blir igensatt av smuts? Då stiger trycket som säkerhetsventilen släpper ut, utan större skada.
 
MP skrev:
Om inte befintliga pumpen orkar trycka runt, kan man inte lösa det med att seriekoppla en pump till mellan befintlig pump och översta elementet.
FRÅGA:

Vi har ett trycklöst system. Högst belägna elementets högsta punkt är 4 meter över cirkulationspumpens plats. Pumpen kan arbeta mot ett övertryck på 6 bar. Om trycket vid cirkulationspumpens trycksida är 0,5 bar när pumpen står stilla, hur mycket är trycket på pumpens trycksida respektive retur när pumpen är igång på sin högsta hastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.