Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Kom och laga mat på gas så kommer du ändra dig 😍
Hade gas förr men måste säga att sen jag skaffade induktion så finns ingen väg tillbaka. Det må vara själlöst men det är så bra!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi hade gas i nära 30 år då äldre hus med för klen huvudsäkring inte gav något annat alternativ. Nu har vi haft induktionshäll och elektrisk ugn i 20 år och ser ingen fördel med gas förutom möjligen att gas inte ställer några krav på kärlen, något som vi aldrig har haft problem med. Har man gamla buckliga koppar- eller aluminium-kastruller som man inte kan tänka sig att skiljas ifrån så kanske gas är rätt val.

Kan man tänka sig att välja lämpliga kastruller och stekpannor så är induktionshäll och elektrisk ugn överlägset gas. Många gasleverantörer har höjt priserna omotiverat med förhoppningen att kunderna ska tröttna. Trist att dom gör så men tyvärr inget man kan rå på som kund.
 
T TommyC skrev:
Vi hade gas i nära 30 år då äldre hus med för klen huvudsäkring inte gav något annat alternativ. Nu har vi haft induktionshäll och elektrisk ugn i 20 år och ser ingen fördel med gas förutom möjligen att gas inte ställer några krav på kärlen, något som vi aldrig har haft problem med. Har man gamla buckliga koppar- eller aluminium-kastruller som man inte kan tänka sig att skiljas ifrån så kanske gas är rätt val.

Kan man tänka sig att välja lämpliga kastruller och stekpannor så är induktionshäll och elektrisk ugn överlägset gas. Många gasleverantörer har höjt priserna omotiverat med förhoppningen att kunderna ska tröttna. Trist att dom gör så men tyvärr inget man kan rå på som kund.
Haha, jag skriver under på allt, och i kolonistugan har jag induktion. Egentligen bättre kök i kolonin än hemma i Vasastan men jag kommer kämpa till sista bloddroppen för min gasspis i Vasastan! De ska få gräva och dra sina ledningar i gatan! De ska få dra upp gasen till oss sista ”boomers” som ska steka i våra pannor!
 
Haha, jag har två kollegor som är som du. Den ena hade otur då deras svindyra italienska möbel till spis gick sönder efter 5 år och tillverkaren hade gått i konkurs. Induktion gick inte att diskutera så det blev ett nytt dyrt gasmonster och dom blev nöjda.
 
Edit: tyvärr så lär inte Stockholm gas (eller vad dom nu heter) dra nya rör för gas till några få gasentusiaster om det inte är lönsamt.
 
C
T TommyC skrev:
Edit: tyvärr så lär inte Stockholm gas (eller vad dom nu heter) dra nya rör för gas till några få gasentusiaster om det inte är lönsamt.
Nä, Stockholm gas bytte relativt nyligen ut gasledningarna i just Vasastan, och inför detta blev fastighetsägarna kontaktade med ett "erbjudande" om att avveckla gasservisen. Det kunde ju vara farligt med pluggade gasserviser... Vilket det förvisso kanske ligger en del i, men de som nappade på erbjudandet kan nog glömma att få bli återanslutna. Det är nog generellt en dålig affär för kommunen med gasen då det förmodligen finns extremt många pluggade serviser som måste underhållas utan intäkter.

Men vips så kommer det säkert att vara intressant igen.
 
Det är inte blyrör i gasledningen utan järn och de har inte rostat. Stammen får du låta vara medan (den auktoriserade) rörfirman kan dra om resten från stammen till spisen efter dina önskemål. På din bekostnad. De kan ta bort den gamla mätaren och de krokiga rören. En ny avstängningskran brukar vara obligatorisk vid arbete i gasledningen (konstigt att den inte redan är bytt). Den får du också betala. Jag betalade 2500 kr för att flytta gasspisen fem cm åt höger för 30 år sedan. Priset har nog gått upp något. ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men varför kallar du stålrören för blyrör?
Frågan är riktad till TS.
 
Blyrör användes av Romarna till vattenledningar. Om vi nu tänker på Romarriket.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Finns en teori om att det bidrog till Romarrikets nedgång och fall.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Hur mäts förbrukningen av gasen och vad kostar den?
 
I Stockholm mättes ingen förbrukning utan det debiterades bara fast avgift. Vad det kostar kan du hitta på leverantörens hemsida.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Ja, det kan man ju fundera över om ett hundra år gammalt blyrör som transporterar gas i ett flerfamiljshus ska vara en enskild medlems ansvar.
Varför tror du att det är ett blyrör?
 
Jag vet inte hur din mätare ser ut men jag skulle ha den kvar med sina rör. Det kan ge ett fint industriellt stuk åt ditt kök.
Men jag är ju ingen "köksdesigner". Visste knappt att sådant finns men jag bor ju på vischan.
 
Du har en bild på den gamla gasmätaren i första inlägget. Den "skönheten" skulle jag gärna slippa ha i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.