T TommyC skrev:
Du har en bild på den gamla gasmätaren i första inlägget. Den "skönheten" skulle jag gärna slippa ha i köket.
Håller med. Den jag hade för 40 år sedan var i gjutjärn och mycket snyggare.
 
Jag vet naturligtvis inte vilket material det är i originalrören men de är väldigt ”flexibla” åtminstone de som är mellan gasmätaren och ner till spisen. Min f d tolkade det som blyrör som han stött på i andra fastigheter som han jobbat i. Hur som helst så är frågan adresserad till styrelsen och ska bli behandlad där. Det som komplicerar saken är att en lägenhet som ligger två våningar ner - ett dödsbo - köptes av en person som bara ville renovera och sälja. Hen flyttade köket där gasledningen ligger till hallen och gjorde om det tidigare köket till sovrum, kallat barnrum. Så i hallen finns köket med obefintlig ventilation utöver kolfilterfläkten och i det tidigare köket finns en gasledning inbyggd bakom gipsskivor och tapet. En gasledning som jag är övertygad om att den nya ägaren inte vet om. Så jag kanske börjar röra om i grytan för flera av grannarna. Jag har varit tydlig med styrelsen att jag är ute efter samarbete och inte konflikt men jag tycker samtidigt att det är konstigt hur de godkänt ett kök utan frånluft och att inte upplysa om att det går en gasledning från 1926 genom barnrummet.
 
Redigerat:
R Renoveringstjejen skrev:
Jag vet naturligtvis inte vilket material det är i originalrören men de är väldigt ”flexibla” åtminstone de som är mellan gasmätaren och ner till spisen. Min f d tolkade det som blyrör som han stött på i andra fastigheter som han jobbat i. Hur som helst så är frågan adresserad till styrelsen och ska bli behandlad där. Det som komplicerar saken är att en lägenhet som ligger två våningar ner - ett dödsbo - köptes av en person som bara ville renovera och sälja. Hen flyttade köket där gasledningen ligger till hallen och gjorde om det tidigare köket till sovrum, kallat barnrum. Så i hallen finns köket med obefintlig ventilation utöver kolfilterfläkten och i det tidigare köket finns en gasledning inbyggd bakom gipsskivor och tapet. En gasledning som jag är övertygad om att den nya ägaren inte vet om. Så jag kanske börjar röra om i grytan för flera av grannarna. Jag har varit tydlig med styrelsen att jag är ute efter samarbete och inte konflikt men jag tycker samtidigt att det är konstigt hur de godkänt ett kök utan frånluft och att inte upplysa om att det går en gasledning från 1926 genom barnrummet.
Den stående stammen fram till kranen är stålrör, de böjda kan vara bly eller stål.

Skulle jag sitta i styrelsen skulle min tolkning vara att den stående ledningen är föreningens och den gör du ingenting med och det finns inget behov av det heller, den håller evigt eftersom den varken rostar eller slits. (Du är ju inte heller orolig för att golvbjälkarna från 1926 ska gå av och huset rasa?) Det efter kranen är ditt och i grepp görs av företag anvisat av
https://www.gasnatetstockholm.se/
Eller dem? Vet inte skillnaden
https://www.stockholmgas.se/

Blir det ett läckage luktar det kraftigt att det märks.

Skulle det bli för mycket "gnäll" skulle jag föreslå att gasen pluggas i källaren i december 2024, fram tills dess behöver medlemmarna ha skaffat nya spisar och dragit fram el till dem.

Att byta systemet till nya rör är snordyrt och ger ingen förbättring och idag finns andra tekniska lösningar, dvs elspisar.
Så det andra alternativet är att höja avgiften och byta gasledningar, men eftersom det är ett system som endast ett fåtal har nytta av är det tveksamt, dessutom när det inte finns något behov av byte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Den stående stammen fram till kranen är stålrör, de böjda kan vara bly eller stål.

Skulle jag sitta i styrelsen skulle min tolkning vara att den stående ledningen är föreningens och den gör du ingenting med och det finns inget behov av det heller, den håller evigt eftersom den varken rostar eller slits. (Du är ju inte heller orolig för att golvbjälkarna från 1926 ska gå av och huset rasa?) Det efter kranen är ditt och i grepp görs av företag anvisat av
[länk]
Eller dem? Vet inte skillnaden
[länk]

Blir det ett läckage luktar det kraftigt att det märks.

Skulle det bli för mycket "gnäll" skulle jag föreslå att gasen pluggas i källaren i december 2024, fram tills dess behöver medlemmarna ha skaffat nya spisar och dragit fram el till dem.

Att byta systemet till nya rör är snordyrt och ger ingen förbättring och idag finns andra tekniska lösningar, dvs elspisar.
Så det andra alternativet är att höja avgiften och byta gasledningar, men eftersom det är ett system som endast ett fåtal har nytta av är det tveksamt, dessutom när det inte finns något behov av byte.
Vi är inte ”ett fåtal” utan majoriteten av boende. Varför ska vi avstå från gasspis tycker du? Dessutom så bedriver Stockholm Gas en kampanj att ansluta fastigheter till gas just med argumentet att man lagar mat bättre med gas. I min kolonistuga har jag induktion men här hemma njuter jag verkligen av gas i matlagningen. Givetvis kommer jag anpassa mig efter det som min förening kräver men än så länge vill jag gärna ha kvar en gashäll.
 
