H hempularen skrev:
Jag uppfattar att frågeställningen främst handlar om vem som skall betala. Föreningen har ingen skyldighet att ta någon kostnad överhuvudtaget som rör en medlems renovering. I en del fall tar föreningen kostnaden ex. för byte av golvbrunn vid badrumsrenovering. Men det är lite ”goodwill”.

Att gasledningarna är gamla är inget problem.
Jag behöver ju förmodligen behöva ta bort ”slingan” med den gamla pollett-”gubben”. Den kan jag nog acceptera och även andra dragningar inom köket fram till spisen men själva huvudledningen som drar gas från mina grannar nedanför och ovanför ska jag väl inte behöva betala utbyte för om det uppdagas att det behövs?
 
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Jag behöver ju förmodligen behöva ta bort ”slingan” med den gamla pollett-”gubben”. Den kan jag nog acceptera och även andra dragningar inom köket fram till spisen men själva huvudledningen som drar gas från mina grannar nedanför och ovanför ska jag väl inte behöva betala utbyte för om det uppdagas att det behövs?
Om det uppdagas att det behövs så får du ta en diskussion med styrelsen om detta då. Sen är det deras beslut vilka åtgärder som ska utföras på den delen av ledningen och av vem. Kanske har föreningen avtal med en rörmokerifirma om sådant. Så är det i min förening.

Det är alltså inte så att du kan ta hem egna hantverkare som upptäcker något med stamledningen som de börjar fixa med och sen i efterhand skicka räkningen till föreningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I annat fall låter jag köksdesignern inkorporera alla gasledningar inkl gasmätaren i sin design av mitt nya kök. Det känns faktiskt enklast.
Då kommer denna tråd flyttas till hur man slipar bort 100 år av färg från blyrör för gas innan man målar.
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
Tack ändå till mina absoluta favoriter som stadiga auktoriteter här på BH.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag kommer visa foton hur det blev i höst 2024.
 
  • Gilla
Maledictus och 2 till
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Jag behöver ju förmodligen behöva ta bort ”slingan” med den gamla pollett-”gubben”. Den kan jag nog acceptera och även andra dragningar inom köket fram till spisen men själva huvudledningen som drar gas från mina grannar nedanför och ovanför ska jag väl inte behöva betala utbyte för om det uppdagas att det behövs?
Om ”det behövs” för att du renoverar, så ligger kostnaden på dig. Om det behövs för att ledningarna är slut åldersmässigt, så bör det gå på föreningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror efter att ha lyssnat till er andra atr jag tar den kostnaden i en ändå ganska stor kostnad.
 
Nästa tråd behöver förhoppningsvis inte bli ”Köksentreprenaden med gasinstallation blev ett kaos”.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om ”det behövs” för att du renoverar, så ligger kostnaden på dig. Om det behövs för att ledningarna är slut åldersmässigt, så bör det gå på föreningen.
Ja, det kan man ju fundera över om ett hundra år gammalt blyrör som transporterar gas i ett flerfamiljshus ska vara en enskild medlems ansvar.
 
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Ja, det kan man ju fundera över om ett hundra år gammalt blyrör som transporterar gas i ett flerfamiljshus ska vara en enskild medlems ansvar.
De är antingen BRFens ansvar eller så ägs de av gasbolaget. De är nog typ aldrig bostadsrättshavarens ansvar. Men det innebär ju också att vill bostadsrättshavaren ändra på rören så får det endast ske på uppdrag av den som ansvarar för dem och med styrelsens tillstånd. Det sista i bostadsrättslagen om de ingår i lägenheten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De är antingen BRFens ansvar eller så ägs de av gasbolaget. De är nog typ aldrig bostadsrättshavarens ansvar. Men det innebär ju också att vill bostadsrättshavaren ändra på rören så får det endast ske på uppdrag av den som ansvarar för dem och med styrelsens tillstånd. Det sista i bostadsrättslagen om de ingår i lägenheten.
Jag är villig att ta kostnaden för dragningarna i mitt kök, alltså från där ledningen dras till spisen. Men vi är få som fortfarande har gasen, de yngre tycker det är läskigt med gasspis och har istället elspisar. Men det att laga mat på gas är oefterhärmligt! Inte konstigt att alla bra krogar har gasspisar…
 
Claes Sörmland
Kan se poängen med att plugga gasledningen i källaren i en BRF om endast enstaka medlemmar vill använda den. Dyrt att dra om ett helt nytt rörsystem för enstaka medlem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan se poängen med att plugga gasledningen i källaren i en BRF om endast enstaka medlemmar vill använda den. Dyrt att dra om ett helt nytt rörsystem för enstaka medlem.
Haha, vi är ett antal små tanter som bott i föreningen i typ 25 plus år. Som tycker om att laga mat på gas. Jag tänker att hipsters som gillar matlagning ändå gillar tanken att kunna laga på gasspis.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan se poängen med att plugga gasledningen i källaren i en BRF om endast enstaka medlemmar vill använda den. Dyrt att dra om ett helt nytt rörsystem för enstaka medlem.
Kom och laga mat på gas så kommer du ändra dig 😍
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Haha, vi är ett antal små tanter som bott i föreningen i typ 25 plus år. Som tycker om att laga mat på gas. Jag tänker att hipsters som gillar matlagning ändå gillar tanken att kunna laga på gasspis.
Håll styrelsen i ert grepp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.