R Renoveringstjejen skrev:
Vi är inte ”ett fåtal” utan majoriteten av boende. Varför ska vi avstå från gasspis tycker du? Dessutom så bedriver Stockholm Gas en kampanj att ansluta fastigheter till gas just med argumentet att man lagar mat bättre med gas. I min kolonistuga har jag induktion men här hemma njuter jag verkligen av gas i matlagningen. Givetvis kommer jag anpassa mig efter det som min förening kräver men än så länge vill jag gärna ha kvar en gashäll.
Jag tycker inte ni ska avstå från gas men om det blir "tjafs" kring att föreningen ska ta kostnader kring att byta fullt fungerande grejer och folk tycker gasledningar är läskiga så blir den naturliga konsekvensen att fimpa hela systemet mot att alla får betala 50 000 - 100 000 per lgh för att byta ut något som inte behövs.

Hade jag gas vore jag rädd om den men också medveten om att "röra runt i grytan" kan få helt motsatt effekt, dvs ingen gas längre.

Det är klart sthlm gas kampanjar för att sälja gas, det är ju det de lever på. De är ett vinstdrivande företag.
 
Gasbolaget är ansvarigt för gasen fram till lågan. Helt annan lagstiftning än el och vatten.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Gasbolaget är ansvarigt för gasen fram till lågan. Helt annan lagstiftning än el och vatten.
Hos gasnätet i Stockholm står följande. Klart man ska kolla med dem, men intrycket från detta är överlämningspunkt i fastigheten.

Vet du att vi redan leder gasen till fastigheten så kontakta en auktoriserad gasinstallatör som kan hjälpa dig att koppla in gas till lägenheten. Om du är osäker så fråga din fastighetsägare / bostadsrättsförening eller kontakta oss så hjälper vi gärna dig. En auktoriserad gasinstallatör hittar du här.
 
Claes Sörmland
Precis, i Stockholm anger gasbolaget en överlämningspunkt i gatan utanför fastigheten. De menar att underhållsansvaret efter denna är fastighetsägarens, alltså BRFen i denna tråd. Man anger också att fastighetsägaren har skyldighet att anmäla varje förändring till gasbolaget, t ex ett spisbyte eller att ett rör pluggas.

Som kassör för en BRF i Stockholm med gas på fastigheten kan jag i alla fall säga att det dyker aldrig upp några fakturor eller liknande från gasbolaget. Det sköts helt mellan bostadsrättshavaren som använder gasen och gasbolaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, i Stockholm anger gasbolaget en överlämningspunkt i gatan utanför fastigheten. De menar att underhållsansvaret efter denna är fastighetsägarens, alltså BRFen i denna tråd. Man anger också att fastighetsägaren har skyldighet att anmäla varje förändring till gasbolaget, t ex ett spisbyte eller att ett rör pluggas.

Som kassör för en BRF i Stockholm med gas på fastigheten kan jag i alla fall säga att det dyker aldrig upp några fakturor eller liknande från gasbolaget. Det sköts helt mellan bostadsrättshavaren som använder gasen och gasbolaget.
Pratade med några ur styrelsen idag ang gas. Vi är ungefär 20 lägenheter som fortfarande har gas och majoriteten är i min uppgång. Där är vi nio. En blandning av gamla tanter (som jag) och entusiaster som vill laga mat på gas. Jag är trygg med de gamla, tjocka blyledningarna som är från 1926. Har kvar pollett-apparaten och allt som är från ”tiden”. Jag får se vad köksarkitekten kommer fram till, det bästa vore att inte flytta gasledningen från nuvarande plats där det drogs en ny ledning på 70-talet till spisen. Bara byta ut mot modern gashäll och elugn. Föreningen vill helst kapa gas helt. Unga människor utan historia.

En av styrelsemedlemmarna uttryckte att han var rädd att Putin skulle skicka en bomb genom gasnätet till fastigheten. Jaha…

Jag har beräknat att ta på mig kostnaden för allt som ”sticker ut” från den ledning som för gasen genom fastigheten mellan våra lägenheter. Tror att föreningen är nervös särskilt som en som köpte ett dödsbo på tredje våningen av fem ursprungliga med gas, flyttade köket till hallen (tveksam ventilation) och gjorde barnrum av gamla köket. Och byggde in gasledningen. Jag såg inte i prospektet att det framgick att det går en gasledning från 1926 inuti en inbyggnad i barnrummet. Folk är galna att bygga sov- och barnrum i alla typer av rum i Stockholms innerstad. Allt för att kunna stoppa in barn i olika utrymmen och kunna bo kvar.
 
Redigerat:
Nu skrev du blyledning ännu en gång.
 
L L A Axelsson skrev:
Nu skrev du blyledning ännu en gång.
Vad tänker du på?
 
Har det inte konstaterats tidigare i tråden att det är stålrör.
 
Själva gasledningen genom kåken ser ut att vara gjutjärn men ledningarna som löper mellan huvudledningen till den gamla gasmätaren med pollett-inkast (som nu är plomberad) är definitivt blyledning för den är mjuk som inte stål är.
 
Lyxigt tycker jag att ha gas indraget, slippa behöva pilla med att ansluta gasolflaskor som jag måste göra för att ha förmånen att laga mat på det sätt jag föredrar - gasplattor.

Galet stark 7 kW wok-brännare, en trevlig stekplatta och en liten platta för sås etc. Allt reagerar sekundsnabbt på gaspådrag eller när det ska taggas ner, älskar den helt analoga känslan.

Finns även elplattor i köket, induktion och halogen, allt har sin plats men älskar gasplattorna framför allt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Själva gasledningen genom kåken ser ut att vara gjutjärn men ledningarna som löper mellan huvudledningen till den gamla gasmätaren med pollett-inkast (som nu är plomberad) är definitivt blyledning för den är mjuk som inte stål är.
Skulle det kunna vara koppar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.